Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Brandend Actueel: Politieke crisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=184)
-   -   TAK betoging (https://forum.politics.be/showthread.php?t=109628)

Jazeker 20 juli 2008 04:59

TAK betoging

Citaat:

Vlaamsgezinden betogen voor meer Vlaams in Brusselse rand

Als het Taalaktiekomitee (Tak), het Halle-Vilvoordekomitee (Haviko) en de Vlaamse Volksbeweging (VVB) een autokaravaan organiseren door de Brusselse Rand, gaat bij de federale politie het alarm af. Het bleek nergens voor nodig, zaterdagmiddag tussen Zaventem en Wemmel. Een in een boomtop vastgelopen gele ballon en wat verkeershinder waren de enige feiten die de actievoerders voor een Vlaamser Vlaams-Brabant ten laste kunnen worden gelegd.
Wellicht dachten de ordediensten dat de betogers François Van Hoobrouck d’Aspre (MR), de (niet-benoemde) burgemeester van Wezembeek-Oppem, een peer gingen stoven, want ze grendelden zijn gemeentehuis zaterdagnamiddag vakkundig af.

Het was natuurlijk iets om bang voor te zijn: 55 auto’s met een leeuwenvlag op de motorkap, nog een vlag door het open (dak)raam en nog wat affiches op de zijkant. Slogans als ‘Geen Waalse verkiezingen in Vlaams-Brabant’, ‘Vlaams-Brabant is niet te koop’, ‘Splits Kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde’ en ‘Dit is Vlaamse grond’.

Toen ze in Wezembeek-Oppem arriveerden, gunden de karavanisten het gemeentehuis amper een blik. Hun boodschap was vredelievend, zei Roel De Leener van Tak, bijgenaamd Winnetou, de leider van de betoging. Hij en de zijnen voegden de daad bij het woord: ze knoopten een kaartje met ‘Groeten uit Wezembeek-Oppem’ aan gele en zwarte ballonnen en lieten die vervolgens vliegen. ‘Een vredelievende boodschap uit een oorlogszuchtig Wezembeek-Oppem’, riep hij door zijn megafoon en dat werd door een Franstalige voorbijganger slecht opgepakt. ‘C’est la Wallonie ici’, riep die. Zelfs dat kon de actievoerders niet ophitsen. ‘Laat maar lopen’, zei een man in een geel T-shirt met een zwart opschrift. En een ander: ‘Terug in uw mand!’

Het ging zaterdagnamiddag natuurlijk wel ergens over. Met hun karavaan wilden Tak, VVB en Haviko het Vlaamse karakter van de Brusselse Rand benadrukken. Woordvoerder Roel De Leener: ‘Het is simpel, hoor. We zijn tegen een uitbreiding van Brussel, tegen de benoeming van die drie burgemeesters die zich niet schikken naar de Vlaamse regels, en voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde.’

Niemand moest de actievoerders beschuldigen van opportunisme, met zo’n betoging in volle politieke crisis. Hun actie was al lang voor de crisis gepland. De stoet ging van Zaventem over Wezembeek-Oppem, Kraainem, Machelen, Vilvoorde en Grimbergen naar Wemmel. Hier en daar staken passanten hun duim op, soms ook hun middelvinger. Of zo’n karavaan iets uithaalt. ‘Baat het niet, dan schaadt het niet’, debiteerde een felle mevrouw een oude Vlaamse wijsheid.

Dirk Musschoot
Lang geleden dat ik nog zo'n artikel heb kunnen lezen bij DS. Als het van Peter Vandermeersch afhangt, zal Dirk Musschoot geen lang leven als journalist beschoren zijn. Zo'n mensen brengen zijn baronstiteltje in gevaar.

Zwartengeel 20 juli 2008 07:14

Citaat:

‘Een vredelievende boodschap uit een oorlogszuchtig Wezembeek-Oppem’, riep hij door zijn megafoon en dat werd door een Franstalige voorbijganger slecht opgepakt. ‘C’est la Wallonie ici’, riep die.
Ze zijn daar blijkbaar intellectueel ook al niet meer in staat om wegenkaarten te lezen.

Doedelzak 20 juli 2008 07:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3578352)
Lang geleden dat ik nog zo'n artikel heb kunnen lezen bij DS. Als het van Peter Vandermeersch afhangt, zal Dirk Musschoot geen lang leven als journalist beschoren zijn. Zo'n mensen brengen zijn baronstiteltje in gevaar.

