Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Wat met onze lieve Maria (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111036)

duveltje382 25 augustus 2008 13:05

Wat met onze lieve Maria

Lieve moeder van iedereen:?

Ja toch :-D

Maria

Lees zeker de ondertekst :-P

system 25 augustus 2008 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3650798)

Maria

Maria heeft vermoedelijk een niet te onderschatte rol gespeeld na de dood van Jezus bij de eerste christenen (als de moeder van de Heer). Maar werd doodgezwegen, net zoals Jacobus en de andere broeders van Jezus.

Sinistra 25 augustus 2008 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3650798)

Maria

De "Heilige Maagd" bestaat niet daarover is de bijbel duidelijk. Hoewel Christenen in het algemeen aan de moeder van Jezus refereren als de "Maagd Maria", lijkt de Bijbel ons te leren dat Maria en Jozef na de miraculeuze geboorte van Christus nog meer kinderen hadden. Er zijn ongeveer tien plaatsen in het Nieuwe Testament waar "broeders van de Heer" worden vermeld (Matteüs 12:46; Matteüs 13:55; Marcus 3:31-34; Marcus 6:3; Lucas 8:19-20; Johannes 2:12, 7:3, 5, 10; Handelingen 1:14; 1 Korintiërs 9:5). In Matteüs 13:55 en Marcus 6:3 bijvoorbeeld worden Jakobus, Josef, Simon en Judas de "broers" van Jezus genoemd en lijken zij tot dezelfde familie-eenheid als Jozef, Maria en Jezus te worden gerekend. De Heilige verering van Maria door de Rooms-Katholieken is dus niet meer dan een lokale traditie maar heeft niets te maken met het woord van de bijbel.

system 25 augustus 2008 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra (Bericht 3650888)
De "Heilige Maagd" bestaat niet daarover is de bijbel duidelijk. Hoewel Christenen in het algemeen aan de moeder van Jezus refereren als de "Maagd Maria", lijkt de Bijbel ons te leren dat Maria en Jozef na de miraculeuze geboorte van Christus nog meer kinderen hadden. Er zijn ongeveer tien plaatsen in het Nieuwe Testament waar "broeders van de Heer" worden vermeld (Matteüs 12:46; Matteüs 13:55; Marcus 3:31-34; Marcus 6:3; Lucas 8:19-20; Johannes 2:12, 7:3, 5, 10; Handelingen 1:14; 1 Korintiërs 9:5). In Matteüs 13:55 en Marcus 6:3 bijvoorbeeld worden Jakobus, Josef, Simon en Judas de "broers" van Jezus genoemd en lijken zij tot dezelfde familie-eenheid als Jozef, Maria en Jezus te worden gerekend. De Heilige verering van Maria door de Rooms-Katholieken is dus niet meer dan een lokale traditie maar heeft niets te maken met het woord van de bijbel.

Volgens de 'kerkvader' Hiëronymus bleef Maria maagd, ook na de geboorte van Jezus.

Sinistra 25 augustus 2008 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3650903)
Volgens de 'kerkvader' Hiëronymus bleef Maria maagd, ook na de geboorte van Jezus.

Een gewone stervelinge kan niet maagd zijn nadat zij geslachtsgemeenschap had gehad met een andere sterveling Jozef genaamd. Maagd is men enkel als men nooit in zijn leven te maken heeft gehad met geslachtsgemeenschap.

duveltje382 25 augustus 2008 13:46

Mooi mooi mooi toch,ave Maria :-D

duveltje382 25 augustus 2008 13:49

Naar al onze lieve moeders met al hune zorgen,Bravo ;-)

duveltje382

system 25 augustus 2008 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra (Bericht 3650919)
Een gewone stervelinge kan niet maagd zijn nadat zij geslachtsgemeenschap had gehad met een andere sterveling Jozef genaamd. Maagd is men enkel als men nooit in zijn leven te maken heeft gehad met geslachtsgemeenschap.

Maar volgens de kerkvader Hieronymus kon dit dus wel. Hoe hij wist dat Maria dit (biologisch) wel kon, vertelt hij er niet bij.

alter 25 augustus 2008 16:33

En voor diegene,die de euvele moed hebben de hedendaagse zienswijze van het dogma van "de maagdelijkheid van Maria" door te nemen :

http://www.geocities.com/jathu44/31smprvr_ehr

Eerlijk gezegd, ik heb al dit "gekronkel" niet kunnen volgen.. 8-) Maar misschien kan iemand mij dit in het kort uitleggen ??? :-)

circe 25 augustus 2008 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3651245)
Maar volgens de kerkvader Hieronymus kon dit dus wel. Hoe hij wist dat Maria dit (biologisch) wel kon, vertelt hij er niet bij.

