![]() |
Onderwijs: Het plan "leerzorg"
Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke werkt aan een plan "leerzorg". Dit plan houdt in dat meer kinderen met een of andere leerstoornis in het gewone onderwijs zullen terechtkomen in plaats van het bijzonder onderwijs.
Er zijn voor- en tegenstanders. Het onderwijzend personeel maakt zich ongerust wegens oa de werklast. Bij de ouders van de leerlingen zijn de meningen verdeeld. Persoonlijk heb ik er geen probleem mee indien de leerlingen zonder leerstoornis er niet onder lijden. Uw mening graag. Voor sommige scholen is er alvast reden genoeg om alarm te slaan. Ze kijken bezorgd naar het plan ‘leerzorg’ van de Vlaamse minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), dat de komende jaren vanaf het schooljaar 2009-2010 moet ingaan. De scholen vrezen dat daardoor te veel kinderen met leerstoornissen in de gewone klas zullen terechtkomen. Dat plan houdt een hervorming in van het buitengewoon onderwijs en moet meer kinderen met leerstoornissen langer in het gewoon onderwijs houden. ‘Meer kunnen wij niet meer aan’, zegt Dries Naulaers, directeur van de basisschool De Notelaar in Wijnegem. ‘Dat kunnen we niet aan’, zegt Dries Naulaers, directeur van de gemeentelijke basisschool De Notelaar in Wijnegem. ‘Als er nog ouders zijn die dit jaar hun kind met een leerstoornis bij ons willen inschrijven, zullen we hen voor het eerst moeten weigeren. Er kan niemand meer bij.’ Ook Kathleen Dewaele, zorgleerkracht in een basisschool in Vichte, is sceptisch: ‘Diversiteit is goed, maar er zijn grenzen aan de draagkracht van een school’, zegt ook Kathleen Dewaele, zorgleerkracht in de vrije basisschool in Vichte. ‘Vroeger stuurden we als samenleving de kinderen te snel naar het buitengewoon onderwijs, maar nu vrees ik dat we ze te lang in het gewoon onderwijs willen houden.’ http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MA30082008_001 |
Vlaanderen heeft zowat het beste B.O. van de E.U. (mogelijk op gelijke rang met Finland?) Deze maatregel is wel een troost voor de ouders van kinderen met een leerstoornis die liever het B.O. niet onder ogen zien. Of het beter is voor de kinderen met en zonder leerstoornis is een andere zaak.
|
Citaat:
Wordt er gevraagd of "meer kinderen met een of andere leerstoornis in het gewone onderwijs" een goed of slecht idee is ? of Dat het onafgewerkte plan "leerzorg" een goed of slecht idee is ? Als het plan veel overeenkomsten heeft met het Amerikaanse "no child left behind" dan is mijn oordeel: Slecht idee. Maar dat is gissen eh ? Als het plan inhoudt dat de beslissing of een kind "gewoon" onderwijs of "bijzonder" onderwijs volgt rekening houdt met : ° De beslissing word geheel en zelfstandig door specialisten in onderwijs gemaakt. Zij kunnen advies vragen van onderwijzers, psychologen, psychiaters en dokters die ADD, dyslexie, ADHD, dyscalculie, autisme, spraakstoornissen en hoogbegaafdheid diagnosticeren. Maar dat advies is niet bindend. ° Ouders hebben inspraak en kunnen een 2de opinie vragen. ° De volledige toekomst van het kind wordt niet bezegeld met één beslissing. ° De beslissing om een kind te plaatsen moet onafhankelijk zijn van het aantal beschikbare plaatsen. ° Het kind wordt gehoord. ° Niet het onderwijs maar de toekomst van het kind speelt de hoofdrol. ° Kind én ouders worden 1 schooljaar voor de beslissing zich opdringt op de hoogte gebracht of het 'gewoon' of 'bijzonder' onderwijs zou kunnen worden. ° De beslissing gebeurt eerlijk in alle openheid en met enkel de toekomst van het kind voor ogen. Als dat nu betekent dat er meer kinderen met leerproblemen in het gewone onderwijs geraken. Dan is dat ok voor mij. Als dat nu betekent dat er minder kinderen met leerproblemen in het gewone onderwijs geraken. Dan is dat ok voor mij. Afwachten waar Frank Vandenbroucke precies aan werkt eh ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Men kan trouwens niet zomaar alle vormen van BO op dezelfde hoop gooien , er zijn verschillende type's , en niet alle kinderen zullen naar een gewone school kunnen gaan ... Mss is de angst van de scholen dat net die kinderen die door hun handicap niet naar een gewone school kunnen gaan toch bij hen zal terechtkomen , wat dan wel een rem zou zetten op het niveau van een school ... Toch zouden veel leerlingen uit het type 1 of 3 perfect naar een gewone school kunnen overstappen, indien men het niveau in het BO een beetje zou opkrikken en er meer aandacht aan het leren zou geven ... |
