Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel
(Bericht 3639721)
Ben je dan niet blij dat België niet meedoet aan dat zielige nationalistische vlaggenfetisjisme?
|
Hmmm, België doet toch wel mee. 8O
Naja, in jou opmerking zijn twee discussies, die eigenlijk strikt gescheiden moeten zijn, vervlochten.
1) Wie zich verheugt dat B. geen enkele medaille binnenhaalt, moet er ook bij nemen dat,
ipso facto, geen enkele Vlaming op het podium staat. Blijkbaar waren alle Kim Gevaertsen Tia hellebauts etc. Belgen maar geen Vlamingen.
2) Gans de Olympische Spelen worden omringd door een zeker fetisjisme. Vlaggenfetisjisme, medaillefetisjisme en nationaliteitsfetisjisme. (Mogelijk zijn er nog).
2.1) Misschien al lang geleden, maar de berichtgeving op Radio 1 toen bekend werd gemaakt wie de driekleur mocht dragen op de openingsceremonie was verscrhikkelijk ergerlijk. In verschillende nieuwsbulletins was dat dé openingszin bij uitstek. Van een non-nieuws (en van vlaggenf.) gesproken. er waren zelfs interviews over waarom en hoe die éne pipo is uitgekozen. En uiteraard vond die dat een hele eer. Ik niet.
2.2) B. heeft alsnog geen enkel medaille.
Et alors? Levert dat jobs op? Dalen de belastingen erdoor? Of verbetert de volksgezondheid erdoor?
Stoere verklaringen vanmorgen dat het sportbeleid moet worden omgegooid. Er gaan eens middelnen worden vrigemaakt. Awel se, ik ben daar tegen. Voor mij mag B. tot in de eeuwigheid afwezig blijven van de OS. Want ik veel liever 1000 scholierkes die judo volgen, of fietsen of sjotten of zwemmen, dan dat 1 atleet zijn eigen kanker-dopeert voor een medaille. Veel beter voor de volksgezondheid.
volks-gezondheid
2.3) Het medaillefetisjisme is in Georgië zo mogelijk nog erger dan hier. Rusland en Georgië zijn in quasi oorlog, en wat zegt Sjaakasvili: Goergië heeft medailles nodig. Yeah, dorpen liggen in puin, duizenden zijn op de vlucht, maar we hebben wel meer medailles dan de Ruski's. Ben ik nu de enige die die vent belachelijk vindt?
2.4) En dan de berichtgeving: Nedrland (of Frankrijk, de VS of welk land dan ook) heeft een medaille gehaald. Hu? Die of die sporter heeft een medaille gehaald (knap van hem of haar, applaus, echt). Maar toch geen heel land? Wat is het verband tussen gewichtheffer Steiner en Duitsland, behalve dat hij toeallig een Duitse pas heeft? Welke verdienste hebben de andere Duitsers aan Steiner zijn prestatie? Toch geen enkele. Kom dan niet leuteren dat Duitsland goud heeft behaald, terwijl Steiner die medaille verdiend heeft.
enfin, het zijn maar losse gedachten.