![]() |
in memoriam: 1 jaar beleidsnota van de formateur - juli 2007-juli 2008
In memoriam: 1 jaar beleidsnota “de kracht van mensen”-nota van de formateur -22 juli 2007- pagina 66
Staatshervorming De regering wil tijdens de komende legislatuur een belangrijke bijdrage leveren tot de staatshervorming. Onverminderd wat in de overige punten van deze nota wordt vermeld, zal ze wetsontwerpen indienen die met een gewone meerderheid kunnen worden aangenomen. Daarnaast zijn wijzigingen van bepaalde grondwetsartikelen alsook van de bijzonderemeerderheidswetten vereist. De regering zal de hiertoe nodige ontwerpteksten uitwerken. Het doel van de regering is dat de hervormingen die met een bijzondere meerderheid moeten worden aangenomen, van kracht worden op 1 januari 2009.Vooraf zal ze, via een nader te bepalen weg, de nodige contacten leggen om zich te verzekeren van de bijzondere meerderheden, vereist voor het aannemen van deze voorstellen en ontwerpen. Waar het voor een betere werking van de federale overheid nodig is, zal zij het initiatief nemen voor nieuwe of voor de verdieping van bestaande samenwerkingsakkoorden, of zal zij de betrokkenheid van de Gewesten en Gemeenschappen bij het federaal beleid en bij de federale instellingen organiseren. Versterking van de democratie Ter versterking van de werking van onze democratie, zal de regering een debat op gang brengen over de aanpassing van het kiesstelsel, onder meer over de opkomstplicht, de opvolging, de verkiezingskalender en de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. Met betrekking tot dat laatste zal ze tegen het begin van de parlementaire zittijd 2007-2008 een wetsontwerp indienen. __________________________________________________ _______ Nog 2 dagen voor NVA om al dan niet vertrouwen te geven aan deze regering die deze beleidsnota nog steeds schijnt te onderschrijven... Nog 4 maanden voor de hervormingen die met een bijzondere meerderheid moeten worden aangenomen... Op basis van welk regeerakkoord zal de NVA eigenlijk beslissen al dan niet vertrouwen te geven ? |
Rip
|
Citaat:
We weten toch immers dat de regering in een spesiale toestand zit: de premier vond dat het regeerprogramma niet uitgevoerd kon worden, maar le roi de Laeken vond het nodig om dat nog eens te laten tsjekken door de drie versleten musketiers. Afgezien daarvan, vind ik het nuttiger om het aksent te leggen op hetgeen in rood kleurde. Welke gewone wetten zijn er doorgeraakt ??? en hiermee roep ik het kartel op om het been stijf te houden. Wat bhv betreft: liever het wetsvoorstel dat nu zijn trage verloop kent, dan eenderwelk ander wetsontwerp. Want het wetsvoorstel is voor mij inhoudenlijk voldoende. |
Citaat:
Wat de link is tussen de gewone wetten waar jij meer belang aan hecht en het instandhouden van het kartel is mij niet echt duidelijk... tenzij voor BHV ? druk op de ketel houden ? 'goed besturen' zonder staatshervorming ? Bedoel je iets anders ? |
Citaat:
|
Citaat:
Die gewone wetten waar ik naar verwees, zijn de gewone wetten (niet te stemmen met twee derde meerderheid) waarvan sprake in de formateursnota. Het kartel moet blijven hameren op het feit dat dit afgesproken is, en dus uitgevoerd moet worden. Geen vertraging dulden vanwege de frankofwieters. |
Citaat:
|
Citaat:
We stappen niet in een regering zonder splitsing BHV en zonder grote staatshervorming. Dat was nodig voor goed bestuur. En nu stapt Leterme niet uit de regering zelfs als er geen zicht is op een staatshervorming. Voor volksverraad werden er vroeger mensen geexecuteerd. |
Citaat:
Gij zegt net hetzelfde als enige tijd terug; ik antwoord ook net hetzelfde , zelfs al heb ik de indruk dat je mijn antwoord niet verstaat, of niet wil verstaan. knip en plak: Citaat:
|
Zouden de tsjeven dan zo dom zijn dat ze niet begrijpen dat een overeenkomst in wetteksten moet omgezet worden?
