freespirit |
28 augustus 2008 09:47 |
Ik dacht dat kinderen tot 10 jaar op het voetpad mochten fietsen, maar blijkbaar is het maar tot max. 8 jaar. Hiermee heb ik weinig of geen problemen, daar deze kinderen zich toch vaak onder (volwassen) begeleiding op de openbare weg begeven en meestal niet met een rotvaart over het voetpad crossen. Volwassenen die over het voetpad rijden, en sowieso de andere weggebruikers in gevaar brengen, zijn uiteraard uit den boze.
Ik denk ook niet dat de wetgeving in deze echt moet veranderen, wel moet deze kenbaar gemaakt worden aan al die volwassen, en vooral jeugdigen, die denken dat ze met de fiets alles mogen, ze onvoorwaardelijke voorrang hebben en het voetpad van hen is omdat ze toch gelden als 'zwakke weggebruiker'. Vooral bij middelbare scholieren (12-18 jaar) stellen zich hier problemen, jongere kinderen rijden vaak onder begeleiding van (hopelijk) verantwoordelijke ouders, helaas vele uitzonderingen niet te na gesproken (heb al hele gezinnen voorrangen van links zien nemen en voetgangers uit hun sokken zien rijden !) en volwassenen zullen minder in groep de rest van het wegverkeer (al dan niet onbewust) terorriseren.
Zoals gezegd denken vele jongeren, pubers zal ik ze noemen, dat ze zich in het verkeer alles kunnen permitteren: door met vijf naast elkaar te fietsen auto's en openbaar vervoer ophouden, voetgangers op het voetpad omver rijden, rode lichten gelden vaak niet voor hen, voorrang van links is hun recht, autospiegels ramen bij een verkeersopstopping, ... Ik ben zelf helemaal geen fanatieke autobestuurder en heb er zelfs geen, maar ik vind het overigens ook straf dat autobestuurders vaak alle zonden van Israël krijgen toebedeeld inzake verkeersongevallen en onveilige situaties. De keren dat ik toch met een wagen rijd, ben ik telkens verbouwereerd wanneer er weereens een troepje jongeren in de verkeerde rijrichting uit een eenrichtingsstraat komt geracet en dan nog liefst in het pikkedonker, zwart gekleed en uiteraard zonder fietsverlichting ('dat is toch zo vermoeiend trappen, meneer'). Vaak heeft dit jeugdig geweld, wanneer het bijna tot een botsing komt, dan nog de arrogantie om uit te varen tegen me dat het mijn schuld is en 'dat ze wel overreden hadden kunnen worden'. Ik hoop dat dit nooit effectief gebeurd, maar in geval van ongeval vrees ik dat de instanties ook automatisch met een beschuldigende vinger naar de autobestuurder (ik dus in dit geval) zullen wijzen, want zij (de jongeren) zijn ipse facto de 'zwakke weggebruikers'.
Fietsers die de wegcode respecteren, ik fiets zelf ook zeer regelmatig, daar heb ik het grootste respect voor en als ik met een auto rijdt stop ik daar ook gaarne voor aan oversteekplaatsen en ik probeer steeds rekening met hen te houden. Maar helaas is er een aanzienlijk deel van de fietsende bevolking die lak hebben aan eender welk verkeersreglement. Vaak nog met een arrogante (en zichtbare) ondertoon. Niet alleen 'verantwoorde' chauffeurs, maar ook voetgangers kunnen hiervan de pineut worden. Ook van fietsers op leeftijd, ja. Ben zelf zo al twee keren (letterlijk) van het voetpad gereden omdat de dames het nodig vonden over het voetpad te scheuren. Een keer een zware slag tegen mijn schouder gehad, bijna uit de kom, waarna ik het verwijt van de dame (van vermoedelijk rond de vijftig) in kwestie kreeg dat ik maar niet als voetganger plots op het voetpad moest opschuiven, daarna was de dame als de hazewind weggefietst. Dit maar om aan te tonen dat er ook voor de 'rijperen' nog wat verkeers(her)opvoeding mag worden gegeven. Ik mag er vervolgens ook niet aan denken wat er zou gebeuren, en wie de schuld zou krijgen, indien een auto uit een keldergarage (zoals er in mijn buurt veel zijn) komt gereden en ondertussen een voorbijzoevende fietser van het voetpad maait, omdat hij deze niet kon zien aankomen.
Conclusie: de wegcode is hieromtrent, zeker naar 'Belgische' normen, vrij behoorlijk. De kennis en de toepassing ervan echter erbarmelijk. Dus is er nog veel werk aan de winkel !
|