Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Shweeb - gewoon doen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111218)

C2C 29 augustus 2008 19:25

Shweeb - gewoon doen.
 
Hier zie ik nog een niche-toekomst in zie.

Heel goedkoop, heel efficiënt, heel leuk, heel praktisch, heel gezond, heel proper en heel safe:

http://shweeb.co.nz

Human-powered monorail.

Laten we dat eens bouwen in een studentenstadje zoals Leuven ofzo.

















Poll:

Gegeven de volgende feiten:

-Gemiddelde snelheid voor een gemiddelde "fietser": 45 km/u
-Fietsers kunnen een meer efficiënte trein vormen
-Veilig, goedkoop, weinig onderhoud
-Een "pay per trip" systeem dat per kilometer 10 tot 100 keer goedkoper is dan zowel auto als treinverkeer
-Voldoende "pods" op elk gegeven moment

Zou u daar dan dagelijks naar uw werk mee fietsen, gesteld dat u 20 kilometer per dag doet (10 heen, 10 terug; telkens een kwartiertje), en gesteld dat er een rail tot op 500 meter van zowel uw huis als uw werkplaats te vinden is?

C2C 29 augustus 2008 19:31

PS: zij die er al in gereden hebben, spreken over "ginormous amounts of fun".

Je swingt in de bochten.

Misschien zal deze fun-factor snel verdwijnen wanneer je gewoon bent in de Shweeb te rijden, hoewel ik daar niet zo zeker van ben. Met een scootertje rijden blijft toch ook altijd leuk, zelfs als je er al jaren mee rondrijdt.

Ginormous amounts of fun.

lombas 29 augustus 2008 19:40

't Is droog, 't ziet er betrekkelijk veilig uit, 't is sociaal, 't is goed voor de condiese, 't is goedgekeurd!

:-D

Groentje-18 29 augustus 2008 21:54

:D
Hilarisch!!!
Zit er zuivere lucht in zo'n koker ding?

Is hopelijk wel vrij stevig, want nu obesitas epidiemologische vormen gaat aannemen. :oops:

;)

maddox 30 augustus 2008 04:44

Tof, een polycarbonaat zetpil met vergrootglasfunctie.

Ik als luie donder hang me in rail X naar 't werk, goed op tijd, en laat me voortduwen door de 15 collega's die achter me op dezelfde rail hangen.

Scherven A. Mok 30 augustus 2008 07:41

Ik wil wel maar wanneer ik rondom me kijk ....

Jazeker 30 augustus 2008 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 3659966)
Ik als luie donder hang me in rail X naar 't werk, goed op tijd, en laat me voortduwen door de 15 collega's die achter me op dezelfde rail hangen.

:rofl: :rofl: :rofl:

Post van de week!

:rofl:

Groentje-18 30 augustus 2008 08:35

Ik zorg niet graag voor een dissonante noot, maar ik denk dat zoiets wel heel veel rug- /nekpijn oplevert, bij mensen die daar gevoelig voor zijn toch.

Jazeker 30 augustus 2008 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3660015)
Ik zorg niet graag voor een dissonante noot, maar ik denk dat zoiets wel heel veel rug- /nekpijn oplevert, bij mensen die daar gevoelig voor zijn toch.

Zeker als Maddox voor je hangt ;-)

C uit W 30 augustus 2008 09:45

Doet me denken aan South park.

C2C 30 augustus 2008 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 3659966)
Tof, een polycarbonaat zetpil met vergrootglasfunctie.

Ik als luie donder hang me in rail X naar 't werk, goed op tijd, en laat me voortduwen door de 15 collega's die achter me op dezelfde rail hangen.

Wel, het interessante van dit concept is dat dit zelfs mogelijk is.

Een tragere rijder kan worden voortgeduwd door een sterkere, zonder dat de sterkere proportioneel veel meer moeite moet doen, omwille van het 'slipstream effect'. Of zoiets:
Citaat:

“Shock absorbers between the vehicles ensure that vehicles come together smoothly. When a fit rider comes up behind a slower rider, the impact is cushioned and they act as a single unit. The rider at the rear is sitting in the slipstream of the leading rider and is able to put all their power into pushing the lead vehicle. Two Shweebs acting together will always travel faster than either rider separately. Even if the lead rider were to stop pedalling, the energy required to maintain a vehicle’s momentum on a flat track is minimal."
Ge kunt dus stiekem lui zijn. Maar ook niet teveel hé. ;-)

Marie van de koster 30 augustus 2008 17:50

Dus weer een nieuwe infrastructuur. Is een gewone fiets niet goed genoeg?
Waar gaat men die rails hangen, boven het fietspad of boven de rijweg? Hoe zit het met haltes? Als ik naar A moet en die achter mij naar B dan moet de hele rij wachten tot ik uitgestapt ben, als er kort na elkaar zo'n 20 mensen uit moeten veroorzaakt dit wel wat oponthoud. Wat gebeurt er met het lege zitje? Wordt dat ergens neergezet? Hoeveel plaats is er nodig voor al die lege zitjes ingeval er weinig gebruikers zijn? Of blijven de lege hangen en moeten die verder geduwd worden door de andere gebruikers?

Pantoffeldiertje 30 augustus 2008 19:45

Nee, ik ben te lui.

