![]() |
Is de corridor realistisch?
Plan A: de aanhechting van Sint-Genesius-Rode bij Brussel
Hier ziet u artikel vier van de Belgische grondwet: Citaat:
1) in totaal een 2/3e meerderheid is 2) een meerderheid is in beide taalgroepen. Hier zie je de samenstelling van de federale Kamer. Van de 88 Vlaamse zetels trekken we voor het gemak even alle flamingante zetels (VB:17, N-VA:6 , LDD: 5) af. Van de overige 60 zetels in de federale Kamer is 24 in handen van de CD&V, 18 van de OpenVLD, 14 van de S.PA en 4 van Groen. In deze 60 zetels moet dus de vereiste Vlaamse meerderheid (45 zetels) gezocht worden. Gezien de flamingante ingesteldheid van sommige CD&V'ers zal dit vereiste aantal nooit bereikt worden, denk ook aan het kartel. De S.PA (dat oppositiepartijtje) gaat toch niet "ja" zeggen of willen ze voor altijd oppostie voeren. Een paar volksverraders van Groen! en OpenVLD zullen misschien "ja" stemmen, maar uiteindelijk zullen er meer dan voldoende tegenstemmen en onthoudingen zijn. De essentie is dat de vereiste Vlaamse meerderheid niet kan bereikt worden. Bij een stemming moet De Vlaamse Regering ook nog akkoord gaan met de corridor. Anders kunnen er belangenconflicten (alsook alarmbelprocedures) van het Vlaams Parlement en de Vlaamse Gemeenschapscommissie gebruikt worden tegen de stemming in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. De zaak zal dan eindeloos vertraagd worden, en dan moet het ganse zaakje met dezelfe belangenconflicten (waarom ook nog geen alarmbelprocedure) naar de Senaat. De corridor wordt in dit geval op de lange baan geschoven en in de frigo gestopt, waar heb ik dat nog gehoord? :lol: Plan B) Het gezamenlijk beheren door Vlamingen en Walen van de Waterloose Steenweg (Sint-Genesius-Rode) ![]() Het beheer van het stuk van de Waterloose Steenweg die zich bevindt op het grondgebied van Sint-Genesius-Rode is toch een gemeentebevoegdheid van deze betrokken gemeente? (nl. het College van Burgemeester en Schepen) De gemeente kan deze bevoegdheid toch niet zomaar afstaan? Andere? Wat zijn de alternatieven zolang België nog bestaat? Een luchtbrug bouwen, een onderaardse baan in de buurt van het Zoniënwoud? Neen, ik geloof niet in de corridor. ;) |
Ik heb nooit iets gesnapt van heel dat corridor-gedoe. Wij zitten toch bij Schengen?
|
Ik begijp het adjektief "realistisch' in deze vraagstelling niet.
Mogelijks bedoel je "aanvaardbaar" of "realiseerbaar". Aanvaardbaar: voor geen enkele rechtgeaarde Vlaming (al was het maar omdat het niet kan dat iemand zou twijfelen aan onze loyaliteit tegenover onze buren uit het onfhankelijke Wallonië, die aan de volledige 100 persent moeten gebruik kunnen maken van hun rechten van vrij verkeer van personen enz. ...) Realiseerbaar: zie de gedetailleerde post van de geachte medeforummer DebianVos. |
Citaat:
Maar de Franstaligen willen die corridor omdat ze nu - als nooit tevoren - het einde van Belgie voelen naderen. Volgens het internationaal recht is in zo'n geval een "rechtstreekse verbinding" tussen de twee voormalige deelstaten die wensen te fusioneren van essentieel belang. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Niets zou me nog verbazen dus eigenlijk acht ik alles mogelijk
|
Citaat:
Een groter buis steken en ze hebben hun corridor,en daarbij komt nog dat ze zich direkt thuis zullen voelen als ze erdoor kruipen samen met die andere ratten die daar leven,en géén vlaming die hen kan zien ,laat staan lastig vallen... Of er moet er eentje juist de plee doorspoelen....8O;-) |
niks van grond wordt er afgestaan. Dat ze ergens ander hun grond gaan stelen!
|
Waarom stellen de Franstalige partijen nu eigenlijk eisen die - politiek gezien - quasi niet te realiseren zijn? Zouden ze zelf geloven dat de Vlamingen bereid zijn om vreedzaam gebied af te staan?
|
Citaat:
|
Als men zich al iets wil afvragen over die corridor, kan men beter de vraag stellen of hij NODIG is. Mijns inziens niet. Vaticaanstad heeft er ook geen en daar draait alles prima. En Baarle-Hertog/Baarle-Nassau heeft er duidelijk ook geen last van.
