Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Welk seksbeleid zou links willen voeren? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=110242)

Flip1 3 augustus 2008 04:15

Welk seksbeleid zou links willen voeren?

Hoe zou links het seksueel welzijn van de bevolking willen bevorderen?
Welk prostitutiebeleid moet er worden gevoerd?
Hoe staat links tegenover de vrije seks?
Moet er in het onderwijs meer aandacht worden besteed aan seksuele opvoeding waarbij de nadruk moet liggen op taboeloos seksueel genieten?
Welke nodeloze taboes op vlak van seksualiteit moeten er nog worden doorbroken en hoe moet dat gebeuren?

Geert C 3 augustus 2008 15:22

Citaat:

Moet er in het onderwijs meer aandacht worden besteed aan seksuele opvoeding waarbij de nadruk moet liggen op taboeloos seksueel genieten?
Neen, er moet in het onderwijs aandacht worden besteed aan seksuele opvoeding waarbij de nadruk ligt op verantwoordelijk seksueel genieten.

Dr. Strangelove 3 augustus 2008 23:47

Ik vind dat je over seks helemaal geen beleid moet voeren.

jamás será vencido 4 augustus 2008 10:43

De vrouwelijke seksualiteit die wordt uitgebuit als commercieproduct mogen ze van mijn gerust aanpakken. Ik zie weinig maatschappelijke bijdrage in de talloze reclames waarin de patriachale visie op vrouwen wordt tentoon gespreid...

Pelgrim 4 augustus 2008 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove (Bericht 3607481)

²

vlijmscherp 4 augustus 2008 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove (Bericht 3607481)

vanaf wanneer mag iemand sex hebben? mag dwang in sex? mag sex met dieren?

Txiki 5 augustus 2008 10:51

Een links seksbeleid? Ik zou alle onderwijsinstellingen en bedrijven verplichten dagelijks twee uur sport in te lassen, met voornamelijk lenigheidsoefeningen, zodat iedereen tegen dat ze de leeftijd hebben om ermee te beginnen, voldoende geoefend zijn om de Kamasutra als basisgids te nemen. De Kamasutra wordt dan het verplicht te volgen boek natuurlijk :-D

Bolsjewiek 5 augustus 2008 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flip1 (Bericht 3605905)
Hoe zou links het seksueel welzijn van de bevolking willen bevorderen?
Welk prostitutiebeleid moet er worden gevoerd?
Hoe staat links tegenover de vrije seks?
Welke nodeloze taboes op vlak van seksualiteit moeten er nog worden doorbroken en hoe moet dat gebeuren?

Persoonlijk ben iik voor een strenge controle op prostitutie vanwege de mensenhandel en mishandelingen die vaak in dat milieu voorkomen.

abou Anis 5 augustus 2008 14:07

Prostitutie moet verboden worden. Met dien verstande dat prostituees als slachtoffers beschouwd moeten worden.
Wat de algemene sexuele mores betreft, denk ik dat pedofilie, necrofilie en sex met dieren absoluut uit den boze zijn. Voor de rest moet alles wat twee volwassenen alletwee met elkaar willen uitsteken kunnen. Met de nadruk dus op "volwassenen" en "alletwee". Of drie, of vier, ...

Pelgrim 5 augustus 2008 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 3609768)
Voor de rest moet alles wat twee volwassenen alletwee met elkaar willen uitsteken kunnen.

is dat niet per definitie in contradictie met

Citaat:

Prostitutie moet verboden worden.
?

vlijmscherp 5 augustus 2008 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 3609656)
Persoonlijk ben iik voor een strenge controle op prostitutie vanwege de mensenhandel en mishandelingen die vaak in dat milieu voorkomen.

is prostitutie altijd mensenhandel of mishandeling? wat met de vrouwen of mannen die vrijwillig zich laten prostitueren?

bots dat niet met de vrije wilsbeschikking?

Geert C 5 augustus 2008 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3609828)
is prostitutie altijd mensenhandel of mishandeling? wat met de vrouwen of mannen die vrijwillig zich laten prostitueren?

bots dat niet met de vrije wilsbeschikking?

