![]() |
vakbond
Is de vakbond verkocht aan het patronaat of is dit erover?
Deze tread is bedooeld om bewijzen pro-contra te verzamelen om defintief inzicht te hebben. hier alvast een argument contra vakbond :http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...t-rek-in.dhtml Door het compromie te accepteren hebben de vakbonden de radicaliteit van de werknemers te niet gedaan. |
erover
|
Je ziet de vakbond te veel als een geheel, zonder tussenstromingen.
Aan de basis heb je veel linkse, strijdbare militanten. De top is zo corrupt als de pest. De vakbond als ofwel goed ofwel slecht verwerpen is de waarheid geweld aandoen. Zeggen dat de vakbond nutteloos is omwille van de top is volgens mij foutief. Hoe je het ook bekijkt, de vakbond organiseert massa's strijdbare mensen. Zij zijn beter af georganiseerd in een groep met corrupte leider dan niet georganiseerd. |
ik zie zo direct overigens geen alternatief, tenzij je zo naïef bent te denken dat volkskeukens en panden kraken het kapitalisme gaan breken.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
jij bent dus voor het kapitalisme :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De top remt strijd zeker af, maar onder druk van die basis zal ze soms wel iets moeten organiseren. Het is zeker zo dat de top van de vakbonden teveel banden hebben met neoliberale partijen als SP.a, CD&V en PS, en in die zin geïntegreerd zijn in het systeem, maar het is niet dit dat de politiek inbrengt in de vakbond. Politiek is voor mij niet de spelletjes tussen de verschillende machtswellustelingen onderling: politiek gaat voor mij over welk beleid er gevoerd wordt. Dat houdt zeker regeringsbeslissingen in maar ook het beleid van bedrijven mbt hun werknemers, milieu, hun klanten, ... |
Een staking is geen politieke daad. Dat is verzet tegen de concrete uitbuiting van de onderdrukte klasse. Een politieke daad is mensen proberen te overtuigen dat die uitbuiting niet kan overwonnen worden met louter (maar noodzakelijke) strijd op de fabrieken of voor een betere sociale zekerheid (de politieke acties van de vakbond spelen vaak op dit terrein een belangrijke rol), maar dat je nieuwe productieverhoudingen moet afdwingen, dat je het systeem zelf in vraag moet stellen.
|
Citaat:
er zijn goeie en slechte mensen in de vakbond. op alle niveaus. |
Citaat:
|
=reactie op "Wel voor mij is een staking voor meer loon in een bepaalde fabriek, of een staking tegen ontslagen, een politieke daad."
|
uiteraard is dat een politieke daad. Of wil jij, zoals de liberalen, economie loskoppelen van politiek? Is het niet net een fundament van het marxisme dat het allemaal draait om de productiemethodes? En waar gaan stakingen over, denk je?
|
Citaat:
De politieke cultuur onder het kapitalisme heeft dus het syndicalisme vergift met politiek,compromissen en acceptatie. Ik wacht nog naar een bewijs pro-vakbond dat effektief op het niveau van de bedrijven gebeurt is en niet in de coulissen van de macht. |
Citaat:
|
Staken voor een hoger loon is nog wel iets anders dan zeggen: we moeten een andere productiewijze hebben, we moeten het kapitalisme omverwerpen. Dat idee komt niet vanuit een staking voor meer loon. Daar ligt de rol voor de politieke organisatie van de arbeidersklasse. Op dit moment is er maar een klein deel van de arbeidersklasse die gewonnen is voor het omverwerpen van het kapitalisme. De communistische partij(en) van de arbeidersklasse moeten daar voor agiteren, organiseren, vormen, ...
Denken dat elke schermutseling een politieke daad waaruit zou kunnen volgen dat je enkel daarmee genoeg hebt om het kapitalisme te verslaan is het potentieel probleem van zulke stellingen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be