![]() |
wijwater op de tong?
Voor enkele dagen was ik een grotere kerk in 't franstalig landsgedeelte. Toen ik mij naar de uitgang begaf kwam er een man binnen die bij 't binnengaan de doopvont aanraakte om zich met wijwater te zegenen. Niets bijzonders natuurlijk, ware het niet dat ik de man vervolgens zijn hand naar zijn tong zag brengen? Dit in mijn ogen ongewone gebruik zag ik nog niet eerder. Is dit in bepaalde plaatsen een gewoonte? Voor de volledigheid: de bewuste man was volledig bij klaar bewustzijn.
|
ah ieder geilt wel op iets anders
|
Bah! De walgelijke praktijken waaraan die katholieken zich overgeven, zijn blijkbaar eindeloos. Ik zou wel twee keer nadenken voor ik iets aanraakte waar iedereen met zijn vuile poten heeft aangezeten.
|
Citaat:
De volgende keer dat je de deurklink van een openbaar gebouw vastneemt - café, winkel, openbaar toilet (!) - toch maar eens goed nadenken wie daar allemaal met zijn "vuile poten" heeft aangezeten. Handschoentjes nodig misschien? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Overigens vond ik je commentaar niet alleen getuigend van een disrespect jegens "die katholieken"; ze ging volstrekt aan de bedoeling van deze discussiedraad voorbij. Preusse vroeg zich alleen af wie het gebruik - waarover ook hij zich kennelijk verwondert - kent. Kortom: je commentaar is om onpasselijk bij te worden. Ik zou haast nog gaan geloven dat je wérkelijk een haat koestert jegens katholieken... of... dat je af te rekenen hebt met één of ander jeugdtrauma of zo... In dat laatste geval kan je beter een goede therapeut opzoeken, want dan heb jij die méér nodig dan die homo waarover ik het elders had. |
Citaat:
|
Het is toch echt niet te geloven. Elk discussie moet totaal om zeep geholpen worden door de discriminerende haatdragerij van dat kliekje zogenaamde atheïsten. Elke keer opnieuw ofschoon ze niets zinnigs te zeggen heben.
Terug ontopic dan. In feite is het niet zó vreemd vermits men ook de Hostie op de tong ontvangt (of ontving, al naar gelang). Ik vermoed dan dan ook dat het ook oud gebruik is dat tenminste plaatselijk werd nageleefd daar in Wallonië. De bewuste persoon was zo rond de 50 schat ik, toch enigzins te jong om de pre-conciliaire jaren nog bewust meegemaakt te hebben. |
Citaat:
|
Lekker hygiënisch.
|
Citaat:
In India hebben ze nog steeds de gewoonte om zich ritueel te baden in de Ganghes. Ik vermoed dat het water-ritueel daarmee te maken heeft. (het gebruik om zich met asse te bedekken is ginds ook nog steeds in voege en ziet men hier dan weer enkel nog terug op Asse-woensdag). Dat er van "gewijd water" gedronken werd heb ik nog nooit gehoord. |
komt er nog iemand met het waarom die mijnheer dat deed?
|
Citaat:
|
Naar water ?
|
Het smaakt gewoon naar GEWIJD water waarin een halve kerk hun vingers hebben gesopt denk ik.
|
een bacteriepoel dus
sterk bezig |
Citaat:
|
Citaat:
of op café aan het toiletkraantje? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be