Is uw prehistorische Germaanse stam nog eens buitengekomen? Zijn ze nog met 100 man? Of waren het er nog maar 50 volgens de laatste tellingen?

Zwartengeel 20 juli 2008 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak (Bericht 3578381)
Is uw prehistorische Germaanse stam nog eens buitengekomen? Zijn ze nog met 100 man? Of waren het er nog maar 50 volgens de laatste tellingen?

Hoeveel man telt jouw 'Kardinaal Mercier'-partijtje tegenwoordig nog, Hans?

stropkeuh 20 juli 2008 09:16

Citaat:

Zekers vergeten dat de verre voorvaders van die Germaanse stam ooit de franse elite in de pan gehakt hebben?
Ik schaam mij dat er ooit belg stond in mijn pas. Sinds ik om persoonlijke praktische reden niet meer in Belgie kon gaan werken en in NL bleef en getrouwd met een nederlanse leewineke heb ik me jaren geleden genaturaliseerd. Dat was niet uit een anti Belgie gevoel want ik voelde me nog steeds Belg en Vlaming inside. Die pas had enkel een administratief praktische betekenis. En een oranje gevoel heb ik nooit ervaren en zal dat ook nooit ervaren.
Maar nu ik de huidige situatie lees en ervaar krijgt die pas zijn ware betekenis vanuit de geschiedenis, ook zonder oranje gevoel. En zekers hoe ik nu vol schaamte het ware gezicht van Belgie zie.
Wilders zegt terecht die uitnodiging dat NL de vlaamse leeuw terug welkom thuis moet noemen. Ik hoef mijn vlaams zijn hiet niet te verloochenen en ben echt geen hollander hier.
Ik spreek of AN of Gents in een zotte bui of Limburgs.

Maar nu schaam ik me voor Belgie.. ze plegen cultuur\taal genocide op een volk.
Ik als vlaamse leeuw te temmen...nooit

Everytime 20 juli 2008 09:20

Citaat:

Carnaval wordt het hele jaar door in Vlaanderen gevierd, weet je.;-)

Tjolder 20 juli 2008 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3578475)
Carnaval wordt het hele jaar door in Vlaanderen gevierd, weet je.;-)

En bereikt een climax op 21 juli ;-)

Jeronimo 20 juli 2008 13:07

Het was gisteren plezant. :-D

Pelgrim 20 juli 2008 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3578407)
Hoeveel man telt jouw 'Kardinaal Mercier'-partijtje tegenwoordig nog, Hans?

En nu zal die niet meer terugkomen.

Everytime 20 juli 2008 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder (Bericht 3578705)
En bereikt een climax op 21 juli ;-)

TAK is eigenlijk Vlaamse humor. Vreemd dat de leden nooit hebben gedacht een show ervan te maken.;-)

Jazeker 21 juli 2008 05:48

Citaat:

Ah Hansje... Je slaagt er niet in belgique unitair te maken maar wel je partij te splitsen. Dat is pas humor :-D

garfield 22 juli 2008 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3580489)
Ah Hansje... Je slaagt er niet in belgique unitair te maken maar wel je partij te splitsen. Dat is pas humor :-D

:lol: raak

Henri1 22 juli 2008 17:09

Zijn die TAK’KERS nog niet uitgestorven ?

Pelgrim 22 juli 2008 17:19

55 auto's.

Duidelijk niet dus :)

Henri1 22 juli 2008 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3584035)
55 auto's.

Duidelijk niet dus :)

55 maar ....

Oldtimers ?

korvo 22 juli 2008 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3584041)
55 maar ....

Oldtimers ?

en nu iets constructief schrijven...

solidarnosc 22 juli 2008 18:06

A propos. Hebben jullie geen weet van Turken die zich per abuis bij de karavaan hebben aangesloten? ;)

daiwa 22 juli 2008 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3584041)
55 maar ....

BUB heeft inderdaad niet veel leden meer.

Jaani_Dushman 22 juli 2008 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 3584163)
A propos. Hebben jullie geen weet van Turken die zich per abuis bij de karavaan hebben aangesloten? ;)

Neen. Wij beschouwen hen als Vlamingen. Ongeacht hun etnische afkomst, moedertaal of godsdienst.

Anna List 22 juli 2008 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3580489)

rofl

gewoon rofl op een anders droge dag.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be