Citaat:
|
Citaat:
Daar help je deze mensen het meest mee in mijn ogen. Soms moet je gewoon aanvaarden dat niet iedereen gemaakt is als bolleboos. Dat sommige studenten niet thuishoren op de gewone scholen. En toch hoeft dat niet te betekenen dat deze mensen geen waardevolle bijdrage kunnen leren aan de maatschappij later. Maar de dag van vandaag worden mensen uit het BO nogal scheef bekeken, en dat is jammer. Een typisch "scheldwoord" in onze streek is "BLO"...jammer :s |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb het echt over de gevallen die niet thuis zijn op schoolbanken. |
Citaat:
Maar er worden helaas geen uitdagingen aan die kinderen gegeven ... Zo zouden er veel wel degelijk ASO aankunnen , maar dan op een trager niveau . Er zitten nu kinderen die net de leerstof in ASO of zelfs de lagere school niet aankunnen (om verschillende redenen) tussen echt licht mentaal gehandicapten , wat ook in het BO een niveaudaling teweegbrengt . Uiteraard is het best begrijpelijk dat men veel BO-kinderen bijeenzet , er is niet alleen te weinig geld om dit onderwijs te verbeteren , ook is er een gebrek aan leraren ... Die mensen hebben een erg zwaar beroep , en raken ook vaak snel "uitgeblust" , en niet iedereen kan het aan om daar les te geven ... Daarom is er nood aan een reorganisatie , zodat de meer "zware gevallen" (klinkt niet goed, 'k weet het maar vind effe geen andere uitdrukking) gescheiden leren van die kinderen die nog wel de mogelijkheden hebben om hogere studies aan te gaan ... |
Citaat:
|
De bedoeling is dacht ik om de leerlingen elkaar te laten helpen. Uit onderzoek blijkt dat dat in vele gevallen een win-win situatie is. Hopelijk zijn die onderzoeken niet te veel beïnvloedt door de hoop van de onderzoekers. Ik hoop alleszins dat leerzorg goed gaat uitdraaien.
|
Citaat:
Daarnaast is het sowieso absoluut verwerpelijk om kinderen in te zetten voor opvoedingstaken. Dat is gewoon verdoken kinderarbeid. Wel een win-winsituatie voor de politieke kaste, die geld kan besparen, en voor allerlei onderwijsbureaucraten; maar absoluut niet voor diegenen die in de banken moeten zitten, en waarschijnlijk ook niet voor de leraren, waarvan de taak snel moeilijker wordt naarmate de capaciteiten van de kinderen in hun klas verder uit elkaar liggen. En tenslotte: stel u maar niet te veel voor over dat 'onderzoek'. Zeker in de menswetenschappen is veel onderzoek door en door corrupt. |
ik snap niet waarom ze dit nu gaan doen... ons buitengewoon onderwijs is echt super en van zeer degelijke kwaliteit! waarom gaan ze nu het buitengewoon onderwijs gaan mengen met het 'normaal' onderwijs? De ondersteuning en begeleiding van die jonge kinderen zal zo toch niet van dezelfde kwaliteit zijn dan dat ze gegeven wordt in een B.O.-school? ik kan niet meer volgen ze met onze vdb :|
|
Citaat:
|
Citaat:
het huidige onderwijssysteem is gebaseerd op kinderen met een IQ van 100 in het basisonderwijs en met een gemiddelde leersnelhied. 50% van de leerlingen zit hier boven, 50% er onder. Van die 50% die er onder zit, gaat er 20% naar het bijzonder onderwijs, omdat hun IQ onder de 70punten zit of omdat ze meer dan 1/2trager zijn in het leerproces dan de gemiddelde leerling |
Citaat:
Dank zij de leerplicht moeten jongeren naar school gaan , maar er zijn er bij die "schoolmoe" zijn , en ook die er gewoon express hun botten aan vegen , die worden door "gewone" scholen systematisch buitengewipt , en zelfs in't beroeps of technisch onderwijs krijgen ze stilaan dezelfde behandeling ... Uiteindelijk gebruikt men dan nog 2 mogelijkheden , of naar 't BO-onderwijs, of ze beginnen met plaatsingen voor deze moeilijke leerlingen ... Mss heeft VDB het daar moeilijk mee :? |
Ik stel mij de vraag hoe een school zal moeten reageren als een leerling met leerstoornis het wat te bont maakt op school. Mag die dan geschorst worden, of van school worden gestuurd, zoals een andere leerling? Misschien wat ver gezocht maar ik denk dan aan ouders die met een briefje van de dokter zullen proberen aan te tonen dat de streken van hun spruit aan een leerstoornis te wijten zijn.
|
Citaat:
Of wil de minister nog eens scoren voor de verkiezingen, en hoeft het dan niet? |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be