C2C 31 augustus 2008 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 3660633)
Dus weer een nieuwe infrastructuur. Is een gewone fiets niet goed genoeg?
Waar gaat men die rails hangen, boven het fietspad of boven de rijweg? Hoe zit het met haltes? Als ik naar A moet en die achter mij naar B dan moet de hele rij wachten tot ik uitgestapt ben, als er kort na elkaar zo'n 20 mensen uit moeten veroorzaakt dit wel wat oponthoud. Wat gebeurt er met het lege zitje? Wordt dat ergens neergezet? Hoeveel plaats is er nodig voor al die lege zitjes ingeval er weinig gebruikers zijn? Of blijven de lege hangen en moeten die verder geduwd worden door de andere gebruikers?

Marie, dat zijn allemaal belangrijke vragen die ongetwijfeld beantwoord kunnen worden in de context van een concreet project.

Ik wou meer effe peilen naar het algemene idee.

De infrastructuur is wel zeer goedkoop, dus dat mag wellicht geen bezwaar zijn.

Jazeker 31 augustus 2008 07:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3661200)
Marie, dat zijn allemaal belangrijke vragen die ongetwijfeld beantwoord kunnen worden in de context van een concreet project.

Het zijn nochtans heel belangrijke vragen die naar gelang de invulling een flinke impact op de kost kunnen hebben.

Citaat:

De infrastructuur is wel zeer goedkoop, dus dat mag wellicht geen bezwaar zijn.
Dat valt nog af te wachten. Wie zijn auto laat staan zal zeker eisen dat er cd-spelertjes inzitten en een aparte airco per module. Nu ja, bij mooi weer zou ik anders niet graag in zo'n glazen zetpil zitten zonder actieve koeling, hoor.

C2C 31 augustus 2008 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3660015)
Ik zorg niet graag voor een dissonante noot, maar ik denk dat zoiets wel heel veel rug- /nekpijn oplevert, bij mensen die daar gevoelig voor zijn toch.

Het feit dat je ligt in een zetel zodat je veel steun krijgt voor je nek en rug, maakt dit toch alleszins nek- en rug-vriendelijker dan een gewone fiets.

Maar natuurlijk heeft elke technologie zijn nadelen. Ik zie ook bijvoorbeeld 80-plussers niet snel de Schweeb nemen.

Vandaar, een niche voor 14 tot 80-jarigen, die zich graag veilig, efficiënt, comfortabel, proper en op een leuke en bovenal uiterst goedkope manier verplaatsen. Meer niet. Maar ook niet minder. :-)

Cisalpina 3 september 2008 17:25

ik mag hopen dat er protverklikkers hangen in die capsules zodat ik weet welke niet te nemen.

zijn die capsulekes allemaal rookvrij, 1e en 2e klas? Kunnen we de Euroshweeb naar Londen nemen?

Dat probleem van de haltes is niet zo moeilijk. Ge drukt op een knoppeke als de volgende halte de uwe is (zoals in de bus) en wanneer ge daar zijt, gaat uw capsule vanonder open en buiten is kees.

De luie parasiet-shweeber mag niet in slaap vallen, want dan zou hij wel eens een onbedoelde eindbestemming kunnen hebben!

C2C 3 september 2008 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina (Bericht 3667400)
De luie parasiet-shweeber mag niet in slaap vallen, want dan zou hij wel eens een onbedoelde eindbestemming kunnen hebben!

Da's juist: voor velen zou het Shweeb-ritje het enige wakende moment van de dag zijn. Voor de rest liggen ze toch maar te dutten op hun werk.

piraat 5 september 2008 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3659492)
Hier zie ik nog een niche-toekomst in zie.

Heel goedkoop, heel efficiënt, heel leuk, heel praktisch, heel gezond, heel proper en heel safe:

http://shweeb.co.nz

Human-powered monorail.

Laten we dat eens bouwen in een studentenstadje zoals Leuven ofzo.

















Poll:

Gegeven de volgende feiten:

-Gemiddelde snelheid voor een gemiddelde "fietser": 45 km/u
-Fietsers kunnen een meer efficiënte trein vormen
-Veilig, goedkoop, weinig onderhoud
-Een "pay per trip" systeem dat per kilometer 10 tot 100 keer goedkoper is dan zowel auto als treinverkeer
-Voldoende "pods" op elk gegeven moment

Zou u daar dan dagelijks naar uw werk mee fietsen, gesteld dat u 20 kilometer per dag doet (10 heen, 10 terug; telkens een kwartiertje), en gesteld dat er een rail tot op 500 meter van zowel uw huis als uw werkplaats te vinden is?

Moest zoiets bestaan zou ik daar dankbaar elke dag gebruik van maken. Zelfs voor 40 km per dag, dus een halfuur rijden s'morgens en s'avonds. Maak je lekker gebruik van je heen en weer reis naar het werk als dagelijks sportuurtje.

piraat 5 september 2008 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3659680)
:D
Hilarisch!!!
Zit er zuivere lucht in zo'n koker ding?

Is hopelijk wel vrij stevig, want nu obesitas epidiemologische vormen gaat aannemen. :oops:

;)

met dagelijks een beetje sport word je mischien minder rap dik, of val je wat af:-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be