Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Het openbaar vervoer gebruiken is in ons land dubbel zo duur als met de auto rijden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=110830)

Mambo 19 augustus 2008 19:32

Het openbaar vervoer gebruiken is in ons land dubbel zo duur als met de auto rijden
 
BRUSSEL - Het openbaar vervoer gebruiken is in ons land dubbel zo duur als met de auto rijden. Tot die conclusie komt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Karel de Grote Hogeschool. Hij berekende ook dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan een bij de NMBS. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Pecqueur legde voor zijn berekening de prijs van een auto naast die van een abonnement bij de NMBS en De Lijn. 'een gemiddelde auto, zoals een Opel Astra of een Volkswagen Golf, kost elk jaar 4.974 euro', zegt Pecqueur. 'wanneer een gezin met twee kinderen ouder dan twaalf min of meer dezelfde verplaatsingen met het openbaar vervoer wil doen, is het meer dan 10.000 euro per jaar kwijt.'

NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts benadrukt dat de trein niet bedoeld is om de auto volledig te vervangen. 'ons doelpubliek is het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer. Voor die mensen hebben we wél interessante tarieven. De gemiddelde prijs voor een gezin ligt hier tussen de 1.200 en de 1.300 euro per jaar.'

Mark Pecqueur vindt het onbegrijpelijk dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan één bij de NMBS.

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) geeft toe dat het treinverkeer in ons land erg duur is. "Maar onze bussen en trams zijn het goedkoopst van heel Europa.

Bron: Gazet van Antwerpen

Mambo 19 augustus 2008 19:34

En dan te denken dat men op bepaalde werken (zoals stad en staat) het openbaar vervoer wel geheel terug betalen, en persoonlijk vervoer slecht een klein gedeelte.
Men zou dus veel besparen door de rollen om te draaien.

maddox 19 augustus 2008 20:25

De Belgische bussen het goedkoopst in heel Europa? Moet Kathleentje eens een Poolse bus betalen.

Jan van den Berghe 19 augustus 2008 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 3639023)
De Belgische bussen het goedkoopst in heel Europa? Moet Kathleentje eens een Poolse bus betalen.

In verhouding tot de koopkracht in een bepaald land natuurlijk...

Dope 19 augustus 2008 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3638850)
BRUSSEL - Het openbaar vervoer gebruiken is in ons land dubbel zo duur als met de auto rijden. Tot die conclusie komt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Karel de Grote Hogeschool. Hij berekende ook dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan een bij de NMBS. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Pecqueur legde voor zijn berekening de prijs van een auto naast die van een abonnement bij de NMBS en De Lijn. 'een gemiddelde auto, zoals een Opel Astra of een Volkswagen Golf, kost elk jaar 4.974 euro', zegt Pecqueur. 'wanneer een gezin met twee kinderen ouder dan twaalf min of meer dezelfde verplaatsingen met het openbaar vervoer wil doen, is het meer dan 10.000 euro per jaar kwijt.'

NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts benadrukt dat de trein niet bedoeld is om de auto volledig te vervangen. 'ons doelpubliek is het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer. Voor die mensen hebben we wél interessante tarieven. De gemiddelde prijs voor een gezin ligt hier tussen de 1.200 en de 1.300 euro per jaar.'

Mark Pecqueur vindt het onbegrijpelijk dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan één bij de NMBS.

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) geeft toe dat het treinverkeer in ons land erg duur is. "Maar onze bussen en trams zijn het goedkoopst van heel Europa.

Bron: Gazet van Antwerpen

een prijsvergelijking zonder rekening te houden met belastingen en subsidies is onzinnig

Jan van den Berghe 19 augustus 2008 23:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dope (Bericht 3639452)
een prijsvergelijking zonder rekening te houden met belastingen en subsidies is onzinnig

Daar gaat het dan ook niet over, maar gewoon over de prijs die een consument betaalt aan de kassa. En ja, het openbaar vervoer (lees: de trein) is werkelijk duur. Enige tijd geleden dachten we eraan met het gezin eens de trein te nemen naar Waals-Brabant. Leuk vooruitzicht: de kinderen niet eens vastgeklikt in de autostoel, wij geen zorgen over het verkeer, geen ring rond Brussel... En het ook de omgeving eens zien op een andere manier. Dus, even de prijs bekeken op internet. Toen ik het zag, zuchtte en vertelde ik het aan mijn vrouw. Die bewuste dag hebben we de wagen genomen...

