Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   wijwater op de tong? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=110250)

Preuße 3 augustus 2008 11:54

wijwater op de tong?

Voor enkele dagen was ik een grotere kerk in 't franstalig landsgedeelte. Toen ik mij naar de uitgang begaf kwam er een man binnen die bij 't binnengaan de doopvont aanraakte om zich met wijwater te zegenen. Niets bijzonders natuurlijk, ware het niet dat ik de man vervolgens zijn hand naar zijn tong zag brengen? Dit in mijn ogen ongewone gebruik zag ik nog niet eerder. Is dit in bepaalde plaatsen een gewoonte? Voor de volledigheid: de bewuste man was volledig bij klaar bewustzijn.

FDM 3 augustus 2008 12:13

ah ieder geilt wel op iets anders

Patsy Stone 3 augustus 2008 12:38

Bah! De walgelijke praktijken waaraan die katholieken zich overgeven, zijn blijkbaar eindeloos. Ik zou wel twee keer nadenken voor ik iets aanraakte waar iedereen met zijn vuile poten heeft aangezeten.

ElFlamencoLoco 3 augustus 2008 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3606306)
Bah! De walgelijke praktijken waaraan die katholieken zich overgeven, zijn blijkbaar eindeloos. Ik zou wel twee keer nadenken voor ik iets aanraakte waar iedereen met zijn vuile poten heeft aangezeten.

Ik heb nog nooit dergelijke praktijken in een kerk zien plaatsvinden. Me dunkt stel jij hier één enkeling tot model voor "die katholieken". Qua veralgemening is dit een voorbeeld dat kan tellen!

De volgende keer dat je de deurklink van een openbaar gebouw vastneemt - café, winkel, openbaar toilet (!) - toch maar eens goed nadenken wie daar allemaal met zijn "vuile poten" heeft aangezeten. Handschoentjes nodig misschien?

Patsy Stone 3 augustus 2008 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco (Bericht 3606412)
Ik heb nog nooit dergelijke praktijken in een kerk zien plaatsvinden. Me dunkt stel jij hier één enkeling tot model voor "die katholieken". Qua veralgemening is dit een voorbeeld dat kan tellen!

De volgende keer dat je de deurklink van een openbaar gebouw vastneemt - café, winkel, openbaar toilet (!) - toch maar eens goed nadenken wie daar allemaal met zijn "vuile poten" heeft aangezeten. Handschoentjes nodig misschien?

Ik heb niet de gewoonte om aan deurklinken te likken, beste. ;-)

ElFlamencoLoco 3 augustus 2008 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3606446)
Ik heb niet de gewoonte om aan deurklinken te likken, beste. ;-)

Ik had het over handschoentjes, niet over een "tongschoen", zo dat ding al mocht bestaan...

Patsy Stone 3 augustus 2008 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco (Bericht 3606469)
Ik had het over handschoentjes, niet over een "tongschoen", zo dat ding al mocht bestaan...

Het topic gaat dan ook niet over handen, maar over de tong. ;-)

ElFlamencoLoco 3 augustus 2008 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3606479)
Het topic gaat dan ook niet over handen, maar over de tong. ;-)

Dus suggereerde je eerder dat je met "aanraken" enkel "via de tong" bedoelde?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3606306)

Ik meende te mogen besluiten dat je "met de hand" bedoelde, niet "met de tong". Maar je drukt je niet voor het eerst nogal warrig uit.

Overigens vond ik je commentaar niet alleen getuigend van een disrespect jegens "die katholieken"; ze ging volstrekt aan de bedoeling van deze discussiedraad voorbij. Preusse vroeg zich alleen af wie het gebruik - waarover ook hij zich kennelijk verwondert - kent.

Kortom: je commentaar is om onpasselijk bij te worden. Ik zou haast nog gaan geloven dat je wérkelijk een haat koestert jegens katholieken... of... dat je af te rekenen hebt met één of ander jeugdtrauma of zo... In dat laatste geval kan je beter een goede therapeut opzoeken, want dan heb jij die méér nodig dan die homo waarover ik het elders had.

Patsy Stone 3 augustus 2008 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco (Bericht 3606499)
Dus suggereerde je eerder dat je met "aanraken" enkel "via de tong" bedoelde?Ik meende te mogen besluiten dat je "met de hand" bedoelde, niet "met de tong". Maar je drukt je niet voor het eerst nogal warrig uit.

