Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Neergestoken Fries overleden door euthanasie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111039)

Derk de Tweede 25 augustus 2008 15:11

Neergestoken Fries overleden door euthanasie

De 28-jarige Niels Kooistra uit het Nederlandse Leeuwarden in de provincie Friesland heeft euthanasie laten plegen als gevolg van een zware mishandeling op 2 augustus in de wijk Camminghaburen. Dat hebben familie en het Openbaar Ministerie (OM) vandaag laten weten.

Neergestoken
Kooistra werd meerdere keren gestoken met een mes door een 18-jarige stadsgenoot. De dader zit inmiddels vast. Volgens de familie is er sprake van zinloos geweld omdat de 18-jarige een Friestalige groet opvatte als een belediging.

Bij de eerste schermutseling die daarop ontstond, kreeg Kooistra de jas van de 18-jarige in handen. Toen hij deze vervolgens terug wou geven is hij meerdere keren in lichaam en hoofd gestoken.

Verlamd
Als gevolg daarvan raakte Niels Peter Kooistra verlamd, lag permanent aan de beademing en kon alleen zijn hoofd nog bewegen. De man heeft toen zelf besloten om een einde aan zijn leven te laten maken.

Bron: De Morgen.

Dit wordt juridisch gezien een lastige rechtzaak. Hopelijk wordt de dader voor zeer lange tijd achter de tralies gezet.
Er is in Nederland grote beroering ontstaan, omdat dit al de derde dode is door 'zinloos geweld'.
Men herinnert zich nog de eveneens Friese Meindert Tjoelker die door 4 Albanezen werd doorgetrapt.

Daimanta 25 augustus 2008 17:37

Is geen euthanasie:

http://www.nu.nl/news/1715728/10/%27...plegen%27.html

Verhaaltje afgelopen.

longhorn 25 augustus 2008 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta (Bericht 3651508)
Is geen euthanasie:

Verhaaltje afgelopen.

Moord dus. Wat zijn de straffen in NL voor moord? Bestaat er daar daadwerkelijk levenslang?

HAMC 25 augustus 2008 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3651528)
Moord dus. Wat zijn de straffen in NL voor moord? Bestaat er daar daadwerkelijk levenslang?

Ik denk dat levenslang in Nederland levenslang is ja.

circe 25 augustus 2008 17:56

Wel straf dat men tegenwoordig het uittrekken van het beademingstoestel al als euthanasie in de krant zet!

De dader? een blonde zweed? of een verloren gelopen pool? in dat geval heeft de Fries hem waarschijnlijk uitgedaagd en wordt het een incidentje. In Belgie toch.

Indien de dader een autochtone europeaan is, dan ligt de zaak natuurlijk helemaal anders.

Hertog van Gelre 25 augustus 2008 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3651535)
Ik denk dat levenslang in Nederland levenslang is ja.

Inderdaad.

Patsy Stone 25 augustus 2008 18:00

Citaat:

Mous zegt dat de dood van Kooistra op een bepaalde manier aan de 18-jarige verdachte toe te rekenen is. "Het gaat ons erom om dat aan te tonen," zegt hij tegen de Leeuwarder Courant.
Hoezo 'op een bepaalde manier'? Me dunkt dat wanneer een 18-jarige verdachte zijn slachtoffer meermaals een mes in de pens steekt, waardoor die verlamd raakt en enkele maanden later sterft, op alle mogelijke manieren aan de die verdachte toe te schrijven is... :?

circe 25 augustus 2008 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3651586)
Hoezo 'op een bepaalde manier'? Me dunkt dat wanneer een 18-jarige verdachte zijn slachtoffer meermaals een mes in de pens steekt, waardoor die verlamd raakt en enkele maanden later sterft, op alle mogelijke manieren aan de die verdachte toe te schrijven is... :?

vroeger was dat zo Patsy.

Tegenwoordig kan dat best anders worden geïnterpreteerd! Waarom sprak die Fries Fries? en wie trok de stekker uit?

HAMC 25 augustus 2008 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3651596)
vroeger was dat zo Patsy.

Tegenwoordig kan dat best anders worden geïnterpreteerd! Waarom sprak die Fries Fries? en wie trok de stekker uit?