Dit alles nog onafgezien of het GERECHTIGD zou zijn nog wat meer grondgebied op te offeren aan de Franstaligen: nee dus. |
Berlijn hebben ze destijds ook kunnen bevoorraden met een luchtcorridor en dat was pas een huzarenstukje. Uiteraard zal het Brussels gewest wat moeten sleutelen aan zijn geluidsnormen om dit te kunnen realiseren ;)
|
Citaat:
Maar of het nu nog gaat werken zullen de franstaligen met een bang hartje moeten afwachten aangezien ze nu met hun buitensporige eisen hun kaart wel hebben overspeeld en ouwe rakkers zoals De Crookodil niet zoveel meer politiek gewicht meer in de schaal kunnen werpen ,nét zoals die andere oude vlaamse krokodillen die steeds weer hun broek afstroopten voor de francofone politici in ruil voor hun vetbetaald postje... |
Citaat:
|
Corridor Brussel-Wallonië
Ze kunnen altijd een luchtbrug inleggen tussen Brussels South en Zaventem (zoals in Berlijn indertijd...). OH, neen, want Zaventem is Vlaanderen, maar wel met de vroegere heli-haven (bestaat die nog?) in hartje <<<brussel...
|
De beginpost (DebianFox) van dit onderwerp, en de reactie erop van de meeste forummers, geven terecht aan dat de door de franstaligen geëiste "corridor" niet realistisch cq. niet realiseerbaar is, al was het maar omdat desbetreffend geen voldoende parlementaire meerderheid zal gevonden worden aan Vlaamse kant.
Sta mij echter volgende bemerking toe : Inderdaad, op zich zou een voorstel van bijzondere wet, strekkend tot het invoeren van dergelijke "corridor" geen kans maken. Maar wij weten allen dat één en ander, in voorkomend geval, slechts (sic) onderdeel zou zijn van een veel breder politiek akkoord (de zgn. verregaande staatshervorming, etc...), waarbij het in België zeer gebruikelijk principe van "geven en nemen" geldt. Kortom, als onderdeel van een veel ruimer politiek akkoord (met "voldoende tegengewicht"), zie ik het prutsen aan artikel 4 van de Grondwet wél mogelijk, want dan zullen de parlementairen van de bij het akkoord betrokken politieke partijen zoals steeds slaafs op het groene knopje drukken, ter vrijwaring van hun eigen politiek hachje. D�*�*r zit het gevaar, meen ik : wat zou men bij een ruimer politiek akkoord als "voldoende tegengewicht" aanvaarden ? Voor mijn part is er nul niks nihil dat ooit zo'n voldoende tegengewicht zou kunnen vormen, zelfs niet de algehele splitsing van België in onafhankelijke staten. Maar als het er op aankomt zal men uw of mijn mening niet vragen, en in de wilde frisheid der partijpolitiek is zowat alles mogelijk, weten we. We hebben in de loop der tijden immers wel al méér nefast gekronkel meegemaakt omheen de rede en de logica, al was het maar om zogenaamd 's lands belang. En voor federale parlementairen is 's lands belang nog steeds het belang van België, nietwaar. Met haar voorgehouden L'Union Fait la Force, haar structuren, haar zes regeringen en de vele postjes, haar koning (+ ganse familie), enz...enz... In dat kader komt het voor de meeste gestelde lichamen echt niet aan op de vraag wie of wat nu precies één of andere steenweg beheert, vrees ik. Waakzaamheid is en blijft geboden ! |
Wonen er nog Vlamingen in Sint Genesius Rhode, op enkele partijmensen n�*?
|
Citaat:
|
Om een steen in de kikkerpoel te gooien:
http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=83 klikken op http://kanaalz.trends.be/kanaalz/nl/...rticleID=12605 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be