Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Brandend Actueel: Politieke crisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=184)
-   -   Dewael: "Geen akkoord dan verkiezingen" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=109916)

Pick Nick 26 juli 2008 07:40

Dewael: "Geen akkoord dan verkiezingen"

Citaat:

"Indien er géén akkoord komt over de staatshervorming voor de regionale verkiezingen van juni volgend jaar, dan heeft de regering-Leterme géén enkele zin meer. Dan moeten we op 7 juni maar voor alles gaan stemmen", zegt minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open Vld).
De Morgen online 26.7.08

Er wachten ons spannende tijden. :-D
Ik ben benieuwd naar de communautaire beloftes in de verkiezingscampagne van de VLD.

Julius C. 26 juli 2008 07:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pick Nick (Bericht 3590871)
De Morgen online 26.7.08

Ik ben benieuwd naar de communautaire beloftes in de verkiezingscampagne van de VLD.

Ter ere van Tommelein en consoorten is regelmatig de erelijst van Verhofstadt bovenhalen:-)

Jazeker 26 juli 2008 08:55

Citaat:

Dezelfde als bij de vorige verkiezingen... geen dus.

FDM 26 juli 2008 10:23

o jes nog es 11 maand uitstellen en verder keuvelen

FDM 26 juli 2008 10:24

toen ik DeDommea smilend door de gangen zag wandelen denk ik niet dat hij voor de vlamingen aan het pleiten geweest was

Henri1 26 juli 2008 12:35

Dus er is nu een deadline die bijna een jaar veraf is ?

hahahahhahaha

Jan Meuleman 26 juli 2008 12:51

koopt ne keer een almenakske.

Gwyndion 26 juli 2008 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3591356)
Dus er is nu een deadline die bijna een jaar veraf is ?

hahahahhahaha

Goed zot, je verwacht toch niet dat ze zolang zullen wachten om deze beslissing te nemen?

proxy2222 26 juli 2008 16:35

Citaat:

De Morgen online 26.7.08

Acht jaar lang niets anders gedaan dan alle communautaire problemen voor zich uit geschoven om toch maar aan de macht te blijven. Nu langs de zijlijn staan roepen omdat ze inzien dat daar stemmen mee te verdienen valt is laag...

pOen-VLD past hun standpunten aan naarmate het hun goed uitkomt. Ik hoop dat de mensen niet in hun val lopen.

Gwyndion 26 juli 2008 16:45

Stemmen zou nu wel eens moeilijk kunnen zijn, op VLD stem ik niet, in ieder geval niet met hun huidige politici, CD&V en NV&A lijkt ook geen optie als ze deze koers blijven varen, LDD draait te vaak met de wind mee, Groen! en dergelijke zijn het overwegen niet eens waard en het VB vind ik ook niet zo'n schitterende keuze, sommige van hun politicy zijn gewoon te extreem voor mij om te aanvaarden...

garfield 26 juli 2008 17:36

Wat een klucht zeg.
Dan verschieten ze ervan dat de burger radicale keuzes maken in het hokje. 8-)

Henri1 26 juli 2008 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 3591399)
Goed zot, je verwacht toch niet dat ze zolang zullen wachten om deze beslissing te nemen?

Je leest het hier overal.
Hier in België kan alles.

Gwyndion 26 juli 2008 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3592081)
Je leest het hier overal.
Hier in België kan alles.

Inderdaad, zoals de uitspraak van sommigen dat België een perfecte democratie is terwijl mijn stem minder waard is dan iemand die 1 meter over de gewestsgrens woont. Verkiezingen zonder nieuwe campagnes zouden vrijwel zinloos zijn, ik vraag me trouwens af of het ook niet zinvol zou zijn om een referendum te doen om te zien welk model de kiezers zelf willen, zou men makkelijk genoeg kunnen combineren met de verkiezingen.

born2bewild 26 juli 2008 23:50

liberalen en vervroegde verkiezingen in 1 zin

dat gaat toch niet he mannen, dat verstaat ge toch zelf'?

den beer glijdt van petrick en bart hun beentjes bij het gedacht alleen al
verkiezingen, komaan zeg

garfield 27 juli 2008 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 3592093)
Inderdaad, zoals de uitspraak van sommigen dat België een perfecte democratie is terwijl mijn stem minder waard is dan iemand die 1 meter over de gewestsgrens woont. Verkiezingen zonder nieuwe campagnes zouden vrijwel zinloos zijn, ik vraag me trouwens af of het ook niet zinvol zou zijn om een referendum te doen om te zien welk model de kiezers zelf willen, zou men makkelijk genoeg kunnen combineren met de verkiezingen.

Elke verkiezing is in het huidige systeem zinloos.
Zolang onze instellingen niet radicaal gaan hervormen en daardoor de afstand tussen onze politici en de burgers verkleinen zal dit land blijven aanmodderen
1) Invoering van de vroegere en dus kleinere kieskringen (BHV dient wel gesplitst te worden
2) het federale niveau (en brussel) tot ontmoetingsplaats maken van zelfzekere en autonome regio's
3) Creatie van welvaart in beide regio's met hun eigen welzijn en arbeidsbeleid (ook de uitbetaling ervan)
4) Eenmaking van Brussel 19 tot een Federaak district met hoofdstedelijke functie (gn Brussels gewest)
...
Vul zelf maar aan.

De schoofzak 27 juli 2008 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 3592386)
liberalen en vervroegde verkiezingen in 1 zin

dat gaat toch niet he mannen, dat verstaat ge toch zelf'?

den beer glijdt van petrick en bart hun beentjes bij het gedacht alleen al
verkiezingen, komaan zeg

De blauw-geldbaronnen moeten inderdaad niet te hoog van hun toren blazen over nieuwe verkiezingen, tenzij deze erg vroeg zouden komen. Hoe langer ze uitblijven, hoe groter de kans dat de LDD hen gewoonweg overtreft.

Wat natuurlijk wel mogelijk is, is dat Dewaal een sinjaal wil geven (of probeert te geven) naar de frankofonen, ten einde ze te bewegen tot inschikkelijkheid.

schwungman 29 juli 2008 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3593314)
Wat natuurlijk wel mogelijk is, is dat Dewaal een sinjaal wil geven (of probeert te geven) naar de frankofonen, ten einde ze te bewegen tot inschikkelijkheid.

Dat denk ik niet. Ik denk dat er achter de schermen effectief dit scenario op tafel ligt. Dewael heeft het gezegd, Somers ook al. Vandaag las ik in HLN dat ook Dewever twijfelt en Theyssen min of meer akkoord is om op 1 augustus enkel een afspraak tot dialoog te hebben. Langzaam sijpelt het door, om de shock van het verstrijken van deadline 3 verteerbaar te maken. Spijkerharde garanties? Enkel dat er verder gepraat zal worden na het reces.

Als men op deze manier met alle wetgevende tralala etc die nodig is het kan uitzingen tot de regionale verkiezingen (al dan niet gekoppeld met federale), en dit dus vooraleer de staatshervorming heel concreet is, dan heeft iedereen 4 jaar gewonnen om de burger te paaien.

Bon, ik denk dat de N-VA in dit scenario niet mee kan (5% is moeilijk denk ik) en dat CD&V met een groot ei zit voor nieuwe verkiezingen.

-=EXCALIBUR=- 29 juli 2008 12:53

Citaat:

De Morgen online 26.7.08

Veel beloven en weinig geven laat de zotten in vreugde leven. :-(

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be