Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Waarom dergelijke prijsverschillen ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111042)

Yves38 25 augustus 2008 16:02

Waarom dergelijke prijsverschillen ?

Ik ben net terug van vakantie in Spanje en bij het aankopen van voeding bleek dat in Spanje de prijzen gemiddeld ca 30 % goedkoper waren dan hier. Vooral voor frisdrank viel het verschil gigantisch op. Weet iemand waarom ?

AdrianHealey 25 augustus 2008 17:23

Belastingen & regulering.

Mitgard 25 augustus 2008 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 3651268)
Ik ben net terug van vakantie in Spanje en bij het aankopen van voeding bleek dat in Spanje de prijzen gemiddeld ca 30 % goedkoper waren dan hier. Vooral voor frisdrank viel het verschil gigantisch op. Weet iemand waarom ?

:cheer: prijscontrole :cheer:

Mitgard 25 augustus 2008 19:07

ik vind dat adrian nogal z'n tijd neemt om te zeggen dat prijscontrole de prijzen zal doen stijgen.
:-(

netslet 25 augustus 2008 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3651747)
:cheer: prijscontrole :cheer:

Dat is er niet in Spanje voor die sector hoor, enkel voor:

- agrarische verzekeringen (oogst enzo)
- postzegels
- telegrafieberichten
- publiek transport
- electriciteit
- benzine
- gas/butaan/propaan
- medicijnen
- sigaretten

netslet 25 augustus 2008 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3651470)
Belastingen & regulering.

En het gedrag van de mensen die de markt uitmaken. Den Grooten Boeman is niet omnipotent ofzo, hoor.

Savatage 25 augustus 2008 19:30

Citaat:

Op de Spaanse terrassen zal dat toch niet het geval zijn.

Jantje 25 augustus 2008 19:36

Citaat:

Mijn nichtje werkt in de aldi in Belgie en gaathaar inkopen doen in de aldi in Nederland, omdat de voedingsproducten daar minder btw moeten betalen.
Voor frisdrank zit jehier met de ecotaks, terwijl je in Nederland statiegeld terug krijgt.

AdrianHealey 25 augustus 2008 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 3651763)
En het gedrag van de mensen die de markt uitmaken. Den Grooten Boeman is niet omnipotent ofzo, hoor.

Goh; dat zou sectoriële verschillen kunnen aantonen, maar een algemeen duurder prijspeil, daarvoor lijkt me dat toch onvoldoende.

DarkSoul 25 augustus 2008 20:43

België: water en zeep 21% btw (propere mens zijn is hier luxe)
Frankrijk: water en zeep 6% btw ('t is daar normaal om proper te zijn...)

dit kan je doortrekken naar de frisdranken en alle soorten zeep...

België = apenland = bananenrepubliek

Yves38 25 augustus 2008 21:07

Voorbeeldje, de gemiddelde tweeliter fles cola kostte daar 1,20 €, de diesel kostte daar ook 1,20€ en op het terras betaalde ik voor een glas cola 1€. Ik noem dat toch gigantische verschillen.

dirk001 26 augustus 2008 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 3652021)
Voorbeeldje, de gemiddelde tweeliter fles cola kostte daar 1,20 €, de diesel kostte daar ook 1,20€ en op het terras betaalde ik voor een glas cola 1€. Ik noem dat toch gigantische verschillen.

Ik vraag me wel af of de lonen daar niet wat lager zijn en of men daar sowieso niet wat goedkoper produceert ... .

Daarnaast Spanje is net iets te ver voor ons om er voordeel uit te halen als het om voeding of brandstof gaat.

En ivm naar Nederland of Frankrijk gaan ... je verbruikt wel brandstof dus tenzij je aan de grens woont lijkt me ook dat toch niet onmiddellijk heel veel winst op te leveren. Als je 6 liter brandstof moet verrijden kost dat ook meer dan 8 euro dan moet het al heel veel goedkoper zijn of je moet heel grote hoeveelheden van vanalles en nog wat gaan kopen. Maar is het het dan wel waard ? Is er iemand die de prijsverschillen kent voor dagdagelijkse produkten dan kunnen we eens vergelijken ... .

DarkSoul 27 augustus 2008 15:45

Auchan, 6 flessen water van 2L voor 1,02 euro

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be