Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Kraakverbod Nederland. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111087)

André de Hollander 26 augustus 2008 19:55

Kraakverbod Nederland.

Nederland zou binnenkort weleens een kraakverbod kunnen krijgen.

Terecht, kraken zorgt voor overlast, vandalisme, criminaliteit of anarchie. Onroerend-goed-magnaten die om duistere reden voor leegstand zorgen moeten maar op een andere manier worden aangepakt.

Bron: NOS
http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...08_kraken.html

Citaat:

Initiatiefwet voor verbod op kraken 26-08-08

Kraken wordt binnenkort mogelijk verboden. Het CDA, de VVD en de ChristenUnie komen met een initiatiefwet om kraken strafbaar te stellen.

Krakers die geweld gebruiken hangt een gevangenisstraf van twee jaar en acht maanden boven het hoofd.

Volgens de indieners worden krakers steeds gewelddadiger en is het idealistische karakter verdwenen. Krakers zouden tegenwoordig niet meer kraken om het woningtekort aan de kaak te stellen, maar om goedkoop te wonen.

Leegstand
De initiatiefnemers willen kraken verbieden maar tegelijkertijd ook de langdurige leegstand aanpakken. Daarvoor krijgen gemeenten meer bevoegdheden.

Het wetsvoorstel wordt vandaag naar de Raad van State gestuurd voor advies.

liberalist_NL 26 augustus 2008 20:07

Waar is de PvdA?

djimi 26 augustus 2008 20:07

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de 'Weggeefwinkel' in de Johan de Wittstraat in Dordrecht mag blijven.

Daar zit toch één groepje krakers voor wie 'idealisme' eerder een werkwoord is dat kan worden vervoegd dan een zelfstandig naamwoord waar een pak machtswellust en (dus) onzelfstandigheid achter schuilgaat.

En laat het Fort van Sjako in Amsterdam ook maar waar het zit.

Iedereen over één kam scheren is een beetje te gemakkelijk.

BenIsaac 26 augustus 2008 20:28

Finally! Dit juich ik zeker toe.

André de Hollander 26 augustus 2008 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac (Bericht 3653957)
Finally! Dit juich ik zeker toe.

Hee, we zijn het een keer eens! ;-)

BenIsaac 26 augustus 2008 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander (Bericht 3653972)
Hee, we zijn het een keer eens! ;-)

Zijn wij dat normaalgesproken nooit da's mij nog niet opgevallen :-D.

Kraken in Nederland vind ik echt typisch voor onze regering: een probleem negeren en doen alsog het minder erg is. Het domste is nog dat deze criminelen ook mensen aanvallen die bijv. in overleg met een bedrijf tijdelijk een pand bewonen (anti-kraak). Op anti-Zionistische websites (Indymedia) wordt dit door extremisten vervolgens weer gerelativeerd, en als de politie actie onderneemt zijn ze fascisten...

djimi 26 augustus 2008 20:41

Krakers en Zionisten zouden nochtans ook goed met elkaar kunnen overeenkomen, me dunkt.

Toch over een paar punten, en op enkele vlakken.

BenIsaac 26 augustus 2008 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 3653994)
Krakers en Zionisten zouden nochtans ook goed met elkaar kunnen overeenkomen, me dunkt.

Toch over een paar punten, en op enkele vlakken.

Dan liever geen Indymedia-krakers die de Joden de zee in willen gooien maar uiteraard SLECHTS anti-Zionistisch en absoluut niet anti-Semitisch zijn sure...

Anywayz. Krakers = overlast.

Metternich 26 augustus 2008 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac (Bericht 3654014)
maar uiteraard SLECHTS anti-Zionistisch en absoluut niet anti-Semitisch zijn sure...

En wat met de orthodoxe joden die tegen het zionisme zijn? Ook anti-semieten?

BenIsaac 26 augustus 2008 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 3654034)
En wat met de orthodoxe joden die tegen het zionisme zijn? Ook anti-semieten?

Schreeuwen die ook dergelijke taal als alle Joden de zee in gooien? Ik weet dat er een extremistisch clubje is in Amerika die dat doet, maar daar trek ik mij niet zo veel van aan. Wat betreft andere anti-Zionistische Joden, ik kan mij er niet in vinden, maar ik hoop toch niet dat ze zo zelf-hatend zijn dat ze net zoals Indymedia freaks Joodse symbolen gaan gebruiken om hun afkeer van Israël te tonen.

Anywayz. (alweer) Kraken = overlast.

van Maerlant 26 augustus 2008 21:53

:cheer:

Sjaax 26 augustus 2008 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac (Bericht 3654065)
Anywayz. (alweer) Kraken = overlast.

Overlast voor wie? Voor huisjesmelkers en speculanten?

Soit, niet iedere kraker zal een lieverdje zijn. Maar die kunnen met wetten, die tot nog toe voor iedere burger gelden, worden aangepakt. Het schijnt er vooral om te gaan om op grond van die paar overlast bezorgers een hele groep te diskwalificeren.
Dat kennen we. Het lijkt op het moslim-bashen. Er is inderdaad een klein aantal geweldadige fundamentalistische moslims. Op die groep wordt gefocust en een hele grote bevolkingsgroep wordt er vervolgens mee vereenzelvigd.

André de Hollander 26 augustus 2008 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3654381)
Overlast voor wie? Voor huisjesmelkers en speculanten?

