Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Suggesties & Mededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Latency... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111219)

Jazeker 29 augustus 2008 19:36

Latency...

Beste moderatoren en medewerkers van p.be,

Ik wil nogmaals eens onder de aandacht brengen dat het forum op bepaalde momenten gewoon totaal tot een halt komt. Soms moet je 10 minuten wachten vooraleer je een discussie kan raadplegen, een fout in je post herstellen, of gewoonweg op het forum komen.

Die zaken zijn reeds geregeld gemeld, en aangezien ik veronderstel dat jullie ook techie mods hebben, moet de oorzaak daarvan toch ook te vinden zijn?

Mochten jullie nog zeggen: "Kijk... reden x en y is nu eenmaal waarom we er niets aan kunnen verhelpen" dan zou ik nog wel even mijn bek houden. Want ik weet uiteraard dat het forum draait op vrijwillige basis door mensen die veel tijd en werk steken in dit forum.

Maar er moet vroeg of laat iets worden gedaan aan de latency want het swingt soms de pan uit. Als je soms 5-10 minuten moet wachten om een thread te openen terwijl het 10 minuten later op 1 seconde gebeurt, dan gaat het niet over overbelasting door het aantal bezoekers. Er is iets structureel verkeerd en het zou het forum enkel ten goede komen als de techies binnen het mod team zouden uitzoeken waar het mis gaat.

Ik meld dit enkel nog maar eens omdat het op de duur gaat vervelen en de wet van Murphy speelt daar ook in mee. Perfecte post plaatsen = 1 seconde. Post met een tikfout verbeteren = 15 minuten. :|

mvg,
Jazeker.

Patsy Stone 29 augustus 2008 22:01

Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk (ik ben niet zo technisch onderlegd), maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het iets te maken heeft met die aankondigingen van activiteiten bovenaan het forum, die van rechts naar links over het beeld schuiven. Bij mij duurt het altijd tergend lang voor die dingen geladen raken.

Is er geen optie die de gebruikers kunnen aanvinken om dat te verbergen of zo? Ik ben namelijk hoegenaamd niet geïnteresseerd in die aankondigingen en vind ze alleen maar storend.

MaGNiFiCaT 30 augustus 2008 19:46

Ik heb daar helemaal geen last van.

Tavek 31 augustus 2008 11:26

Soms ligt het forum kompleet stil, maakt niet uit via welke provider ik erop kom (unief, telenet, skynet...)...dan duurt het enkele minuten eer dat een pagina geopend wordt.

Weezer 31 augustus 2008 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3661517)
Soms ligt het forum kompleet stil, maakt niet uit via welke provider ik erop kom (unief, telenet, skynet...)...dan duurt het enkele minuten eer dat een pagina geopend wordt.

²

Rudy 31 augustus 2008 11:44

Moet een lokaal bandbreedte- of serverprobleem zijn.

Inderdaad, zelfs voor wie beschikt over een breedbandverbinding is de toegang tot het forum frequent traag. Opvallend is dat dit probleem soms maar enkele minuten duurt, soms enkele seconden, nadien is de verbinding terug normaal, om niet te zeggen supersnel.

Naast de titels van de subfora lees je het aantal forumleden dat momenteel binnen het subforum aan het lezen of posten is. Hoe hoger het aantal forumleden, hoe trager de verbinding. Precies alsof er een soort limiet bestaat op het aantal forumleden dat tegelijkertijd toegang heeft tot het subforum.

Jazeker 31 augustus 2008 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3659689)
Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk (ik ben niet zo technisch onderlegd), maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het iets te maken heeft met die aankondigingen van activiteiten bovenaan het forum, die van rechts naar links over het beeld schuiven. Bij mij duurt het altijd tergend lang voor die dingen geladen raken.

Ik denk dat je er naast zit. Die vertragingen (vandaag valt het nog mee trouwens) waren er al voordat men met die aankondigingen begon. Het duurt inderdaad even voor die geladen zijn, maar de respons van het forum zelf lijkt me daar los van te staan.

Jazeker 31 augustus 2008 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3661517)

Idd... ik merk hetzelfde via verschillende providers.

Jazeker 31 augustus 2008 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3661553)
Moet een lokaal bandbreedte- of serverprobleem zijn.

Inderdaad, zelfs voor wie beschikt over een breedbandverbinding is de toegang tot het forum frequent traag. Opvallend is dat dit probleem soms maar enkele minuten duurt, soms enkele seconden, nadien is de verbinding terug normaal, om niet te zeggen supersnel.

Akkoord tot hier. Dus het is duidelijk geen structurele overbelasting. Ergens gaat soms "iets" hangen.

Citaat:

Naast de titels van de subfora lees je het aantal forumleden dat momenteel binnen het subforum aan het lezen of posten is. Hoe hoger het aantal forumleden, hoe trager de verbinding. Precies alsof er een soort limiet bestaat op het aantal forumleden dat tegelijkertijd toegang heeft tot het subforum.
Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet zoveel van gemerkt. Die vertragingen merk ik evenzeer in weinig populaire subfora als in druk bezochte subfora (zoals Binnenland en K&K)

LastMohican 31 augustus 2008 16:45

Vbulletin (de forumsoftware) is nogal delikaat. Ze zitten trouwens al aan versie 3.7.3 terwijl we hier nog 3.6.8 draaien. Het ongelofelijk groot aantal threads en posts doet er ook geen goed aan. Dit wil zeggen dat de database steeds complexer wordt, en het risico op problemen stijgt.

Misschien moet men eens overwegen om alle threads van, pakweg 2+ jaar oud te verwijderen of op een of andere manier te archiven. Ook het "uitkuisen" van attachments kan beterschap brengen.

Verder is het wel zoals Patsy zegt, die 'announcements" scroller en andere vBulletin "hacks" zijn steeds een risico en kunnen rare toeren uithalen met de CPU van de server... Ook in dit opzicht: Less is More...

Rudy 31 augustus 2008 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican (Bericht 3661915)
Misschien moet men eens overwegen om alle threads van, pakweg 2+ jaar oud te verwijderen of op een of andere manier te archiven. Ook het "uitkuisen" van attachments kan beterschap brengen.

Dan toch liefst eerst in K&K gezien het aantal postings en het overvloedig beeldmateriaal.

Svennies 31 augustus 2008 22:19

Citaat:

Vbulletin (de forumsoftware) is nogal delikaat. Ze zitten trouwens al aan versie 3.7.3 terwijl we hier nog 3.6.8 draaien. Het ongelofelijk groot aantal threads en posts doet er ook geen goed aan.

Citaat:

Dit wil zeggen dat de database steeds complexer wordt, en het risico op problemen stijgt.

Verder is het wel zoals Patsy zegt, die 'announcements" scroller en andere vBulletin "hacks" zijn steeds een risico en kunnen rare toeren uithalen met de CPU van de server... Ook in dit opzicht: Less is More...

dan moeten ze maar doen wat ze op andere forums doen...Indien een populaire tread te groot wordt er een deeltje twee van maken waar in de beginpost een link wordt geplaatst naar deeltje één...

Dan is het laadprobleem al voor een groot deel opgelost....

Internaut 31 augustus 2008 23:02

gebeurt vaak iedere keer als ik erop kom, hij probeert super lang te connecteren en valt dan uit. Wat later gaat het dan weer wel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be