Oké, maar in hoeveel procent van de gevallen is prostitutie echt vrijwillig? De meesten die dat zogezegd "vrijwillig" doen doen dat ook alleen maar omdat ze de wanhoop nabij zijn en echt geen alternatieve uitweg meer zien. Kan je dan wel van vrijwillige prostitutie spreken? :?

L. J. Brutus 5 augustus 2008 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3609950)
Oké, maar in hoeveel procent van de gevallen is prostitutie echt vrijwillig? De meesten die dat zogezegd "vrijwillig" doen doen dat ook alleen maar omdat ze de wanhoop nabij zijn en echt geen alternatieve uitweg meer zien. Kan je dan wel van vrijwillige prostitutie spreken? :?

En wat gaan die dan doen? Pikkendief spelen?

Problemen bij de wortels aanpakken, Geertjoz! ;-)

Pelgrim 5 augustus 2008 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3609950)

Weet jij het antwoord? Ik niet. Misschien zijn er mensen die dat voor de kick doen.
Trouwens, de hele hofmaking in de westerse wereld is op prostitutie gebaseerd. Wanneer je iemand probeert te versieren met juwelen of sjieke diners of bloemen, wat doe je dan? Je betaalt... :-P

jamás será vencido 5 augustus 2008 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3610332)
Weet jij het antwoord? Ik niet. Misschien zijn er mensen die dat voor de kick doen.
Trouwens, de hele hofmaking in de westerse wereld is op prostitutie gebaseerd. Wanneer je iemand probeert te versieren met juwelen of sjieke diners of bloemen, wat doe je dan? Je betaalt... :-P

Hoor het patriarchaat bezig. De visie die u naar voren schuift en die u verdedigt is vooral geen door mannen gedomineerde visie op relaties...

Dr. Strangelove 5 augustus 2008 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3609017)
vanaf wanneer mag iemand sex hebben? mag dwang in sex? mag sex met dieren?

Elke leeftijdsgrens is natuurlijk arbitrair.
Anyway, de huidige situatie, waarbij de wet geen onderscheid maakt tussen pakweg een 17jarige gast die seks heeft met zijn 15-jarige vriendin, en een 40-jarige sexual predator die hetzelfde doet, dat is ieder geval geen goede benadering vind ik.
Ik zou die dingen case to case benaderen dus.

Verder, als twee minderjarigen samen experimenteren, dan is het nogal seksistisch om per definitie de jongen als 'dader' en het meisje als 'slachtoffer' te bezien, zoals nu meestal het geval is (zeker vanuit het gezichtspunt van de ouders van het meisje, vaak de indieners van een dergelijke klacht).

Over dwang: natuurlijk mag dwang niet. Om dat te vast te stellen hoef je geen 'seksbeleid' te voeren. Verkrachting is een misdaad, en moet worden bestraft.

SM daarentegen is iets tussen consenting adults waar niemand anders zaken mee heeft.

Over seks met dieren: persoonlijk ben ik niet van mening dat het de taak is van de overheid om schapenneukende boerenkinkels te bestraffen. Jammer voor dat schaap misschien, of niet, weet ik veel.
Ik vond de anti-seks-met-dieren-wet van Magda Demeyer een typisch voorbeeld van hoe parlementariërs hun tijd zitten te verprutsen, en nutteloze triviale wetjes zitten te maken, die geen enkel praktisch nut hebben.
Ik bedoel, gaan er nu controleurs worden uitgezonden om 's nachts langs alle boerderijen te gaan? Gaat men op zoek naar mensen die de gave hebben om met de dieren te praten, zodat men een getuigenis kan vastleggen? Of gaat men dna-samples onderzoeken in dure laboratoria?
Ik denk het niet...

Dr. Strangelove 5 augustus 2008 22:16

Prostitutie 'verbieden', zoals Abou voorstelt, vind ik een bijzonder dom en contraproductief idee.
En het is pas werkelijk een patriarchale visie om alle prostituees per definitie als slachtoffers te beschouwen.