Soit, niet iedere kraker zal een lieverdje zijn. Maar die kunnen met wetten, die tot nog toe voor iedere burger gelden, worden aangepakt. Het schijnt er vooral om te gaan om op grond van die paar overlast bezorgers een hele groep te diskwalificeren.
Dat kennen we. Het lijkt op het moslim-bashen. Er is inderdaad een klein aantal geweldadige fundamentalistische moslims. Op die groep wordt gefocust en een hele grote bevolkingsgroep wordt er vervolgens mee vereenzelvigd.

Stel de woning van uw buren staat leeg. Al een jaar en 1 dag. Ze willen het gaan verhuren of verkopen, maar hebben de moeite nog niet genomen.

U loopt in Brussel enkele slechtgeklede en ruim bepakte mensen tegen het lijf.
1) Zegt u: "Kom gerust de woning naast mij kraken, dat staat een jaar leeg, dus het is geheel legaal. Neem ook al je vrienden zonder vaste woon- of verblijfplaats mee, er is wel ruimte voor 15 man/vrouw."
2) Of zegt u niets?

liberalist_NL 26 augustus 2008 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander (Bericht 3654395)
Stel de woning van uw buren staat leeg. Al een jaar en 1 dag. Ze willen het gaan verhuren of verkopen, maar hebben de moeite nog niet genomen.

U loopt in Brussel enkele slechtgeklede en ruim bepakte mensen tegen het lijf.
1) Zegt u: "Kom gerust de woning naast mij kraken, dat staat een jaar leeg, dus het is geheel legaal. Neem ook al je vrienden zonder vaste woon- of verblijfplaats mee, er is wel ruimte voor 15 man/vrouw."
2) Of zegt u niets?

2 natuurlijk, je wilt toch niet dat je buurt onveilig wordt gemaakt?

Jozef Ostyn 27 augustus 2008 08:18

Het lijkt mij vrij evident dat "kraken" als iets illegaals moet beschouwd worden.

Sjaax 27 augustus 2008 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3654408)
2 natuurlijk, je wilt toch niet dat je buurt onveilig wordt gemaakt?

Typische insinuatie: krakers gelijkstellen aan criminelen.

pibo® 27 augustus 2008 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3654672)

kraken = diefstal = crimineel !!!! dus ja , krakers zijn criminelen

André de Hollander 27 augustus 2008 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3654672)

Maar wees eens eerlijk, kiest u voor optie 1 (krakers uitnodigen) of voor optie 2?

André de Hollander 27 augustus 2008 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pibo® (Bericht 3654693)
kraken = diefstal = crimineel !!!! dus ja , krakers zijn criminelen

Kraken is geen diefstal volgens de Belgische en Nederlandse wet.

Citaat:

Nederland
Nederland is één van de weinige landen waar kraken, onder bepaalde omstandigheden, niet verboden is bij wet. Wanneer een pand langer dan twaalf maanden niet in gebruik is geweest en de eigenaar niet kan bewijzen het pand op korte termijn weer in gebruik te nemen, wordt de kraker niet gemaand op te stappen. Het enige illegale aspect is de braak; dit is het openbreken van het pand. Dit kan echter alleen bij een betrapping op heterdaad ten laste gelegd worden.

Krakers in Nederland kiezen er daarom vrijwel altijd voor om na het binnendringen van een nieuw pand de politie in te schakelen: deze zal altijd als eerste officieel leegstand en huisvrede moeten constateren, waarna de krakers bewoningswil kunnen laten blijken. Dit kan door te bewijzen dat er zich in het nieuwe kraakpand een privé huiselijk leven afspeelt (of dat deze intentie manifest is), wat meestal aangetoond kan worden door de aanwezigheid van een slaapplaats, een tafel en een stoel.

Kraken is geen huisvredebreuk in de zin van artikel 138 Wetboek van Strafrecht als niet voldaan is aan het vereiste dat het pand bij een ander in gebruik is. De Hoge Raad heeft diverse arresten gewezen waaruit het bovenstaande volgt.
Citaat:

België
De situatie in België is vergelijkbaar: kraken is niet verboden bij wet, de braak is het enige duidelijk illegale aspect en de eigenaar kan enkel bij de vrederechter de uitzetting van de krakers eisen. Dit is dan een civielrechtelijke (burgerrechtelijke) procedure, geen strafrechtelijke. Het grote verschil met de Nederlandse situatie is dat er geen standaardprocedure of wetgeving rond kraken bestaat. Meestal wordt eerst de eigenaar op de hoogte gebracht van de kraak en in de meeste gevallen verwittigt deze de politie dan. Volgens de wet mag de politie een bewoond pand niet zonder huiszoekingsbevel betreden. Doen zij of de eigenaar dit wel dan plegen zij huisvredebreuk wat strafbaar is.
Bron: Wikipedia 'Kraken'.

Scherven A. Mok 27 augustus 2008 09:24

Ik ben voorstander van een kraakverbod. Ik ken drie mensen die zich met groot enthousiasme hebben laten kraken en alle drie zijn ze daar van op terug gekomen. Het is natuurlijk open deuren intrappen te zeggen dat er veel charletans tussen de krakers zitten maar dat impliceert dat er ook betrouwbare tussen zitten en daar geloof ik amper in. Volgens mij helpt kraken in zeer weinig gevallen en bij zeer weinig mensen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be