![]() |
Vlaams Belang: antwoord op schriftelijke vraag omtrent de problematiek van de zogenaa
Enige tijd geleden stelde ik een schriftelijke vraag aan de Minister van Binnenlandse Zaken omtrent de problematiek van de zogenaamde “growshops”. Deze drugswinkels bevinden zich voornamelijk in de grensstreek in Nederland. Deze winkels worden in Nederland de “voorportalen van de georganiseerde criminele drugsteelt” genoemd. Ik ontving recent een antwoord (vraag en antwoord onderaan dit bericht).De voorbije jaren heb ik in mijn eigen gemeente (Beveren-Waas) vastgesteld dat de aanwezigheid van een zogenaamde “growshop”, op enkele meters over de grens in Nieuw-Namen (Hulst), voor ernstige drugsproblemen zorgde. De nabijheid van deze drugswinkel zorgde immers voor een gemakkelijke bevoorrading van dealers en (vaak jonge) druggebruikers. Gelukkig werd de drugswinkel gesloten na het vaststellen van illegale activiteiten en grensoverschrijdende bezorgdheid en samenwerking. Spijtig genoeg zijn niet alle Nederlandse gemeenten even streng in het bestrijden van de verkoop van drugs en het controleren van deze “voorportalen van de georganiseerde criminele drugsteelt”.
In antwoord op mijn schriftelijke vraag deelde Minister van Binnenlandse Zaken, Patrick Dewael mij mee dat er in Nederland maar liefst 375 zogenaamde “growshops” voornamelijk in de grensstreek actief zijn. Behalve de (nu nog) toegelaten activiteiten worden daar ook illegale praktijken vastgesteld zowel voor de bouw van plantages als in de afname van oogsten voor het bevoorraden van dealers. Gelegen net over de grens zijn deze winkels eenvoudig te bereiken en zijn alle verschillende toegangswegen moeilijk te controleren. In Nederland wil justitie-minister Hirsch Ballin (CDA) een wetgevend initiatief nemen om de zogenaamde “growshops” te verbieden. Dit belet niet dat men in afwachting hiervan vanuit Binnenlandse zaken (behalve de gecoördineerde acties) de Vlaamse grensgemeenten moet aanmoedigen tot meer controles rond deze problematiek (zoals in een aantal gemeenten ook effectief gebeurde). Bruno Stevenheydens Volksvertegenwoordiger Fractievoorzitter Vlaams Belang Beveren Bron: politics.be |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be