Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Human Rights Watch betrapt: "Russische" clusterbommen waren in feite Israelische (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111472)

Bertie 4 september 2008 18:31

Human Rights Watch betrapt: "Russische" clusterbommen waren in feite Israelische

De organisatie Human Rights Watch beschuldigde Rusland van clusterbom gebruik tijdens de oorloog tegen Georgie. HRW pakte uit met "bewijzen" van Russische clusterbommen die gevonden zouden zijn in verschillende dichtbevolkte gebieden in Georgië, met dode gewonde burgers als gevolg.

Maar wat blijkt? Experts (o.a. een Rus en een Amerikaan) ontdekten dat die zogenaamde "Russische" clusterbommen helemaal niet afkomstig waren van de Russen maar van de Georgiers (import uit Israel). Dit is later bevestigd door o.a. Ove Dullum, wetenschappelijk hoofd van de Noorse defensie-instituut FFI.

Inmiddels heeft Georgië toegegeven dat het clusterbommen heeft gebruikt.

De leugen van HRW:

De Georgische waarheid:

Jedd 4 september 2008 18:45

waarom spreek je van een "leugen" ipv een "vergissing" ?

maddox 4 september 2008 18:46

Dood omdat je ontploft door een 500 kg "domme vliegtuigbom" of dood door een 7.62 Kalashnikov kogel of dood door een clusterbommetje afgeworpen door een katyusha raket, dood blijft dood.

Eneuh, denkt men nu echt dat de Russen geen vieze trukken gebruik(t)en tegen de Georgiërs en visa versa?

Bertie 4 september 2008 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jedd (Bericht 3669641)
waarom spreek je van een "leugen" ipv een "vergissing" ?

Het een sluit het ander absoluut niet uit.

Een kat is een kat.
Een vergissing is een vergissing
Een leugen = een leugen.

Chipie 4 september 2008 20:26

En een dictator is een dictator...

Borza 4 september 2008 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3669823)

Inderdaad,
de eerste keer dat ik met u eens ben
(U bedoelt toch Saakashvili) :roll:

Borza 4 september 2008 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertie (Bericht 3669625)
De organisatie Human Rights Watch beschuldigde Rusland van clusterbom gebruik tijdens de oorloog tegen Georgie. HRW pakte uit met "bewijzen" van Russische clusterbommen die gevonden zouden zijn in verschillende dichtbevolkte gebieden in Georgië, met dode gewonde burgers als gevolg.

Maar wat blijkt? Experts (o.a. een Rus en een Amerikaan) ontdekten dat die zogenaamde "Russische" clusterbommen helemaal niet afkomstig waren van de Russen maar van de Georgiers (import uit Israel). Dit is later bevestigd door o.a. Ove Dullum, wetenschappelijk hoofd van de Noorse defensie-instituut FFI.

Inmiddels heeft Georgië toegegeven dat het clusterbommen heeft gebruikt.

De leugen van HRW:

De Georgische waarheid:

Waarom verbaast me dat niet?

Dat ontkracht volgens mij meteen de beweringen van HRW dat er 65 of zoiets dode Zuid-Ossetiers waren ipv 2000.

Jaani_Dushman 4 september 2008 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3669823)

Hey, moet jij hier nu niet beginnen over Stalin? Nu we het toch over Georgië hebben... :twisted:

Jedd 4 september 2008 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertie (Bericht 3669688)
Het een sluit het ander absoluut niet uit.

Een kat is een kat.
Een vergissing is een vergissing
Een leugen = een leugen.

geblaat = geblaat

of ontgaat er me iets ?

Chipie 5 september 2008 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Borza (Bericht 3670167)
Waarom verbaast me dat niet?

Dat ontkracht volgens mij meteen de beweringen van HRW dat er 65 of zoiets dode Zuid-Ossetiers waren ipv 2000.

Als nu de Russen nog eens toegeven dat ze clusterbommen gebruikt hebben...

En dat ze met het aantal dode Zuid-Ossetiërs gelogen hebben...

Tommeke 5 september 2008 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3670735)
Als nu de Russen nog eens toegeven dat ze clusterbommen gebruikt hebben...

Toch vind ik het enorm 'vies' dat van dit artikel niets in onze pers te vinden is. Dit is toch, als je de feiten onafhankelijk bekijkt, groot nieuws. Georgie zelf geeft toe dat ze clusterbommen hebben gebruikt, van Israelische makelij. Ongeacht van de ethische kwestie van het gebruik hiervan, hoe komt Georgie aan zo'n materiaal? Het maakt nu zelfs de woorden van Putin waar hij een Amerikaans complot bespreekt geloofwaardiger.