|
Citaat:
als een tsjeef een bestelbon tekent in de garage voor de aankoop van een nieuwe auto, dan is die tsjeef zo dom dat hij niet verwacht dat die auto echt geleverd wordt, en al evenmin dat hij die aankoopsom dient te betalen. Maar voor een nieuwe auto ligt tussen het bestellen en het leveren meestal een tijdsperiode die met de beste wil van de wereld niet weggegomd kan worden, zelfs niet met een Duits-klinkende militair bevelskreet. |
Citaat:
|
Citaat:
We mogen toch aannemen dat Leterme dit ook wist toen hij zijn beloftes deed? |
Citaat:
|
Citaat:
Maar anders dan sommigen hier, aanvaard ik "dat ge niet verder kunt springen dan uwe stok lang is". |
Citaat:
Uw punt slaat dus in't geheel op niets... De lijst met de voor herziening vatbaar te verklaren grondwetsartikelen is overigens dermate ruim dat nagenoeg alles wat thans op tafel ligt zonder enig probleem zou kunnen gestemd worden mits 2/3 meerderheid. Als Leterme met zoveel poeha had aangekondigd dat hij NIET in een regering zou stappen zonder garanties op staatshervorming (dus een toegezegde 2/3 meerderheid van zijn coalitiepartners) kon hij zulks perfect hard maken door er daadwerkelijk NIET in te stappen. Door dit wél te doen pleegt hij woordbreuk. Vervolgens , in zijn beleidsnota, herhaalt hij zijn electorale belofte en plakt er een datum op (01/01/2009). Als na oneindig lang getalm hij toch moet toegeven dat hij niet aan zijn 2/3 komt biedt hij het ontslag van zijn regering aan. Dus: LETERME is ONTSLAGNEMEND. De Koning kan het ontslag aanvaarden of weigeren. Hij kan zijn antwoord ook enige tijd in beraad houden en zo de regeringspartijen de tijd geven om alsnog een compromis uit te werken. Als de Koning het ontslag aanvaardt, ontbindt hij de Kamer van volksvertegenwoordigers, op voorwaarde evenwel dat een meerderheid van de kamerleden hiermee instemt. De ontbinding van de Kamer brengt automatisch ook de ontbinding van de Senaat met zich mee. Binnen de 40 dagen moeten dan verkiezingen gehouden worden en binnen de twee maanden moet het nieuwe Parlement bijeen geroepen worden (Art. 46 Grondwet). Nu heeft hij drie bemiddelaars op pad gestuurd die UITERLIJK morgen verslag moeten uitbrengen. Inmiddels, blijft LETERME op post. Echter blijft hij gebonden aan zijn eigen beleidsnota die hij tot op vandaag nog niet FORMEEL herroepen of herschreven heeft. De Koning heeft na morgen een aantal mogelijkheden: LETERME opdracht geven alsnog een compromis te zoeken om zijn regering verder te zetten (waarna LETERME verplicht zal worden FORMEEL zijn kazak te draaien dan wel aan zijn majesteit te zeggen dat hij dit niet ziet zitten waarna de Koning gebonden is aan zijn eigen wetten en er dus nieuwe verkiezingen moeten uitgeschreven worden (september ?)) ofwel kan hij het nog een maand of zo rekken en trekken ... LETERME zal voor zijn strategie een beetje moeten wachten op NVA... op andere plaatsen op 't forum lees ik overigens dat het NVA niet veel zin heeft om haar congres bijeen te roepen... Indien dit waar zou zijn zal NVA het kartel wellicht niet breken... Tenzij BDW gemandateerd is om het kartel zonder bijeenroeping van congres te breken of dat alsnog congres wordt bijeengeroepen... Kortom: een puinhoop binnen en buiten kartel, een puinhoop in meerderheid en een verbijsterde oppositie die lijd-leid-zaam toeziet hoe haar oppositiewerk wordt gedaan binnen een absurde meerderheid met dank aan ex-premier Verhofstadt die zich wellicht te pletter lacht als hij vanuit Toscanië neerkijkt op alles wat in dit land thans reilt en zeilt... Geen kat die nog enige verantwoordelijkheid voor deze puinhoop bij de VLD legt... |
Appels vallen naar beneden...altijd zo opgemerkt.
Tsjeven zullen doen wat ze altijd gedaan hebben. De Vlaming op de kop schijten. In de houding voor vorst en waal. Met de vingers aan de naad van de broek. De geschiedenis zal het later uitmaken, maar volgens mij zal de heer Leterme later in het rijtje van de top 3 superTsjeven terecht komen. Eens Tsjeef, altijd Tsjeef. |
Citaat:
|
Citaat:
Klaar, duidelijk en ad rem.... Als een lazer die door de tjevenmist snijdt... |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be