Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   de "Bretel van Brussel" als antwoord op de Gordel... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111088)

lollysticky 26 augustus 2008 20:10

de "Bretel van Brussel" als antwoord op de Gordel...

linkie naar hln.be

ik heb et nu pas ontdekt op de site :lol:
ik moest eens lachen... niet zozeer om de activieit (voor mijn part organiseren ze zoveel familie-evenementen als ze willen), maar omwille van:
- willen ze nu echt de Gordel de loef afsteken? een evenement dat zoveel volk trekt :-P
- weet iemand waarom ze de naam 'Bretel' gekozen hebben? (ja ik ben te lui om naar hunne site te surfen, als he daar staat)

Elio di Supo 26 augustus 2008 20:29

Waarom niet de jarretel?

Cyrano 26 augustus 2008 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 3653915)
linkie naar hln.be

ik moest eens lachen... niet zozeer om de activieit (voor mijn part organiseren ze zoveel familie-evenementen als ze willen), maar omwille van:
- willen ze nu echt de Gordel de loef afsteken? een evenement dat zoveel volk trekt :-P
- weet iemand waarom ze de naam 'Bretel' gekozen hebben? (ja ik ben te lui om naar hunne site te surfen, als he daar staat)

Het is nuttig oefenen met bretellen; de dag komt dat ze hun eigen broek moeten ophouden.

FDM 26 augustus 2008 20:42

de dag komt dat ze hun eigen broek zelf moeten ophouden.

Everytime 26 augustus 2008 20:47

Leuke initiatief.

pibo® 26 augustus 2008 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 3653915)
linkie naar hln.be

en 't valt ni op 95 % van de namen die er voorlopig opstaan is allemaal francophoon

Everytime 26 augustus 2008 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pibo® (Bericht 3654063)
en 't valt ni op 95 % van de namen die er voorlopig opstaan is allemaal francophoon

Logisch ook.

CaligulaCobain 26 augustus 2008 21:18

jonges ik sta er ook op :)

Zwartengeel 27 augustus 2008 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CaligulaCobain (Bericht 3654097)

Doe Maingain, Gendebien en de rest van de kliek de groeten als je ze ziet. En neem je Franse vlag mee, je zult er wellicht niet mee uit de toon vallen.

stab 27 augustus 2008 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3654013)
Leuke initiatief.

Pure provocatie.
http://www.de-bretel.be/fr/index.php :
"LA BRETELLE DE BRUXELLES-PERIPHERIE"
"Départ �* Wezembeek-Oppem �* 10h00"

Kim 27 augustus 2008 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3654583)
Doe Maingain, Gendebien en de rest van de kliek de groeten als je ze ziet. En neem je Franse vlag mee, je zult er wellicht niet mee uit de toon vallen.

Gendebien is lachen als je met een Belgische vlag voor z'n neus staat te zwaaien... :mrgreen:

job 27 augustus 2008 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 3654598)
Pure provocatie.
http://www.de-bretel.be/fr/index.php :
"LA BRETELLE DE BRUXELLES-PERIPHERIE"
"Départ �* Wezembeek-Oppem �* 10h00"

En dan de vermelding :
'VLAAMS OP KEERZIJDE'

Ze weten nog niet eens dat de taal gesproken door de meerderheid van België niet het Vlaams is, maar wel het Nederlands.
Alweer een onderhuidse verwijzing om onze taal als Vlaams te bestempelen, en aldus als een patois, een boerentaaltje, dat wacht op cultivering, lees vervangen dient te worden door het frans en haar superieure cultuur.

Bah, pure lingo-racisten en opgeblazen franco-fascisten !

:hitler:

Kim 27 augustus 2008 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 3654613)
En dan de vermelding :
'VLAAMS OP KEERZIJDE'

Ze weten nog niet eens dat de taal gesproken door de meerderheid van België niet het Vlaams is, maar wel het Nederlands.
Alweer een onderhuidse verwijzing om onze taal als Vlaams te bestempelen, en aldus als een patois, een boerentaaltje, dat wacht op cultivering, lees vervangen dient te worden door het frans en haar superieure cultuur.

Bah, pure lingo-racisten en opgeblazen franco-fascisten !

:hitler:

Zeg jij dat ook wanneer in een tijdschrift bij de televisieprogramma's "Vlaams" staat?

Bij de "Nederlands/Hollandse" programma's staat gewoon "Nederlands".

