Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   21% BTW op onze electriciteits- en gasfactuur (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111461)

Karma 4 september 2008 15:11

21% BTW op onze electriciteits- en gasfactuur

Energie is levensnoodzakelijk. Toch betalen we in België 21% BTW op gas en elektriciteit. Dat is het tarief voor luxeproducten! Op kraantjeswater, groenten en fruit en geneesmiddelen betalen we maar 6% BTW. Waarom dan 21% voor verwarming en verlichting?

200 euro korting op de energiefactuur. Door een BTW-tarief van 6% op gas en elektriciteit bespaart een gezin 200 euro.

Andere Europese landen doen het al. In Luxemburg is het BTW-tarief voor energie 6%, in Groot-Brittannië 5%. Wanneer volgt België?

Anna List 4 september 2008 15:26

ik ben voor.

monza 4 september 2008 16:02

Sinds dat gapend gat in de begroting zal het er niet inzitten.

alice 4 september 2008 17:54

Ik ben ook voor! Mensen kunnen echt hun rekeningen niet meer betalen!

-=EXCALIBUR=- 4 september 2008 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3669183)
Energie is levensnoodzakelijk. Toch betalen we in België 21% BTW op gas en elektriciteit. Dat is het tarief voor luxeproducten! Op kraantjeswater, groenten en fruit en geneesmiddelen betalen we maar 6% BTW. Waarom dan 21% voor verwarming en verlichting?

200 euro korting op de energiefactuur. Door een BTW-tarief van 6% op gas en elektriciteit bespaart een gezin 200 euro.

Andere Europese landen doen het al. In Luxemburg is het BTW-tarief voor energie 6%, in Groot-Brittannië 5%. Wanneer volgt België?

Breng ze maar niet op ideeën. :oops:

LastMohican 4 september 2008 18:29

Binnenkort ook 21% op kraantjeswater, groenten en fruit en geneesmiddelen. Probleem opgelost. :(

-=EXCALIBUR=- 4 september 2008 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican (Bericht 3669617)
Binnenkort ook 21% op kraantjeswater, groenten en fruit en geneesmiddelen. Probleem opgelost. :(

Dat bedoelde ik ;-)

Bob 4 september 2008 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 3669564)
Ik ben ook voor! Mensen kunnen echt hun rekeningen niet meer betalen!

Neem ik wel aan. Maar probleem is dat de staat ook zijn rekeningen niet meer kan betalen (in zoverre ze hun rekeningen ooit hebben kunnen betalen).

manta 4 september 2008 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 3669759)
Neem ik wel aan. Maar probleem is dat de staat ook zijn rekeningen niet meer kan betalen (in zoverre ze hun rekeningen ooit hebben kunnen betalen).

Moest men dan het geld dat ze wel hebben deftig spenderen ... :?

Maar ja , een paar milioen naar daar , een paar naar ginder , we kopen een schilderijke ...
Indien men al die kleine nutteloze uitgaven zou stoppen , en wat minder aan prestigeprojekten bezig zou zijn , dan zou de bevolking er beter van worden ...
't Mooiste prestigeprojekt dat er is , is zorgen dat het leven van de mensen ook leefbaar is ...

Tavek 4 september 2008 20:29

Misschien eens ipv de belastingen te verhogen het overheidsapparaat afslanken ?

Begrotingsprobleem is dan ook meteen opgelost. Maar oh nee, misschien werken er daar teveel mensen die nergens anders terecht kunnen ;)

Mambo 4 september 2008 22:09

Gas en water kan men ook stelen.
Vermits ze ons bestelen aan de bron met allerlei accijnzen en btw en weet ik veel, vind ik het zeer gepast de meters om te draaien.

Of een buis over de meter te steken zodat hij niet telt.
Loontje moet maar achter zijn boontje komen.

Tavek 4 september 2008 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3670056)
Vermits ze ons bestelen aan de bron met allerlei accijnzen en btw en weet ik veel, vind ik het zeer gepast de meters om te draaien.

Een regenwaterreservoir onder uw oprit leggen en daarmee de toiletten/tuin bedienen helpt veel op gebied van waterfactuur. Wij betalen hier thuis nu 135 euro per jaar aan drinkwater.

Mambo 4 september 2008 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3670063)
Een regenwaterreservoir onder uw oprit leggen en daarmee de toiletten/tuin bedienen helpt veel op gebied van waterfactuur. Wij betalen hier thuis nu 135 euro per jaar aan drinkwater.

Dat is waar.
Maar velen wonen op een appartementje.
Of hebben geen tuintje meer.

Bob 4 september 2008 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3670056)

Altijd bereid om iets bij te leren.
Maar moet waarschijnlijk zijn "de meter verwijderen, en vervangen door een buis, zodat er geen meter meer tussen zit" (en hij uiteraard niet meer telt).

manta 4 september 2008 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3670063)

Daar kan je al een pak mee besparen , maar dat doe je niet als je huurder bent ...:-(

Mambo 4 september 2008 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 3670088)
Maar moet waarschijnlijk zijn "de meter verwijderen, en vervangen door een buis, zodat er geen meter meer tussen zit" (en hij uiteraard niet meer telt).

Welja Bob, dat is natuurlijk het plan er achter.

Een buis er tussen of er over.

FDM 4 september 2008 22:43

als we ieder regering tegen de muur moeten zetten die daar niets aan gedaan heeft

dan blijft enkel vb en nva over

Karma 5 september 2008 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 3670088)

Je brengt me op ideeën.

Jan van den Berghe 6 september 2008 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3669183)

Nooit. De armlastige Belgische staat heeft iedere eurocent nodig. Daarom zal er nooit een verlaging komen, hoe jammer ook ik dat vind.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be