Dope 19 augustus 2008 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 3639466)
Daar gaat het dan ook niet over, maar gewoon over de prijs die een consument betaalt aan de kassa.

wel, die benadering lijkt me onzinnig
je betaalt al vóór je aan de kassa staat

Citaat:

En ja, het openbaar vervoer (lees: de trein) is werkelijk duur. Enige tijd geleden dachten we eraan met het gezin eens de trein te nemen naar Waals-Brabant. Leuk vooruitzicht: de kinderen niet eens vastgeklikt in de autostoel, wij geen zorgen over het verkeer, geen ring rond Brussel... En het ook de omgeving eens zien op een andere manier. Dus, even de prijs bekeken op internet. Toen ik het zag, zuchtte en vertelde ik het aan mijn vrouw. Die bewuste dag hebben we de wagen genomen...
wel, reken er nog eens bij wat je voor trein, tram en bus betaalt zonder dat je ook nog maar één ritje hebt gemaakt
omgekeerd moet je natuurlijk ook rekening houden met hoeveel belastinggeld er naar wegenbouw- en onderhoud gaat enz.

zelfs als je dat niet doet is een vergelijking waarbij voor de kost van een auto uitgegaan wordt van

Citaat:

'een gemiddelde auto, zoals een Opel Astra of een Volkswagen Golf, kost elk jaar 4.974 euro', zegt Pecqueur. '
en van gebruik van die auto door

Citaat:

een gezin met twee kinderen ouder dan twaalf
veel te lomp

ze zouden toch op zijn minst een paar situaties mogen vergeleken hebben, en in die verschillende situaties de kost per km berekend hebben

Mambo 20 augustus 2008 06:33

De vergelijking is gebaseerd op circa 14000 km per jaar en met een nieuwe wagen die afgeschreven wordt over 8 jaar.
Met een tweedehands wagen wordt de vergelijking nog groter.
Ook is de terug verkoopwaarde van de wagen er niet in opgenomen, dus in principe is het sowieso nog wat goedkoper met de eigen wagen.
Hoe meer verplaatsingen, hoe groter het verschil wordt ook.

Dope 20 augustus 2008 07:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3639661)
De vergelijking is gebaseerd op circa 14000 km per jaar en met een nieuwe wagen die afgeschreven wordt over 8 jaar.
Met een tweedehands wagen wordt de vergelijking nog groter.
Ook is de terug verkoopwaarde van de wagen er niet in opgenomen, dus in principe is het sowieso nog wat goedkoper met de eigen wagen.
Hoe meer verplaatsingen, hoe groter het verschil wordt ook.

't is een bijzonder weinig zeggende studie
maar goed, die mens heeft zich bezig gehouden
en de journalist had iets voor in de gazet
en de nmbs had de gelegenheid om nog eens reclame te maken voor zijn woon-werkwerktarieven
en van brempt kon nog eens in het nieuws komen
iedereen content op kosten van de belastingbetaler
morgen is er vast wel weer een andere studie die een gemiddelde appel met een gemiddelde peer vergelijkt

Mambo 20 augustus 2008 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dope (Bericht 3639676)
't is een bijzonder weinig zeggende studie
maar goed, die mens heeft zich bezig gehouden
en de journalist had iets voor in de gazet
en de nmbs had de gelegenheid om nog eens reclame te maken voor zijn woon-werkwerktarieven
en van brempt kon nog eens in het nieuws komen
iedereen content op kosten van de belastingbetaler
morgen is er vast wel weer een andere studie die een gemiddelde appel met een gemiddelde peer vergelijkt

En wij hebben iets voor op het forum.

Maar what ever, het blijft een klein fortuintje om als klein gezin op school en werk te geraken met een trein-bus verplaatsing.

Karma 20 augustus 2008 08:14

En dan nog niet eens de tijd in rekening gebracht om op sommige plaatsen te geraken. Met de trein naar mijn werk = 1 1/2 uur (eerst met bus naar het station, dan de trein en uiteindelijk nog een kwartuurke te voet). Met de wagen ... ongeveer twintig minuten.

Anna List 20 augustus 2008 08:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3638850)
BRUSSEL - Het openbaar vervoer gebruiken is in ons land dubbel zo duur als met de auto rijden. Tot die conclusie komt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Karel de Grote Hogeschool. Hij berekende ook dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan een bij de NMBS. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Pecqueur legde voor zijn berekening de prijs van een auto naast die van een abonnement bij de NMBS en De Lijn. 'een gemiddelde auto, zoals een Opel Astra of een Volkswagen Golf, kost elk jaar 4.974 euro', zegt Pecqueur. 'wanneer een gezin met twee kinderen ouder dan twaalf min of meer dezelfde verplaatsingen met het openbaar vervoer wil doen, is het meer dan 10.000 euro per jaar kwijt.'

NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts benadrukt dat de trein niet bedoeld is om de auto volledig te vervangen. 'ons doelpubliek is het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer. Voor die mensen hebben we wél interessante tarieven. De gemiddelde prijs voor een gezin ligt hier tussen de 1.200 en de 1.300 euro per jaar.'

Mark Pecqueur vindt het onbegrijpelijk dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan één bij de NMBS.

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) geeft toe dat het treinverkeer in ons land erg duur is. "Maar onze bussen en trams zijn het goedkoopst van heel Europa.

