Citaat:
je kan Adjaria niet vergelijken met de rest van Georgië. Het is niet meer dan logisch dat de regio min of meer welvarend is, gegeven haar positie met Batumi, en de douaneinkomsten met Turkije).. Denk je dat Georgië krijgt wat het behoort te krijgen ? Natuurlijk niet, en dat is net het probleem. Abashidze regeert zijn stukje grond als een 'fiefdom' .
|
GeorgiË zou ook verdragen kunnen sluiten met Rusland, Azerbaidjan, etc. maar doet het niet, door teveel politiek gekonkelfoes. De enige weg naar Rusland is een miserabel bergpad, terwijl GeorgiË weigert de route langs Sukhumi open te stellen evenals een echte integratie in de GOS-economie... too bad zou ik zeggen maar het is niet aan te rekenen aan Abashidze dat hij wel pragmatisch is en wel goede relaties heeft met buurlanden.
Citaat:
Stellen dat indien hij Georgië bestuurd zou hebben , de situatie er een stuk beter zou zijn is dan ook flauwekul in mijn ogen. Als Abashidze gekend is voor een ding dan is het voor corruptie en oligarchisme, en dat is net de ziekte waar ook de hele Georgische maatschappij aan leidt.. Het zou onder Abashidze absoluut niet beter gegaan hebben met de economie.
|
Corruptie is er zeker in Adzarië, heb ik aan de lijve ondervonden, maar de bevolking lijkt tevreden, veel tevredener dan in georgiË, en er is echte economische vooruitgang die bijna iedereen ten goede komt. om maar een voorbeeld te geven, in adzariË valt het licht nooit uit, terwijl dit in steden als Kutaisi en zelfs de hoodstad Tbilisi dagelijkse kost is sinds de privatisering...
Citaat:
Dat het gewelddadig zal aflopen is best mogelijk, maar niet onvermijdelijk. Putin heeft al beloofd dat de Russen niet tussenbeide zullen komen en Abashidze niet zullen steunen. Dan valt natuurlijk af te wachten of dit bij louter woorden blijft..
|
Dus u lijkt echt te hopen dat het Georgische leger Abashidze manu militari afzet... geen nobel streven, en ik vind dat men elk gewelddadig streven moet vermijden. Dat hebben de GeorgiËrs wel geleerd, de oorlog heeft het land in de huidige malaise gestort. Als Saakashvili dezelde weg opgaat als Khamsakurdia zal het vlug gedaan zijn met zijn populariteit.
Citaat:
Maar in elk geval, het Georgische leger is niet sterk genoeg om een oorlog met Adjaria aan te gaan.. Saakhashvillli is daarvan op de hoogte.. om die reden zou een oorlog wel eens lang op zich kunnen laten wachten..
|
Misschien, maar er zitten echte heethoofden bij zijn coalitiegenoten. Het allereerste wat GeorgiË nu kan missen als kiespijn is een nieuwe burgeroorlog. De kwestie Zuid-OssetiË en abchazië liggen nog veel moeilijker omdat Rusland daar actief aanwezig is en de bevolking absoluut niets meer van GeorgiË wil weten. Enkel overleg met Rusland en de republieken zelf kan deze kwestie oplossen, een geforceerd optreden zoals onlangs met Adzarië leidt daar gegarandeerd tot een catastrofe.
|