Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   N-VA: Privatiseer Belgacom (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111205)

Politics.be 29 augustus 2008 17:00

N-VA: Privatiseer Belgacom

Kamerlid N-VA Peter Luykx Overheidsbedrijven zoals Belgacom zouden beter geprivatiseerd worden. Dat stelt N-VA-Kamerlid Peter Luykx.Overheidsbedrijven zoals Belgacom zouden beter geprivatiseerd worden. De rol van de overheid is in de eerste plaats de voorwaarden creëren voor een competitieve, goedwerkende markt. Het is niet aan de overheid om zelf een marktspeler te zijn, met in dit geval een quasi monopoliepositie er bovenop. De overheid moet zorgen dat de consument profiteert van scherpe concurrentie. Dit is vandaag nog altijd niet het geval. Belgacom schermt de markt af (zie de aberrante poging tot overname van Scarlet).

De overheid eist elk jaar wel een fors dividend van Belgacom om de staatskas mee te spekken, een aderlating die ten koste gaat van de consument en van de noodzakelijke investeringen van Belgacom in zijn netwerk. Tegelijk doet ze niets aan de Belgische ziekte dat basisdiensten als (mobiel) telefoneren en surfen op internet in vergelijking met onze buurlanden nog altijd zeer duur zijn.

De huidige participatie van de overheid staat bovendien een expansie van het bedrijf in de weg. De overheid als dominante aandeelhouder blijkt de ontwikkeling van een lange-termijnvisie in de weg te hebben gestaan. Wil een bedrijf als Belgacom internationaal een rol spelen, dan moet de overheid haar meerderheidsaandeel opgeven. Belgacom is als staatsoperator in het Europese landschap trouwens een uitzondering.

Ondertussen is corporate governance meer dan ooit ver weg bij Belgacom. Er wordt gedebatteerd over het al dan niet ontslaan van Bellens. De Franstaligen maken er zelfs een communautaire zaak van: de CEO moet absoluut Franstalig zijn. De Raad van Bestuur en de CEO ruziën openlijk in plaats van verenigd te werken aan een welbepaalde strategie.

Kamerlid Peter Luykx roept de regering dan ook op om eindelijk eens doordachte strategische beslissingen te nemen in het belang van de mensen, in het belang van de gebruiker. De markt inzake telecom moet opengegooid worden. De concurrentie moet volop spelen.

Bron: politics.be

toccata 29 augustus 2008 17:41

8O
Ze zijn dus echt een liberale partij

Pelgrim 29 augustus 2008 18:42

Waarom denkt ge dat we met v-sb zijn begonnen in plaats van lid van n-va te worden?

Volksstormer 29 augustus 2008 18:47

De N-VA moet worden vertrappeld door Dinaso-laarzen.

Ambiorix 29 augustus 2008 22:49

weg met die liberaal

lombas 29 augustus 2008 23:00

Belgacom is gewoon een puinhoop, overheids- of privéwege. Dat heeft het sinds haar bestaan bewezen.

Leiders oppakken en kaalstropen. Bedrijf ontmantelen. Deftig iets beginnen.

Savatage 29 augustus 2008 23:03

Goed voorstel van Luykx, de overheid blokkeert zoals gewoonlijk weer eens de vrije markt wat resulteert in een lagere kwaliteit van het aanbod.

Volksstormer 29 augustus 2008 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3659818)
Goed voorstel van Luykx, de overheid blokkeert zoals gewoonlijk weer eens de vrije markt wat resulteert in een lagere kwaliteit van het aanbod.

De kwaliteit van je berichten is zelf een pleidooi tegen vrije markt en tegen vrije meningsuiting.

Savatage 29 augustus 2008 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer (Bericht 3659850)
De kwaliteit van je berichten is zelf een pleidooi tegen vrije markt en tegen vrije meningsuiting.

:?

Gelieve eens een citaat van mij aan te halen waarin ik:

a) pleit tegen de vrije markt

of

b) pleit tegen de vrijheid van meningsuiting

Ik ben benieuwd.

Txiki 1 september 2008 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 3659311)
8O

Het gaat zelfs verder dan dat: een OCMW-medewerker van N-VA-signatuur vertelde me in juni zeer fier dat het OCMW winst had gemaakt en een dienst zou afstoten wegens te duur...

Pelgrim 1 september 2008 18:53

8o

Metternich 2 september 2008 01:22

Belgacom privatiseren? Ik juich het toe. Dan kan de Vlaamse regering immers direct het Vlaamse gedeelte ervan nationaliseren en de Waalse regering het Waalse.

alpina 2 september 2008 02:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 3664395)
Belgacom privatiseren? Ik juich het toe. Dan kan de Vlaamse regering immers direct het Vlaamse gedeelte ervan nationaliseren en de Waalse regering het Waalse.

Ja fantastisch, dan kunnen we met z'n allen te veel blijven betalen. Ik heb nooit gesnapt waarom er op politieke forums zoals deze zoveel kwieten zitten die tegen de vrije markt en voor het nationaliseren van bedrijven zijn maar wat me nog meer verbaast is het feit dat de meesten onder hen die mening toegedaan zijn uit een soort geloof in plaats van uit een bepaalde rationele visie.

Vertel mij bv eens waarom het privatiseren van Belgacom een slecht idee zou zijn. Welk negatief effect zou het hebben voor de gemiddelde Belg/Vlaming?

stab 2 september 2008 07:06

België moet zoveel mogelijk overheidsbedrijven in eigen handen blijven houden.
Dat is goed om Frankofonen een job te geven.

lombas 2 september 2008 07:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alpina (Bericht 3664401)
Ja fantastisch, dan kunnen we met z'n allen te veel blijven betalen. Ik heb nooit gesnapt waarom er op politieke forums zoals deze zoveel kwieten zitten die tegen de vrije markt en voor het nationaliseren van bedrijven zijn maar wat me nog meer verbaast is het feit dat de meesten onder hen die mening toegedaan zijn uit een soort geloof in plaats van uit een bepaalde rationele visie.

Vertel mij bv eens waarom het privatiseren van Belgacom een slecht idee zou zijn. Welk negatief effect zou het hebben voor de gemiddelde Belg/Vlaming?

Die kwieten zijn burgers - net als jij, kameraad

Pelgrim 2 september 2008 10:53

Het zou natuurlijk nog veel fantastischer zijn om onze vitale economische sectoren in handen te geven van Fransen. Of Russen. Dat is bijzonder euh... Vlaams. :roll:

Txiki 2 september 2008 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3664725)
Het zou natuurlijk nog veel fantastischer zijn om onze vitale economische sectoren in handen te geven van Fransen. Of Russen. Dat is bijzonder euh... Vlaams. :roll:

Zijn die dat dan nog niet?
http://www.dbnl.org/tekst/_ons003199...01_01_0185.htm
(je moet wel een beetje naar onderen scrollen)

Volksstormer 2 september 2008 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 3664439)
België moet zoveel mogelijk overheidsbedrijven in eigen handen blijven houden.
Dat is goed om Frankofonen een job te geven.

België, Franstaligen, alfa, omega... :roll:

Metternich 2 september 2008 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alpina (Bericht 3664401)

De liberalisering van de energiemarkt, dat was pas een succes...

Anna List 2 september 2008 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 3659311)
8O

alsof telefonie en media een overheidskerntaak zou moeten zijn :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be