ossaert |
28 juli 2008 09:41 |
Nu maken ze het wel erg bont...
Zo nu en dan bezoek ik de website van de onvolprezen BUB en hoewel ik me vaak als criticus van hun persberichten en ideeën opstel, is dat alles met de beste bedoelingen. Als democraat geloof ik namelijk dat elke partij een kans verdient, als die tenminste aan een aantal basisvereisten voldoet. Enig sérieux is daar één van, en veel van mijn interventies waren erop gericht om dat die vriendelijke helden van het vaderland diets - no pun intended - te maken. Nu moet u vooral letten op het gebruik van de verleden tijd in voorgaande zin. 'Waren', inderdaad, want nu maken ze het toch wel erg bont. Niemand minder dan - hou u vast - Barack Obama heeft zich 'onder andere en impliciet' uitgesproken vóór de Belgische eenheid!
Citaat:
Tijdens zijn toespraak in Berlijn op 24 juli 2008 heeft de Amerikaanse presidentskandidaat van de democraten, Barack Obama, gepleit voor eenheid tussen de Europeanen en de Amerikanen. Hij wil ook de muren die ondermeer de "stammen" scheiden, wegwerken. Daarmee viseerde hij onder andere en impliciet de Vlaams- en Waals-nationalisten die in België de taalgrens willen uitbouwen tot een nieuwe staatsgrens. De Belgische politici kunnen dan ook een voorbeeld nemen aan deze Amerikaanse politicus die zich inspireert op de grote Amerikaanse presidenten Lincoln et Kennedy.
Obama aan de Overwinningszuil ("Siegessaule") in Berlijn; Foto Time
"Yes, there have been differences between America and Europe. No doubt, there will be differences in the future. But the burdens of global citizenship continue to bind us together. A change of leadership in Washington will not lift this burden. In this new century, Americans and Europeans alike will be required to do more – not less. Partnership and cooperation among nations is not a choice; it is the one way, the only way, to protect our common security and advance our common humanity.
That is why the greatest danger of all is to allow new walls to divide us from one another. The walls between old allies on either side of the Atlantic cannot stand. The walls between the countries with the most and those with the least cannot stand. The walls between races and tribes; natives and immigrants; Christian and Muslim and Jew cannot stand. These now are the walls we must tear down."
|
|