De schoofzak 27 augustus 2008 11:03

Ik ga me inschrijven met een 80 mensen (100 is 't maksimum heb ik gemerkt), ze gaan euforisch worden ... oei, den humo gaat mij ontmaskeren ...

pibo® 27 augustus 2008 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3654870)
Ik ga me inschrijven met een 80 mensen (100 is 't maksimum heb ik gemerkt), ze gaan euforisch worden ... oei, den humo gaat mij ontmaskeren ...

nog geen slecht gedacht ...................

Zwartengeel 27 augustus 2008 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3654870)

Vooruit kan misschien nog eens zijn 'Dank u voor de verfransing'-spandoek bovenhalen... :-D

van Maerlant 27 augustus 2008 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CaligulaCobain (Bericht 3654097)

Wordt ge dat provoceren zelf niet beu?

Tjolder 27 augustus 2008 12:00

Het routeblad van Yvan de Beauffort

Citaat:

Routeblad van de Bretel van Brussel :
"Voor een gemeenschappelijke en ambitieuze objectief voor Brussel en zijn ruime periferie!"

1. De Bretel is een familiaal en sportief initiatief met als doel de verbintenis tussen Brussel en haar Hinterland te benadrukken;om Brussel en haar ruime periferie te promoveren als hoofdstad en fusieplek voor alle culturen van België
Lees vooral de Franstalige cultuur

2. Dit neutrale initiatief verenigt Belgen, Vlamingen, Walen, Brusselaars, Nederlandstaligen, Franstaligen, Duitstaligen, inwoners van gemeenten met of zonder faciliteiten ; er wordt geen standpunt ingenomen,over woorden zoals "splitsing", "herfederalisering" of "regionalisatie" ; zo kan iedereen hieraan meedoen !
3. We nodigen iedereen uit om meer tijd te investeren in het bedenken van oplossingen , om respect voor, en kennis van elkander te hebben, en om aan een meer geïntegreerde ontwikkeling van Brussel en zijn periferie te werken
4. Door Brussel in een ruime en open ruimte in te schrijven, kunnen de krachten van de verschillende culturen in en rond Brussel ontbloeien. Een waterdicht schot tussen Brussel en zijn periferie opstellen betekent Brussel verstikken. Dit schot kan de werkelijke economische kracht van dit land afzetten. Dit schot verzwakt op een definitieve wijze de ruime Europese perspectieven die vandaag worden aangeboden. Dit schot is rond Brussel een muur oprichten. Als men dit vergeet, dan kunnen we nogmaals Brugge verzanden of Antwerpen van de Schelde afdichten
5. De Bretel is geen tegen-manifestatie maar is een aanvulling van De Gordel. De Gordel promoveert de Vlaamse taal en cultuur in Brussel en zijn periferie. Deze legitieme maar eenzijdige aanspraak en zijn homogene karakter weerspiegelen niet de veel complexere en gediversifieerd sociologische werkelijkheid
6. Om de sereniteit van beide initiatieven – De Bretel van Brussel en de Gordel – te garanderen, zijn de trajecten verschillend

Zwartengeel 27 augustus 2008 12:13

Citaat:

4. Door Brussel in een ruime en open ruimte in te schrijven, kunnen de krachten van de verschillende culturen in en rond Brussel ontbloeien. Een waterdicht schot tussen Brussel en zijn periferie opstellen betekent Brussel verstikken. Dit schot kan de werkelijke economische kracht van dit land afzetten. Dit schot verzwakt op een definitieve wijze de ruime Europese perspectieven die vandaag worden aangeboden. Dit schot is rond Brussel een muur oprichten.
Dit laat wat mij betreft geen enkele ruimte voor twijfel inzake de ware bedoelingen van de Beauffort.

Preuße 27 augustus 2008 12:29

Ik heb de lijst met namen van deelnemers bekeken. Verontrustend is dat er nogal wat adellijke namen tussen zitten, sommigen vermelden hun titel of scharniernaam wel niet. Het zijn dan nog adellijke families die niets met Brussel of de rand te maken hebben, ik vraag me af waarom zich hun naam verbinden aan zulke nogal duidelijk partijdige en daarmee anti-Belgische evenementen? Het meest triestige voorbeeld hier is de naam Sebastien Breydel de Groeninghe (een advocaat) te zien opduiken. Dat zijn de rechtstreekse nazaten van Jan Breydel! De andere adellijke families komen een beetje van overal maar niet uit Brussel. Ook opvallend is dat het allemaal de jonge snaken van hun clan zijn. Moesten de ouderen nog leven, ze zouden een pandoering rond hun oren krijgen vrees ik. Ik vermoed dat de emails eerst en vooral het adresboekje van de inrichter bereikt hebben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be