Er zijn trouwens heel wat radicale feministes die resoluut pleiten voor een gelegaliseerde, pooierloze prostitutie. Die beschouwen een dergelijke maatregel juist als een overwinning op de patriarchale samenleving.

Want illegaliteit maakt de prostituees (die er toch altijd zullen zijn, zo blijkt), enkel zwakker en kwetsbaarder. En hen als slachtoffers 'beschouwen', zal hen niet veel helpen. Of denkt er hier iemand dat die illegale prostituees zo'n goede vriendjes met de politie zijn?

Pelgrim 5 augustus 2008 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3610810)
Hoor het patriarchaat bezig.

:lol:

Wat is er paternalistischer dan het willen verbieden van dingen en moralistisch zitten preken? :twisted:

Citaat:

De visie die u naar voren schuift en die u verdedigt is vooral geen door mannen gedomineerde visie op relaties...
Heb jij statistieken of onderzoeken daarrond?

Ik denk het niet.

jamás será vencido 6 augustus 2008 01:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3611184)
:lol:

1 Wat is er paternalistischer dan het willen verbieden van dingen en moralistisch zitten preken? :twisted:

2 Heb jij statistieken of onderzoeken daarrond?

Ik denk het niet.

1 Ik zou het eerder bemoederend noemen ;-)

2 Je hebt geen statestieken of onderzoeken nodig om te weten dat prostitutie in niets gelijkt op een relatie waarin elkaar uit liefde geschenken worden gegeven. Meer nog, aan de hand van die redering elke vrouw een prostituee noemen, is allesbehalve statistisch. De hofmaking die jij beschrijft is trouwens de typisch mannelijke hofmaking. Ook hier heb je geen statestieken voor nodig. Het toont juist aan hoe ook bij mensen die zich socialitstisch en progressief noemen, nog altijd mannelijke ideologische dwangbeelden leven. Dit inzien is voor velen vaak moeilijk. Je hebt er nochtans geen statestiek voor nodig.

Pelgrim 6 augustus 2008 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3611228)
1 Ik zou het eerder bemoederend noemen ;-)

Het blijft paternalisme.

Citaat:

2 Je hebt geen statestieken of onderzoeken nodig om te weten dat prostitutie in niets gelijkt op een relatie waarin elkaar uit liefde geschenken worden gegeven.
ik heb het niet over liefde geven maar over de westerse hofmakingsrituelen, wat iets helemaal anders is (namelijk gebaseerd op voortplanting en sexualiteit). Die zijn allemaal, nog steeds (ondanks de feministische golven) gebaseerd op hetzelfde basispatroon: man betaalt diners, juwelen en cadeaus om aandacht en sex te krijgen. En vrouwen zochten en zoeken hun partners uit op basis van genetische profielen en sociale status om de overlevingskansen van hun kinderen te verhogen. Wat is dit allemaal anders dan zakelijke overeenkomsten, zij het dan niet op financieel maar op instinctief-biologisch vlak?
Liefde geven in de zin die jij bedoelt, is een andere kwestie.

Citaat:

Meer nog, aan de hand van die redering elke vrouw een prostituee noemen, is allesbehalve statistisch.
Ik noem geen enkele vrouw een prostituee, ik wijs alleen op de onwetendheid die er leeft bij nogal wat moraalridders.

Citaat:

De hofmaking die jij beschrijft is trouwens de typisch mannelijke hofmaking. Ook hier heb je geen statestieken voor nodig.
typisch mannelijk? Het overgrote deel der vrouwen doet daar aan mee.

Citaat:

Het toont juist aan hoe ook bij mensen die zich socialitstisch en progressief noemen, nog altijd mannelijke ideologische dwangbeelden leven.
er is helemaal niks mannelijk aan hoor. Dit gedrag zie je ook kwasi overal in de dierenwereld, het is namelijk het primaire voortplantingsinstinct van elke soort dat hier aan het werk is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be