Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Brandend Actueel: Politieke crisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=184)
-   -   Dit is overdreven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111320)

vlijmscherp 2 september 2008 10:18

Dit is overdreven

Een Franse presentator ging in Brugge in een restaurant eten en werd er uitgescholden omdat hij Frans spreekt.

bron: http://www.lesoir.be/actualite/belgi...2-634142.shtml

Goed, als dit waar is (Le Soir is nu niet echt de meest betrouwbare bron) dan is het overdreven. Verfransing stop je niet door toeristen weg te jagen natuurlijk.

het beeld dat ze in Frankrijk over ons hebben, helpt niet echt, zeker als er over een splitsing moet gesproken worden, en vooral over Brussel en de rand, zouden zulke zaken wel eens nadelig voor ons kunnen zijn. niet doen dus....

monza 2 september 2008 10:26

Het staat ook in de franse kranten, waaronder lemonde.
Dus het lijkt me sterk dat ze allemaal liegen.

Renesse 2 september 2008 10:27

Het is duidelijk dat België een normale verstandhouding met Frankrijk in de weg staat.

monza 2 september 2008 10:29

Het is duidelijk "sommige" vlamingen geen kaas hebben gegeten van een normale verstandhouding. Dit heeft niets met belgie te maken enkel met haat van sommige mensen.

Zwartengeel 2 september 2008 10:31

Over welk restaurant zou het precies gaan? Staat blijkbaar niet in het artikel.

moser 2 september 2008 10:32

Respect voor u vlijmscherp, omdat je ook over dergelijke onderwerpen durft te beginnen wetende dat dat eigenlijk de eigen belangen schaadt. Incidenten durven aanhalen waarbij men kritisch is voor mensen die allicht dezelfde doelstellingen hebben maar ze op een extreme manier uitdragen , getuigt van veel meer eerlijkheid en inzicht dan het eeuwigdurende zelfbeklag van een bepaald gedeelte andere Vlaamsgezinden of andere nationalisten van allerlei strekking.

vlijmscherp 2 september 2008 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3664677)
Over welk restaurant zou het precies gaan? Staat blijkbaar niet in het artikel.

neen, maar het staat wel in zeker 3 Franse kranten.

Renesse 2 september 2008 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door monza (Bericht 3664674)
Het is duidelijk "sommige" vlamingen geen kaas hebben gegeten van een normale verstandhouding. Dit heeft niets met belgie te maken enkel met haat van sommige mensen.

Stel dat dit zo is. Hoe is die haat dan ontstaan? Ondanks massale deportaties en twee bezettingen hebben we een normale verstandhouding met Duitsland. Ook de Engelstaligen ondervinden hier geen hinder.

België zet de Vlamingen en de Walen zo tegen elkaar op dat we het gewoon beter dumpen, opdat de relaties tussen Vlaanderen en Wallonië (en per vergissing Frankrijk hier) terug kunnen worden wat ze zouden moeten zijn.

monza 2 september 2008 10:40

Mensen zoalsu verspreiden de illusie dat Belgie hen tegen elkaar opzet.
Ik heb er anders nog niets van gemerkt dat "Belgie" mij opzet tegen mijn waalse collega's.
Daaraantegen die pseudo politiekers van vlaams nationalistische partijen proberen dat al zoveel jaren zonder succes.

circe 2 september 2008 10:43

Wel straf!

Als ik in Frankrijk in een restaurant ga eten dan antwoorden ze me altijd in het Nederlands!

Straf dat ze in Brugge geen Frans spreken!

vlijmscherp 2 september 2008 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3664702)
Wel straf!

Als ik in Frankrijk in een restaurant ga eten dan antwoorden ze me altijd in het Nederlands!

is het echt zo erg om Frans te spreken tegen een toerist? zeker als zaakvoerder, als serveerster?

als jij geld kunt verdienen door Frans te spreken, weiger jij dan uit principe?

