Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Moslim-Chinezen dreigen met aanslagen op Spelen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=110391)

Pierette 7 augustus 2008 23:23

Moslim-Chinezen dreigen met aanslagen op Spelen

Chinese islamisten dreigen weer met aanslagen op Spelen

In de videoboodschap is een militant van de Turkistan Islamic Party te zien.In een nieuwe videoboodschap heeft een islamitische terreurgroep aan de vooravond van de openingsceremonie gedreigd met aanslagen tegen de Olympische Spelen.

potverdemme, bestaan die ook :?

http://www.hln.be/hln/nl/1306/Peking...p-Spelen.dhtml

Stel u eens voor dat ze al de groten der aarde tesamen te pakken krijgen ,hoe zou de wereld veranderen of niet, chaos, nieuwe leiders,een nieuwe wereld, een nieuwe wind, nieuwe hoop misschien...

Dixie 7 augustus 2008 23:31

ik denk dat de chinezen daar snel korte metten van maken!

Burkide 7 augustus 2008 23:35

Aan de naam te zien zijn allicht geen (Han-)Chinezen maar Oejgoeren. Niet verwonderlijk (maar evenmin positief) dat ze in een periode waarin hun cultuur onder enorme druk staat teruggrijpen naar zoiets barbaars als godsdienst. Vooral dan omdat ze dan het perfecte alibi leveren aan de Chinese overheid om - onder het mom van de wereldwijde War on Terror - zowat iedere vorm van militantisme aan te pakken met instemmend gegrom van de rest van de wereld.

Trouwens, dergelijke groepen bestaan al langer dan vandaag. Daar is niets nieuws aan.

BenIsaac 7 augustus 2008 23:45

Het gaat trouwens om deze regio waar deze bevolking, de Oeigoeren (meeste moslims), woont.

De regio, Chinezen noemen het Xinjang, wordt langzaam overspoeld door Han Chinezen en de plaatselijke bevolking wordt onderdrukt. Hetzelfde gaat natuurlijk voor de Tibetanen die daarentegen niet met aanslagen dreigen.

Persoonlijk vind ik dat Oeigoerië / Oost-Turkestan / Xinjang onafhankelijk mag worden als de merendeel dat wilt.

EDIT: Daarbij hoop ik wel dat het politieke Islamisme wordt vernietigd.

forzaflandria 8 augustus 2008 02:37

Mijn vrouw heeft in Xinjiang gereisd en kan bevestigen dat de locale Oejgoeren helemaal niks van de (Han-)Chinezen moeten hebben. Ik kan hen ook zover begrijpen, maar terrorisme kan ik niet goedkeuren.
Waarom zijn de Tibetanen relatief vreedzaam in hun verzet, en grijpen de Moslims meteen weer naar bommen en aanslagen?
Xinjiang of Oost-Turkestan mag van mij ook onafhankelijk worden, maar ik vrees dat het weer een obscurantistische staat wordt a la Iran of een puinhoop a la Irak-Palestina.

Geertje 8 augustus 2008 09:35

Tja, de moslims. Dat zijn die vertegenwoordigers van de vreedzaamste godsdienst op de aarde. Overal waar ze zitten is er oorlog om de vreedzaamste godsdienst te laten expanderen.

Herr Oberst 8 augustus 2008 09:41

Ik ben volledig voorstander van de Oejgoerse strijd voor onafhankelijkheid, al zijn terrorisme en radicaal islamisme waarschijnlijk niet de meest geschikte middelen.

Herr Oberst 8 augustus 2008 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje (Bericht 3615302)
Tja, de moslims. Dat zijn die vertegenwoordigers van de vreedzaamste godsdienst op de aarde. Overal waar ze zitten is er oorlog om de vreedzaamste godsdienst te laten expanderen.

Het gaat hier in eerste instantie niet over het expanderen van de islam, maar over de onafhankelijkheid van een volk.

BenIsaac 8 augustus 2008 09:54

Ze doen dat wel degelijk uit Islamitisch motief.

Elio di Supo 8 augustus 2008 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac (Bericht 3615023)
Persoonlijk vind ik dat Oeigoerië / Oost-Turkestan / Xinjang onafhankelijk mag worden als de merendeel dat wilt.

Natuurlijk. Het gaat niet op dat wij hier allemaal een lans breken voor een onafhankelijk Tibet en daarbij de andere volkeren in China hun autonomie zouden miskennen.

Als een meerderheid van de bevolking de wens te kennen geeft naar meer autonomie dan hebben ze daar recht toe, zelfs als het Vlamingen zijn.

Geertje 8 augustus 2008 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3615309)
Het gaat hier in eerste instantie niet over het expanderen van de islam, maar over de onafhankelijkheid van een volk.