Overigens vond ik je commentaar niet alleen getuigend van een disrespect jegens "die katholieken"; ze ging volstrekt aan de bedoeling van deze discussiedraad voorbij. Preusse vroeg zich alleen af wie het gebruik - waarover ook hij zich kennelijk verwondert - kent.

Kortom: je commentaar is om onpasselijk bij te worden. Ik zou haast nog gaan geloven dat je wérkelijk een haat koestert jegens katholieken... of... dat je af te rekenen hebt met één of ander jeugdtrauma of zo... In dat laatste geval kan je beter een goede therapeut opzoeken, want dan heb jij die méér nodig dan die homo waarover ik het elders had.

Je hoeft niet zo pissig te worden, mijn beste. :-D

Preuße 3 augustus 2008 17:24

Het is toch echt niet te geloven. Elk discussie moet totaal om zeep geholpen worden door de discriminerende haatdragerij van dat kliekje zogenaamde atheïsten. Elke keer opnieuw ofschoon ze niets zinnigs te zeggen heben.

Terug ontopic dan. In feite is het niet zó vreemd vermits men ook de Hostie op de tong ontvangt (of ontving, al naar gelang). Ik vermoed dan dan ook dat het ook oud gebruik is dat tenminste plaatselijk werd nageleefd daar in Wallonië. De bewuste persoon was zo rond de 50 schat ik, toch enigzins te jong om de pre-conciliaire jaren nog bewust meegemaakt te hebben.

Finis Terrae 5 augustus 2008 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco (Bericht 3606412)
De volgende keer dat je de deurklink van een openbaar gebouw vastneemt - café, winkel, openbaar toilet (!) - toch maar eens goed nadenken wie daar allemaal met zijn "vuile poten" heeft aangezeten.

Niet echt een passende vergelijking, denk je niet? Je kunt toch maar moeilijk ontkennen dat de handeling beschreven in de openingspost onhygiënisch is. Vermoedelijk is dit laatste dan ook de reden waarom dit ritueel niet (meer) toegepast wordt of in zijn geheel onbekend is.

Andro 5 augustus 2008 11:35

Lekker hygiënisch.

circe 5 augustus 2008 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Finis Terrae (Bericht 3609554)
Niet echt een passende vergelijking, denk je niet? Je kunt toch maar moeilijk ontkennen dat de handeling beschreven in de openingspost onhygiënisch is. Vermoedelijk is dit laatste dan ook de reden waarom dit ritueel niet (meer) toegepast wordt of in zijn geheel onbekend is.

Veel van de katholieke rituelen komen oorspronkelijk van de keltische gebruiken die dan weer zijn meegenomen uit de noord-indische gebieden waar deze indo-germanen vandaan kwamen.

In India hebben ze nog steeds de gewoonte om zich ritueel te baden in de Ganghes.
Ik vermoed dat het water-ritueel daarmee te maken heeft.

(het gebruik om zich met asse te bedekken is ginds ook nog steeds in voege en ziet men hier dan weer enkel nog terug op Asse-woensdag).

Dat er van "gewijd water" gedronken werd heb ik nog nooit gehoord.

the_dude 5 augustus 2008 12:33

komt er nog iemand met het waarom die mijnheer dat deed?

Finis Terrae 5 augustus 2008 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 3609624)
komt er nog iemand met het waarom die mijnheer dat deed?

Nieuwsgierigheid? Willen weten hoe wijwater smaakt? Ik heb het nog nooit geproefd doch ik vermoed dat het gewoon naar water smaakt.

Tavek 5 augustus 2008 13:21

Naar water ?

circe 5 augustus 2008 13:34

Het smaakt gewoon naar GEWIJD water waarin een halve kerk hun vingers hebben gesopt denk ik.

Tavek 5 augustus 2008 13:42

een bacteriepoel dus

sterk bezig

L. J. Brutus 5 augustus 2008 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3609700)
Het smaakt gewoon naar GEWIJD water waarin een halve kerk hun vingers hebben gesopt denk ik.

Is dat erg? Een halve kerk is misschien twee mensen.

circe 5 augustus 2008 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3609769)
Is dat erg? Een halve kerk is misschien twee mensen.

drinkt gij thuis ook altijd van het afwaswater of zo?
of op café aan het toiletkraantje?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be