En wat zei die Fries in het Fries? Stel nu dat hij riep "vuile makak!"

In het Fries klinkt dat zowat als: "sutrenato personati"

Dan is het toch maar logisch dat hij neergestoken werd?

Ik weet het natuurlijk niet.

Savatage 25 augustus 2008 18:16

Op geenstijl.nl staat dat de dader onder invloed was van soft- en harddrugs. Verbaast me ook niets.

Bhairav 25 augustus 2008 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3651633)
Op geenstijl.nl staat dat de dader onder invloed was van soft- en harddrugs. Verbaast me ook niets.

Vooral die soft drugs zullen het hem gedaan hebben.

circe 25 augustus 2008 18:20

Citaat:

... omdat hij "goedenavond" zei aan een 18-jarige blowende en snuivende HANGjongere!
uitdaging! zeker weten!

Andro 25 augustus 2008 18:24

Het moge toch duidelijk zijn als je meerdere malen met een mes in iemands hoofd en lichaam insteekt, dat je van plan was om het slachtoffer te vermoorden. Levenslang is een rechtvaardige straf!

Derk de Tweede 25 augustus 2008 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta (Bericht 3651508)
Is geen euthanasie:

Verhaaltje afgelopen.

Praktisch gezien was het wel euthanasie, maar lees dit artikel eens in de Leeuwarder Courant:
http://www.leeuwardercourant.nl/nieu...een_euthanasie

Derk de Tweede 25 augustus 2008 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3651528)

Levenslang is hier ook echt levenslang, maar een aantal politici wil daar een einde aan maken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Levensl...evangenisstraf

Savatage 25 augustus 2008 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 (Bericht 3651648)
Het moge toch duidelijk zijn als je meerdere malen met een mes in iemands hoofd en lichaam insteekt, dat je van plan was om het slachtoffer te vermoorden. Levenslang is een rechtvaardige straf!

Mja, als de straf dan ook effectief blijft duren tot de dader dood is. Als de dader ook maar één jaar eerder wordt vrijgelaten is de straf imo z'n rechtvaardigheid kwijt.

Johan Bollen 25 augustus 2008 22:18

De vraag kan gesteld worden dat zelfs al stierf het slachtoffer door euthanasie ten gevolge van zijn situatie, die op haar beurt weer een gevolg was van een aanval, er toch niet sprake kan zijn van moord, want de situatie van 'uitzichtsloosheid' werd veroorzaakt door de aanval. Er is dus een rechtstreeks verband tussen de aanval en de dood van het slachtoffer, ook al zou die laatste euthanasie gepleegd hebben. Dat zou een moeilijke zaak zijn.

Rudy 25 augustus 2008 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3651574)
Wel straf dat men tegenwoordig het uittrekken van het beademingstoestel al als euthanasie in de krant zet!

Ik lees dat hij enkel z'n hoofd kon bewegen.

HAMC 25 augustus 2008 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3651678)
Mja, als de straf dan ook effectief blijft duren tot de dader dood is. Als de dader ook maar één jaar eerder wordt vrijgelaten is de straf imo z'n rechtvaardigheid kwijt.

Rechtvaardige straffen? :rofl:

Hertog van Gelre 26 augustus 2008 02:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 3652174)
De vraag kan gesteld worden dat zelfs al stierf het slachtoffer door euthanasie ten gevolge van zijn situatie, die op haar beurt weer een gevolg was van een aanval, er toch niet sprake kan zijn van moord, want de situatie van 'uitzichtsloosheid' werd veroorzaakt door de aanval. Er is dus een rechtstreeks verband tussen de aanval en de dood van het slachtoffer, ook al zou die laatste euthanasie gepleegd hebben. Dat zou een moeilijke zaak zijn.

Ik ben bang dat het heel simpel ligt. De daad had zwaar lichamelijk letsel tot gevolg, niet de dood. Het is niet de schuld van de dader dat in Nederland de beademing van het slachtoffer stopgezet mag worden. Door de actieve handeling van het stopzetten van de beademing is het leven beeindigd, niet door de aanval.
Ik laat me verder niet uit over de straf maar 'moord' zal niet ten laste worden gelegd, zelfs niet eens 'doodslag'. Heel misschien 'dood door schuld''.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be