Kunstmatige inseminatie? Door die duif? met een rietje?

system 25 augustus 2008 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3651380)
Kunstmatige inseminatie? Door die duif? met een rietje?

Hieronymus had een pathologische afkeer aan sexualiteit in ieder geval.

system 25 augustus 2008 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alter (Bericht 3651336)
En voor diegene,die de euvele moed hebben de hedendaagse zienswijze van het dogma van "de maagdelijkheid van Maria" door te nemen :

http://www.geocities.com/jathu44/31smprvr_ehr

Eerlijk gezegd, ik heb al dit "gekronkel" niet kunnen volgen.. 8-) Maar misschien kan iemand mij dit in het kort uitleggen ??? :-)

De mens die dit heeft bedacht is één van de ontwerpers van de 'enigma-code' en dito machine. Dat kan niet anders.

Preuße 25 augustus 2008 17:46

De Maria-verering is een volksdevotie die niet heeft geleden onder de ontkerkelijking denk ik. De dogma's zijn een noodzakelijkheid niet alleen ter ere van Maria maar ook om duidelijk te stellen hoe en wanneer men tot Maria kan bidden.

system 25 augustus 2008 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Preuße (Bericht 3651545)
De Maria-verering is een volksdevotie die niet heeft geleden onder de ontkerkelijking denk ik. De dogma's zijn een noodzakelijkheid niet alleen ter ere van Maria maar ook om duidelijk te stellen hoe en wanneer men tot Maria kan bidden.

En, u die er blijkbaar meer van weet, kunt u ons ook uitleggen hoe u dan het permanent maagdschap van Maria kunt verrechtvaardigen? Strikt biologisch zie ik dit moeilijk zitten.

Preuße 25 augustus 2008 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3651555)
En, u die er blijkbaar meer van weet, kunt u ons ook uitleggen hoe u dan het permanent maagdschap van Maria kunt verrechtvaardigen? Strikt biologisch zie ik dit moeilijk zitten.

Ik wist niet dat U dacht in "strikt biologische" termen? Maar goed, ik noteer alvast dat U hömöseksualiteit ook tegennatuurlijk vind.

system 25 augustus 2008 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Preuße (Bericht 3651568)
Ik wist niet dat U dacht in "strikt biologische" termen? Maar goed, ik noteer alvast dat U hömöseksualiteit ook tegennatuurlijk vind.

U antwoordt niet op mijn vraag mbt tot het maagdschap van Maria. Het lijkt me dan ook een moeilijke klus, ik geef het toe.

Preuße 25 augustus 2008 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3651572)
U antwoordt niet op mijn vraag mbt tot het maagschap van Maria. Het lijkt me dan ook een moeilijke klus, ik geef het toe.

Ik heb de "system"-discussiemethode nu in gebruik genomen. Nooit meer dan twee zinnen posten en altijd een steek onder water lanceren onder strikt impliciete bewoordingen.

En altijd de posting achteraf aanpassen natuurlijk.

system 25 augustus 2008 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Preuße (Bericht 3651579)
Ik heb de "system"-discussiemethode nu in gebruik genomen. Nooit meer dan twee zinnen posten en altijd een steek onder water lanceren onder strikt impliciete bewoordingen.

En altijd de posting achteraf aanpassen natuurlijk.

U antwoordt weer niet op mijn vraag. Ik ga dus ervan uit dat u het antwoord schuldig blijft en het dus ook niet weet. Niemand weet het blijkbaar.

Preuße 25 augustus 2008 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3651594)
U antwoordt weer niet op mijn vraag. Ik ga dus ervan uit dat u het antwoord schuldig blijft en het dus ook niet weet. Niemand weet het blijkbaar.

Wie deze posting heeft geplaatst is de uitvinder van de enigma-machine. Niemand weet dat blijkbaar. Ik ga er dus van uit dat U het ook niet wist.

system 25 augustus 2008 18:09

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Preuße (Bericht 3651599)
Wie deze posting heeft geplaatst is de uitvinder van de enigma-machine. Niemand weet dat blijkbaar. Ik ga er dus van uit dat U het ook niet wist.[/QUOTE]

Neen, natuurlijk wist ik het niet. Daarom vroeg ik het aan u. Maar u weet het dus evenmin. Maar dat ik het niet weet lijkt me begrijpelijk, maar dat u als principieel christenen er ook niet veel van terecht brengt, verbaast me wel enigzins. Christenen en zeker katholieken moeten hier toch een uitleg voor hebben. Protestanten kan men verontschuldigen, want die hebben niet zoveel vandoen met de moeder van de Here en evenmin geloven zij in die dogma's.Maar goed, mijn besluit is dus dat u het ook niet weet. Het zij zo.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be