Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Hans Verreyt (Vlaams Belang Jongeren) (forumsessie 28 juli t.e.m. 3 aug) (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=186)
-   -   Nationalisaties i.p.v. liberalisering ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=109922)

Honoré gepluimd 26 juli 2008 11:14

Nationalisaties i.p.v. liberalisering ?

Hoe kijkt u aan tegen de steeds verdere liberalisering van onze economie ?
In de praktijk blijkt dit niet goed te zijn voor de gewone man, zoals iedereen intussen weet.
Zou het VB niet beter pleiten voor de omgekeerde weg; dus tegen privatiseringen en integendeel pleiten voor nationaliseringen.
Ik denk in de eerste plaats aan de energiesector.
(Vanzelfsprekend kunnen deze nationalisaties best op Vlaams niveau gebeuren, gezien de immobiliteit op federaal niveau)

Pelgrim 27 juli 2008 11:04

Ter uitbreiding: waarom pleit een zelfverklaarde nationalistische partij niet voor meer nationalisering?
Wat is het nut van een onafhankelijk Vlaanderen waar alle sociaal-economische hefbomen in handen zijn van (veelal buitenlandse) bureaucratieën (de multinationals)?

proost 27 juli 2008 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Honoré gepluimd (Bericht 3591209)

:-)

Pelgrim 27 juli 2008 12:59

En wat wil dat zeggen?

proost 27 juli 2008 13:03

Dat het zeker geen slecht idee is om de liberalisering van energie terug te draaien :-)

filosoof 27 juli 2008 13:08

Citaat:

In de praktijk blijkt dit niet goed te zijn voor de gewone man, zoals iedereen intussen weet.
Zou het VB niet beter pleiten voor de omgekeerde weg; dus tegen privatiseringen en integendeel pleiten voor nationaliseringen.
(Vanzelfsprekend kunnen deze nationalisaties best op Vlaams niveau gebeuren, gezien de immobiliteit op federaal niveau)

Indien openbare bedrijven winst maken pleit men voor privatizering of wil men winst makende onderdelen afsplitsen en privatizeren, indien privé bedrijven verlies maken vraagt men dringend staatshulp: privatizering van de winsten en nationalizering van verliezen: zo oud als de straat.:-P

Ambiorix 27 juli 2008 14:55

goede vraag, al denk ik dat het VB en zeker de figuren die de koers ervan bepalen eerder iets anders in gedachten hebben

Savatage 28 juli 2008 00:05

Citaat:

Wtf :?? Heb je ook misschien een link of een betrouwbare bron om die statement te staven? Liberaliseringen zijn net goed voor onze economie en de algemene werkgelegenheid.

Pelgrim 28 juli 2008 08:40

Nee hoor. Onze welvaart is er gekomen dankzij de arbeidersstrijd, niet dankzij de liberaliseringen.

Savatage 28 juli 2008 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3594544)
Nee hoor. Onze welvaart is er gekomen dankzij de arbeidersstrijd, niet dankzij de liberaliseringen.

Die arbeidersstrijd heeft nihil bijgedragen aan onze huidige welvaart, nul komma nul. De industriële revolutie en de concurrentiestrijd zijn daarvoor de verantwoordelijken.

Metternich 28 juli 2008 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3594686)
Die arbeidersstrijd heeft nihil bijgedragen aan onze huidige welvaart, nul komma nul.

Strijd voor deftige lonen -> meer koopkracht -> meer consumptie -> groei industrie -> welvaart.

Ambiorix 28 juli 2008 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3594686)
Die arbeidersstrijd heeft nihil bijgedragen aan onze huidige welvaart, nul komma nul. De industriële revolutie en de concurrentiestrijd zijn daarvoor de verantwoordelijken.

dikke onzin. Het zijn de arbeiders die voor rechten gestreden hebben, bv afschaffing kinderarbeid, minimumlonen, etc
Als ge dit tegenspreekt moet ge uwe geschiedenisboek nog eens opendoen.

Savatage 28 juli 2008 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 3594875)
Strijd voor deftige lonen -> meer koopkracht

Daar heeft die strijd niet voor gezorgd, dat was een gevolg van de verhoogde productie, de stijging van de technologie, de algemene globalisatie, de betere match tussen arbeidsvraag en arbeidsaanbod, verhoogde concurrentie, ...

Citaat:

-> meer consumptie -> groei industrie -> welvaart.
Zie supra voor de oorzaak van de verhoogde consumptie. Je pijltjes na 'meer consumptie' zijn wel juist.

AdrianHealey 28 juli 2008 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 3594875)
Strijd voor deftige lonen -> meer koopkracht -> meer consumptie -> groei industrie -> welvaart.

Is compleet fout.

AdrianHealey 28 juli 2008 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3595114)
Zie supra voor de oorzaak van de verhoogde consumptie. Je pijltjes na 'meer consumptie' zijn wel juist.

Niet echt. Dat is volkomen onzinnig omdat als 'juist' te beschouwen.

Savatage 28 juli 2008 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3595132)
Niet echt. Dat is volkomen onzinnig omdat als 'juist' te beschouwen.

Wat is hier dan fout aan?

Citaat:

meer koopkracht -> meer consumptie -> groei industrie -> welvaart.

Praetorian 28 juli 2008 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3594544)

Lijkt mij logisch, herverdelingen van rijkdom kunnen alleen via een actieve politiek worden bekomen. Nationalisaties zijn een manier, maar niet de enige.

AdrianHealey 28 juli 2008 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3595145)
Wat is hier dan fout aan?

Consumptie is welvaartsvernietiging; hoe dat kan bijdragen aan de creatie van welvaart is mij compleet vreemd.
Sparen zorgt voor een groei van de industrie - niet consumptie.

Savatage 28 juli 2008 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3595152)
Consumptie is welvaartsvernietiging; hoe dat kan bijdragen aan de creatie van welvaart is mij compleet vreemd.

Consumenten die hun nut maximaliseren en producenten die hun winst maximaliseren zijn de 2 factoren die zorgen voor welvaartscreatie. Waarom zou consumptie volgens jou welvaart vernietigen? Ik zie echt niet in hoe ik door goederen te consumeren mijn (of iemand anders) welvaart vernietig.

Citaat:

Sparen zorgt voor een groei van de industrie - niet consumptie.
Consumptie leidt niet tot welvaartsvernietiging.

AdrianHealey 28 juli 2008 15:25

Ik stel voor dat we deze discussie ergens anders verder zetten? U kiest maar.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be