![]() |
Wie is eerste in organisatie van onafhankelijkheids-referendum?
Vandaag in de International Herald Tribune:
Citaat:
Welke Europese regio gaat volgens u het eerst zijn, in de organisatie van een referendum over onafhankelijkheid? |
Gezien ik zelf (nog) niet mag stemmen, hier mijn antwoord: "Vlaanderen". Maar het zal m.i. nipt zijn, en andere regio's zullen door het Vlaamse voorbeeld snel willen volgen. Wat wil zeggen dat o.m. Spanje de nieuwe Vlaamse staat niet zal willen erkennen.
In het alternatieve geval, als Schotland of zo eerst komt, zal Vlaanderen snel willen volgen, tenzij de internationale reactie erg negatief uitdraait voor de Schotten. |
schotland!
![]() |
Citaat:
|
Ook in Baskenland komt er geen referendum(*). De Baskische Autonome President Ibarretxe heeft gisteren eindelijk toegegeven wat we allemaal al lang wisten: dat er geen referendum komt. Hij wil nu naar Europees Hof van de Rechten van de Mens stappen ermee. Nu ja, hij doet maar.
(*) Sowieso zou het geen referendum over onafhankelijkheid geweest zijn. Bovendien heeft de Baskische Autonome Regering daartoe geen bevoegdheid. De hele commotie die er geweest is, ging over een wetsvoorstel om toch een soort bevraging te mogen organiseren. Edit: ook in Vlaanderen komt daarover geen referendum. |
Citaat:
|
Ik verwacht binnen een paar jaar een referendum in Schotland. De SNP wordt er steeds populairder.
|
De vergelijkingen gaan eigenlijk mank.
Engelsen en Schotten zijn verwante Germaanse volken en de Schotten spreken ook Engels. De Catalanen en Castillianen zijn verwante Latijnse volken en de Catalanen spreken ook Spaans. Vlamingen en Walen zijn totaal verschillende volken ,Germanen en Romanen zijn niet aan elkaar verwant ,de talen ook niet. Dus ik verwacht de Vlaanderen de eerste zal zijn ,omdat de nood groter is en nu al de federale staat niet meer functioneert. |
Citaat:
|
De Vlamingen zijn broekschijters "avant la lettre", die nog liever hun eigenheid vergooien, daar moet je niets van verwachten dan dat ze in eigen voet schieten, met de glimlach nog wel.
|
Ik denk dat het nogal ambetant is om een referendum te organiseren.
Omwille van mijn vermoeden dat het ongrondwettelijk is. En omwille van de moeilijkheid om dat georganiseerd te krijgen in Brussel, waar Brusselse Vlamingen wonen. En omwille van de vraagstelling. Vlaanderen zal op weg naar onafhankelijkheid gaan door ruzie wegens andere politieke inzichten tussen Vlamingen en franstaligen op federaal vlak, vb. onmogelijkheid om een federale regering te vormen (welke grote geest heeft deze uitspraak ook weer gedaan?) |
Wie eerst zal zijn weet ik niet, wie laatst zal zijn is simpel, Vlaanderen.
Zoals gewoonlijk. |
We hoeven geen referendum (alhoewel dat niet slecht zou zijn) : kijk gerust naar de honderduizenden vlamingen die op de been gebracht kunnen worden om "onafhankelijheid nu" te eisen.
Indien Vlaanderen over aanzienlijke petroleumputten in "ons" gedeelte van de Noordzee zou bezitten, zou de "onafhankelijkheid" vlug een feit zijn (maar dan eerder van WEst Vlaanderen alleen). Het "Waalse volk" bestaat voor een overwegend gedeelte uit ingeweken Vlamingen van het einde van de 19de eeuw - nog verder terugkerend in de tijd zien we dat ook in Vlaanderen er omvangrijke inwijking was vanuit franstalige en andere latijnse volkeren. Overigens "Frankrijk" is gesticht door een Frankische Elite die germaans-Oudfrankisch talig was. Deze frankische adel/elite is na het huwelijk en de overgang naar het Christendom van haar leider Clovis "franstalig" geworden en heerste tot na de Karolingers over een 2talig rijk (Diets & "Volkslatijns"), maar in feite was dat één volk. |
Citaat:
Van mijn kant drink ik in mijn avatar een lekkere multiculturele esperanto-pint. Schol ! |
Citaat:
|
Citaat:
De traan is niet omdat ik Vlaming ben maar eerder omdat de Vlaming zo'n slaaf is. In de stijl van "ge kunt er toch niets aan veranderen". Tjing, laat het u smaken. |
Zuid-Ossetië telt niet mee, zeker ;-)
Ik heb Vlaanderen gekozen, maar blijkbaar zijn hier kenners die bevroeden dat Schotland ons de loef zal afsteken. De reden waarom ik Vlaanderen zijn onafhankelijkheid zie uitroepen, is niet zozeer omwille van 1 of andere onafhankelijkheidsdrang bij het Vlaamsche volk, maar eerder uit noodzaak omdat België niet werkt en dat dat dood gewicht een beetje hinderlijk wordt. Catalonië wil niet onafhankelijk worden, heb ik vorige week gelezen in een Spaanse krant. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik snap echt niet dat mensen pleiten voor vlaamse autonomie en tegelijk kunnen zeggen dat de rest van Europa maar statusquo moet blijven. Temeer omdat bij hen de strijd dikwijls minstens zo gerechtvaardigd is als bij ons - gezien het feit hoe ver wij al staan met culturele en staatkundige erkenning van de vlaamse regio. En niet zelden wordt elders in Europa aan dit soort soevereinisme ook een inhoudelijke, ideologische ruggensteun gegeven. Échte onafhankelijkheid, niet louter een symbolische staat maar een daadwerkelijk breken met het neoliberaal-Europees keurslijf. |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be