Natuurlijk ! De sharia moet ingevoerd worden, de vrouwen hun rechten moeten ontnomen worden en iedereen moet moslim worden. :?

Geertje 8 augustus 2008 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 3615328)
Natuurlijk. Het gaat niet op dat wij hier allemaal een lans breken voor een onafhankelijk Tibet en daarbij de andere volkeren in China hun autonomie zouden miskennen.

Als een meerderheid van de bevolking de wens te kennen geeft naar meer autonomie dan hebben ze daar recht toe, zelfs als het Vlamingen zijn.

Het is wel een minderheid maar sommigen mensen vinden nu eenmaal dat moslims ALLES mogen.

Herr Oberst 8 augustus 2008 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac (Bericht 3615320)
Ze doen dat wel degelijk uit Islamitisch motief.

En wat heeft dat te maken met het 'expanderen' van de islam (over niet-islamitische gebieden, dus, zoals nu in Europa wel degelijk gaande is)?

BenIsaac 8 augustus 2008 10:14

Ze zijn gealieerd aan Al-Qaida, lijkt mij duidelijk genoeg...

Herr Oberst 8 augustus 2008 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje (Bericht 3615345)
Natuurlijk ! De sharia moet ingevoerd worden, de vrouwen hun rechten moeten ontnomen worden en iedereen moet moslim worden. :?

Zeg ik dat? :? Ik vind het vreemd dat sommige nationalisten (waar u toe behoort, als ik me niet vergis?) ineens heel wat minder nationalistisch zijn als het om islamitische volkeren gaat.

Elio di Supo 8 augustus 2008 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje (Bericht 3615346)
Het is wel een minderheid maar sommigen mensen vinden nu eenmaal dat moslims ALLES mogen.

Hoezo alles mogen? Je kunt toch niet selectief zijn in het ondersteunen van een streven naar autonomie?

Als je doelt op hun middelen (terreur) die ze willen aanwenden, ja natuurlijk dat dit geen sympathie verdient. Maar op zichzelf is de eis naar autonomie legitiem.

Herr Oberst 8 augustus 2008 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac (Bericht 3615351)
Ze zijn gealieerd aan Al-Qaida, lijkt mij duidelijk genoeg...

Graag dan een objectieve bron waar de TIP oproept tot het koloniseren van niet-Oejgoerse gebieden (China of ergens anders). Ik zal mijn woorden dan met plezier terugtrekken (wat niet inhoudt dat ik mijn mening t.o.v. de Oejgoerse autonomiestrijd ga veranderen).

En voor de slechte verstaanders, ik herhaal nogmaals dat terrorisme en radicaal islamisme wat mij betreft geen aanvaardbare middelen zijn voor een onafhankelijkheidsstrijd...

Dixie 8 augustus 2008 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac (Bericht 3615023)
Het gaat trouwens om deze regio waar deze bevolking, de Oeigoeren (meeste moslims), woont.

De regio, Chinezen noemen het Xinjang, wordt langzaam overspoeld door Han Chinezen en de plaatselijke bevolking wordt onderdrukt. Hetzelfde gaat natuurlijk voor de Tibetanen die daarentegen niet met aanslagen dreigen.

EDIT: Daarbij hoop ik wel dat het politieke Islamisme wordt vernietigd.

hoe lang is al bij china ... was dit gebied vroeger onafhankelijk ? ik denk dat er heel wat verschillen zijn met Tibet hoor

Herr Oberst 8 augustus 2008 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 3615372)
hoe lang is al bij china ... was dit gebied vroeger onafhankelijk ? ik denk dat er heel wat verschillen zijn met Tibet hoor

http://nl.wikipedia.org/wiki/Juun_Ghar
"Tussen 1757 en 1759 worden de Juun Ghar door de Chinezen tijdens de Qing-dynastie onderworpen."

Los daarvan is het feit ooit onafhankelijk geweest te zijn of niet irrelevant voor een autonomiestrijd. Was Vlaanderen vroeger ooit echt onafhankelijk? Waar het om gaat, is of er al dan niet sprake is van een volk.

Geertje 8 augustus 2008 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3615353)
Zeg ik dat? :? Ik vind het vreemd dat sommige nationalisten (waar u toe behoort, als ik me niet vergis?) ineens heel wat minder nationalistisch zijn als het om islamitische volkeren gaat.

Moslims willen nu eenmaal de ganse wereld aan de Sharia onderwerpen. Ze willen zoals Hitler met zijn nazi's de wereld overrompelen en hun gedachtengoed opdringen. Iedereen moet opletten van hen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be