![]() |
Christendom vs. wetenschap
Een van de vragen die mij laatst bezighield is hoe gelovigen kúnnen geloven. Het moet zeer moeilijk zijn om, als gelovige, een verzoening te vinden tussen wetenschappelijke feiten, en religieuze geschiftheid die daar 180 graden tegenover staat.
Bijvoorbeeld, de Bijbel legt uit dat de wereld 6000 jaar geleden is gevormd door God. De wetenschap heeft vastgesteld dat de aarde 4.5 miljard jaar is gevormd. Dat is me een kloof. Zeker als de fossielen en menselijke werktuigen (zoals het wiel) nog vóór die periode van 6000 jaar dateren. Ook de suggestie dat de aarde rond de zon draait, en niet vice versa, moet flink wat christenen hun hersens doen kraken. Ik zou verder het gebruik van medicijnen willen gebruiken als voorbeeld, dat ook zonder 'wonder' of Gods ingrijpen, mensen van ziekten kunnen genezen. Maar laat ik nu niet het christelijk geloof helemaal neerhalen. Dat zou onredelijk zijn. Het is simpelweg een standplaatsgebonden religie van een ultraprimitief volk dat niet beter wist. Nu weten we beter, maar sommigen kiezen er blijkbaar expliciet voor om niet beter te weten. En alstublieft, kom nu niet af met van die onzin dat evolutie e.d. nog onwaarschijnlijker is; dat interesseert mij namelijk niets. Of er een God is weet ik niet, dat de Bijbel niet zijn woord is, weet ik wel met zekerheid. Al was het maar om de twee millennia vervalsing en misbruik van de gesch(r)iften. Maar nu een vraag aan christenen; hoe lossen jullie het verstandsprobleem op dat zich nu bij jullie voordoet? Hoe verzoen je wetenschap met religie? |
Ten opzichte van religies en ideologieën zoals bv het marxisme, pretendeert de wetenschap helemaal niet de absolute waarheid in pacht te hebben, en weet dat ze nog veel niet weten. Wetenschappelijke theorieën zijn enkel alleen maar voorlopig "waar", tot er een waarneming komt die strijdig is met de theorie. Meer kennis tast juist de machtsbasis van religies en ideologieën aan.
|
Alles wat meent de absolute onverzettelijke waarheid te verschaffen negeer ik, dus religies zijn voor mij kwatsch.
Wetenschap is veranderlijk. Het is niet gestoeld op dogmas. |
Citaat:
Wanneer wetenschap en religie toch in conflict komen met elkaar, is dit naar mijn mening slechts wanneer men mythe (niet pejoratief bedoelt) verwart met 'objectieve' feitelijkheid. |
Citaat:
Het is de taak van de verlichte mens om er voor te zorgen dat mythe en wetenschap van elkaar gescheiden worden. Daarom is het ook van het hoogste belang om te vermijden dat men creationisme aan kinderen leert in het lager onderwijs. Dat is mythe. Bedtime story. |
Citaat:
|
gelieve christendom te vervangen door geloof
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Het marxisme is een poging om de maatschappij en haar bewegingen te analyseren. En dit vanuit een zekere ideologisch concept. Nu, visionair bleek Marx het aan het verkeerde einde te hebben. Er is geen revolutie gekomen. Integendeel. De arbeiders in het Westen hebben het nog nooit zo goed gehad in een kapitalistisch systeem, weliswaar met ingebouwde correcties. En terecht overigens. Marx vergistte zich grondig omdat hij, als man van zijn tijd, geen enkel oog heeft gehad voor de technologische ontwikkelingen die er aan zaten te komen en die al zijn mooie theorieën volledig irrelevant maakten. |
Citaat:
En hoe langer hoe meer je werkt aan deze ware puzzel, hoe meer je beseft dat alle andere puzzels wel mooi of interessant, maar inhoudelijk leeg zijn. En dat is nu net waar een christenmens God dankbaar voor is. Het is de vreugde van zijn leven. |
Citaat:
sure! wetenschap niet gestoeld op dogma's??? wel wel wel..... hmmm wist je dat de 'wetenschap' opgezet is door dezelde mensen die de religies opgezet hebben? en ja, om ze gevangen te houden binnen dogma's! Pin d"Ar |
Citaat:
|
Citaat:
simpel zou dit boek eens gaan spitten legt het allemaal heel goed uit. Citaat:
Pin d"Ar |
Citaat:
Maar even terzijde, ontkracht dit werk de klassieke mechanica ? Ontkracht dit werk de wetten van de thermodynamica ? Zo ja: dan heb je gelijk Zo nee: oef, al mijn werk is toch nog juist. Als ik een experiment doe, ben ik er vrij zeker van dat er nergens geen occulte sekte mij beinvloedt. |
Citaat:
van de quantum mechanica klopt ook niks. Maar U vroeg me het een en ander en ik heb U een antwoord gegegeven. Pin d"Ar |
Citaat:
Dat U er vrij zeker van bent is nikszeggend. EN uw gedachte zijn zeker gestuurd, o.m. door het Tavisstock instituut en zijn satelliet organisaties. Ziet U, het is all a mind game. Er wordt enorm met Uw gedachten geklooid en U heeft het niet door. Pin d"Ar |
Citaat:
|
Citaat:
heb ergens een thread gestart met wetenschap IS politiek kijk daar eerst eens. Citaat:
hmmmm, niet mee eens. ik schaar me achter Lloyd Zirbes Pin d"Ar |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be