Anna List 2 september 2008 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3664706)
is het echt zo erg om Frans te spreken tegen een toerist? zeker als zaakvoerder, als serveerster?

als jij geld kunt verdienen door Frans te spreken, weiger jij dan uit principe?

ja, dat is zo erg, je creëert een fout beeld en foute verwachtingen, waardoor zulke artikels verschijnen

Vlaanderen moet resoluut de kaart trekken van het Engels, in onderwijs én in toerisme, probleem opgelost ... politiek, toeristisch, én intern Belgisch naar onderhandelingspositie.

Zwartengeel 2 september 2008 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3664702)
Wel straf!

Kun je van iedere Franse toerist die hier passeert verwachten dat hij Nederlands spreekt?

Txiki 2 september 2008 10:50

Ik probeer altijd een onderscheid te maken tussen toeristen en anderstaligen die in het dorp zijn komen wonen. Met toeristen zal ik zonder enig probleem in het Frans, Engels, Spaans, Baskisch spreken, maar met permanente bewoners niet. Tenzij gedurende de eerste jaren, terwijl ze Nederlands leren.

Maar hoe weet je wie toerist is en wie niet?

Alleszins, de reactie van de kelner gaat er inderdaad over. Excuses zijn op hun plaats.

Edit: ooit had het KVHV een sticker met daarop: Vlaanderen ééntalig, Vlamingen meertalig...

stropdrager 2 september 2008 10:54

Dit verhaal doet me sterk denken aan het verhaal van die Jood die een paar maanden geleden niet werd bediend in een Brugs restaurant omdat hij Jood was. Dat verhaal werd toen ook breed uitgesmeerd in de Franstalig Brusselse en Franse kranten.
Uiteindelijk bleek het verhaal niet te kloppen.

stropdrager 2 september 2008 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3664682)
neen, maar het staat wel in zeker 3 Franse kranten.

Het verzonnen verhaal van de Jood die niet bediend werd in een Brugs restaurant stond ook in 3 Franse kranten (Le Monde, Libération en Le Figaro).

monza 2 september 2008 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3664711)
ja, dat is zo erg, je creëert een fout beeld en foute verwachtingen, waardoor zulke artikels verschijnen

Vlaanderen moet resoluut de kaart trekken van het Engels, in onderwijs én in toerisme, probleem opgelost ... politiek, toeristisch, én intern Belgisch naar onderhandelingspositie.

Dan had die ober in het Engels moeten antwoorden ipv zijn gal spuwen op een toerist.
Maar dan is het achteraf geklaag dat er minder dagtoeristen komen van frankrijk.
Dus men mag nu in hasselt of in maasmechelen geen duits meer spreken tegen een duitse toerist maar enkel engels.

vlijmscherp 2 september 2008 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3664711)

pf, Anna, als ik iemand kan helpen in het Frans of Duits, zal ik het doen hoor. ik schaam me echt niet omdat ik meerdere talen spreek, ook al is het het Frans.

en zeker in het toerisme, kun je maar beter je toeristen zo goed mogelijk opvangen. Zie naar Bouillon, daar spreken ze ondertussen ook al goed Nederlands, in Trier zie je overal alles in het Nederlands, er zijn Nederlandse vertalingen van alles. dus waarom zouden wij ons moeten opsluiten?

Anna List 2 september 2008 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door monza (Bericht 3664740)
Dan had die ober in het Engels moeten antwoorden ipv zijn gal spuwen op een toerist.
Maar dan is het achteraf geklaag dat er minder dagtoeristen komen van frankrijk.
Dus men mag nu in hasselt of in maasmechelen geen duits meer spreken tegen een duitse toerist maar enkel engels.

idd

en daar gaat geen enkel toerist voor thuisblijven.

circe 2 september 2008 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3664713)
Kun je van iedere Franse toerist die hier passeert verwachten dat hij Nederlands spreekt?

van iedere vlaming wordt toch verwacht dat hij in Frankrijk Frans spreekt?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be