Manipulatie van nieuws komt dus blijkbaar niet enkel in Rusland voor, en, in welke mate zijn wij reeds beinvloed, als je zomaar zonder bewijs stelt dat Rusland ook clusterbommen heeft gebruikt, en het huidige nieuws gewoon naast je neerlegt ... ?

Borza 5 september 2008 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke (Bericht 3671797)
Toch vind ik het enorm 'vies' dat van dit artikel niets in onze pers te vinden is. Dit is toch, als je de feiten onafhankelijk bekijkt, groot nieuws. Georgie zelf geeft toe dat ze clusterbommen hebben gebruikt, van Israelische makelij. Ongeacht van de ethische kwestie van het gebruik hiervan, hoe komt Georgie aan zo'n materiaal? Het maakt nu zelfs de woorden van Putin waar hij een Amerikaans complot bespreekt geloofwaardiger.

Manipulatie van nieuws komt dus blijkbaar niet enkel in Rusland voor, en, in welke mate zijn wij reeds beinvloed, als je zomaar zonder bewijs stelt dat Rusland ook clusterbommen heeft gebruikt, en het huidige nieuws gewoon naast je neerlegt ... ?

Het is inderdaad de kunst om eigen verstand te gebruiken en tot eigen conclusies te komen en niet zoals sommigen op deze forum klakkeloos informatie van de media in het westen (lees propaganda) overnemen en geloven.

Chipie 5 september 2008 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Borza (Bericht 3671844)
Het is inderdaad de kunst om eigen verstand te gebruiken en tot eigen conclusies te komen en niet zoals sommigen op deze forum klakkeloos informatie van de media in het westen (lees propaganda) overnemen en geloven.

Als men informatie van de media buiten het 'westen' klakkeloos overneemt en gelooft, is het natuurlijk OK... :-)

Tommeke 5 september 2008 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3671876)
Als men informatie van de media buiten het 'westen' klakkeloos overneemt en gelooft, is het natuurlijk OK... :-)

Human Rights Watch is Amerikaans. Ze hebben er dus zeker geen baat bij om informatie zoals deze te verspreiden mocht deze niet waar zijn. Trouwens, Georgie heeft de informatie al bevestigd. Klakkeloos kan je dit dus zeker niet noemen.

En welke niet-klakkeloze bronnen kan jij aanhalen voor jouw bewering?

Borza 5 september 2008 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3671876)

Heb ik dat gezegd of gesuggereerd? Weer eens is dat een cirkelredenering.

Tommeke 5 september 2008 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Borza (Bericht 3671972)
Heb ik dat gezegd of gesuggereerd? Weer eens is dat een cirkelredenering.

Ik heb ondertussen ook al begrepen dat als je van Chipie argumentatie wil krijgen, dat je, behalve de afkeurende woorden van al wat niet-westers is, die niet krijgt ;-)

system 5 september 2008 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke (Bericht 3671797)

Schotel aanschaffen. Maar niet die van Telenet natuurlijk. Dan krijgt u dezelfde onzin.

Tommeke 5 september 2008 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3672346)
Schotel aanschaffen. Maar niet die van Telenet natuurlijk. Dan krijgt u dezelfde onzin.

Dus u zegt dat hetgeen Georgie zelf heeft bevestigd, inclusief de bevindingen van Human Right Watch (die Amerikaans zijn), 'onzin' ?

Is mijn vraag, waarom dit niet in onze media wordt vermeld, terwijl een pro-Amerikaans regime zelf zoiets toegeeft, dan zo eigenaardig ?

Graag een concreet antwoord met inhoud :-)

De_Laatste_Belg 5 september 2008 22:06

Citaat:

Dus u zegt dat hetgeen Georgie zelf heeft bevestigd, inclusief de bevindingen van Human Right Watch (die Amerikaans zijn), 'onzin' ?

Is mijn vraag, waarom dit niet in onze media wordt vermeld, terwijl een pro-Amerikaans regime zelf zoiets toegeeft, dan zo eigenaardig ?
Huh ? Waar zegt Systeem dat ?

Graag een linkje. Binnen of buitenlands. Mij allemaal gelijk. : )

Tommeke 5 september 2008 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg (Bericht 3672397)
Huh ? Waar zegt Systeem dat ?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke (Bericht 3672339)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3672346)

Ik zeg dat manipulatie van nieuws niet enkel in een ander deel van de wereld voorkomt, maar blijkbaar toch ook bij ons. De bommen zijn geen 'onzin', maar bevestigd door Georgie zelf.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be