| Groentje-18 |
16 augustus 2008 23:20 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice
(Bericht 3611753)
Sport wordt niet aangemoedigd voor veel meisjes uit angst dat het maagdenvlies zou beschadigd worden en de 'marktwaarde' daardoor daalt.
Wat niet betekent dat iedere sportieve activiteit verboden is; in Iran mogen vrouwen best zwemmen; in een afgeschermd stuk en met hun kleren aan.
En dichter bij huis ken ik een voetbalvereniging van Turkse vrouwen;kemalisten, dus is de mogelijkheid tot het beoefenen van sport voor vrouwen afhankelijk van de groep moslims waartoe ze behoort en de plaats waar ze leeft.
Er zijn sportclubs die speciaal voor moslima's ladies night inrichten waarbij mannen geweerd worden, dan mogen een aantal vrouwen weer wel sporten maar mocht er een man aanwezig zijn niet.
Fundamentalistische moslima's zullen mogen sporten met de nodige voorwaarden!
|
Ik weet niet hoe dat zit wat je zegt, maar je moet dat ook zien binnen de ruimere culturele context denk ik. In het westen leiden de meese mensen een zittend bestaan terwijl we calorierijk eten. Je kan dus maar beter sporten om in conditie te blijven. In deze landen is dat niet zo, wordt er niet met de auto gereden maar gewandeld of zijn de vrouwen aan het werk enzovoort. Er is daarbij niet snel behoefte aan nog extra fysieke activiteit denk ik?
Daarnaast heerst(e?) er op de nog heel traditionele plaatsen ook een sfeer waarin jongens en meisjes echt heel sterk van mekaar gescheiden leefden en 'veel geheimen' voor mekaar hebben en meer schaamte naar mekaar toe. Er wordt in een gezin bv zeker niet over menstruatie en dergelijke toestanden gesproken, maar het is bv ook not done om als vrouw met je benen open of in andere heu ... mogelijk onelegante en provocerende houdingen te gaan staan, dus ik denk niet dat het toegejuicht wordt. :)
Zonder denigrerend te willen zijn moet je het gewoon vergelijken met hoe wij er hier vroeger tegenaan keken. Sportten onze (over)grootmoeders? Buiten wat achter vlinders aanlopen en misschien bij de plaatselijke dansschool zijn allicht niet? Ik vermoed dat het eerder iets voor de rijken was? Maar een geschiedkundige of iemand die iets van de Moslimcultuur kent is waarschijnlijk beter geplaatst om hier iets over te zeggen.
|