Bron: Gazet van Antwerpen

NMBS niet bedoeld om auto volledig te vervangen ...

dit betekent dus dat je eigenlijk de vaste kosten van de auto (aankoop en afschrijving, verzekering, wegentax etc ...) niet mag meenemen in de vergelijking (je houdt die kosten toch want de NMBS heeft volgens eigen zeggen niet de ambitie de auto te vervangen)

ik vermoed dat je dan niet op dubbel zo duur komt ... maar op zes keer zo duur

Anna List 20 augustus 2008 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 3639466)
Daar gaat het dan ook niet over, maar gewoon over de prijs die een consument betaalt aan de kassa. En ja, het openbaar vervoer (lees: de trein) is werkelijk duur. Enige tijd geleden dachten we eraan met het gezin eens de trein te nemen naar Waals-Brabant. Leuk vooruitzicht: de kinderen niet eens vastgeklikt in de autostoel, wij geen zorgen over het verkeer, geen ring rond Brussel... En het ook de omgeving eens zien op een andere manier. Dus, even de prijs bekeken op internet. Toen ik het zag, zuchtte en vertelde ik het aan mijn vrouw. Die bewuste dag hebben we de wagen genomen...


heb exact dezelfde ervaring !
wij wilden zo vorig weekend naar zee ...
maar hebben na het bekijken van de prijs (en dan moeten wij door omstandigheden eigenlijk maar voor één volwassene betalen ...) toch maar de auto gepakt ...

Daimanta 20 augustus 2008 12:31

Ik ga over 1 week naar Berlijn toe met de trein vanuit Hengelo(Oost-Nederland). Retourtje voor 2 personen: 114 euro.

Kan je hiervan met de auto rijden? Denk het eerlijk gezegd niet.

the_dude 20 augustus 2008 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3639729)
NMBS niet bedoeld om auto volledig te vervangen ...

dit betekent dus dat je eigenlijk de vaste kosten van de auto (aankoop en afschrijving, verzekering, wegentax etc ...) niet mag meenemen in de vergelijking (je houdt die kosten toch want de NMBS heeft volgens eigen zeggen niet de ambitie de auto te vervangen)

ik vermoed dat je dan niet op dubbel zo duur komt ... maar op zes keer zo duur


dus als ik het goed heb, al die quatsch de afgelopen jaren van laat de wagen eens wat meer thuis staan is eigenlijk grote zever en bedoelt om de minder oplettend mens meer op kosten te jagen door hen onder maatschappelijke druk de trein op te jagen? Schoon landje dit.

HAMC 20 augustus 2008 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 3640181)
Schoon landje dit.

:cheer:
:cheer:

Mambo 20 augustus 2008 18:42

En plots gaat de NMBS zijn tarieven doen dalen voor arme mensen.
Nu wat is arm?
Men schijnt daar een omnio pas voor nodig te hebben om dat te kunnen bewijzen, en dat moet men naar het schijnt aanvragen aan de riziv.
Ik neem dus aan dat men eerst ziek en arm moet zijn om goedkoper te kunnen treinen.
Dus gewoon ziek zijn en niet arm, of arm en niet ziek, telt waarschijnlijk niet.
Nee weeral gaan ze het eens super ingewikkeld houden en volgens een bepaalde loterij bepalen wie goedkoper mag treinen dan een ander.
Da's België ten voeten uit.

Dope 20 augustus 2008 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3640906)
En plots gaat de NMBS zijn tarieven doen dalen voor arme mensen.
Nu wat is arm?
Men schijnt daar een omnio pas voor nodig te hebben om dat te kunnen bewijzen, en dat moet men naar het schijnt aanvragen aan de riziv.
Ik neem dus aan dat men eerst ziek en arm moet zijn om goedkoper te kunnen treinen.

neen, toch niet, het verloopt via het riziv, maar het is op basis van belastbaar inkomen (wat stom is, maar soit)

http://www.riziv.fgov.be/secure/nl/m...aq/index.htm#4

Mambo 20 augustus 2008 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dope (Bericht 3640940)
neen, toch niet, het verloopt via het riziv, maar het is op basis van belastbaar inkomen (wat stom is, maar soit)

http://www.riziv.fgov.be/secure/nl/m...aq/index.htm#4

Ge moet dus met uw belastingbrief naar de ziekenkas om te vragen of je bij de NMBS een goedkoop ticketje kunt krijgen?

Er zijn dingen in het leven die ik toch niet kan volgen soms.

artisjok 20 augustus 2008 19:36

De vergelijking loopt mank, omdat ervan uitgegaan wordt dat de 4 gezinsleden dezelfde trajecten afleggen. Wat zeer onwaarschijnlijk is, zeker voor het woon-werk en woon-school verkeer.
Om de treinkosten te berekenen, veronderstelde men in het onderzoek, dat de 4 gezinsleden met een nettreinkaart reizen. Dit is het abonnement dat je koopt als je meer dan 146km per trein moet afleggen per dag enkele reis. 146km x 220 werkdagen x 2 (voor heen en terug) = 64240km per jaar. Maar in de vergelijking legt de auto maar 14000km per jaar af. 14000 : 220 werkdagen : 2 = 31,82 km.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be