Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Democratie.NU (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=191)
-   -   referendum initiatief over Oosterweel verbinding in Antwerpen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111577)

Paul Nollen 7 september 2008 11:38

referendum initiatief over Oosterweel verbinding in Antwerpen
 
de vereniging Ademloos Ademloos heeft een handtekening aktie opgestart om een referendum af te dwingen over de geplande Oosterweel verbinding.
Wie belangstelling heeft voor dit volksinitiatief kan terecht op de website van ademloos of een van de steunende verenigingen.
Er zijn 50.000 handtekeningen nodig om het referendum te laten doorgaan. Er is dus werk aan de winkel ;-)
Zelf steun ik deze actie vanuit de vereniging democratie nu

Paul

Paul Nollen 7 september 2008 13:13

democratie.nuvanavond (zo 7 sept ) groot klassiek openluchtconcert op het st Jansplein. Wie niet enkel belangstelling heeft voor het concert maar ook voor onze actie kan daar wellicht zijn handtekening kwijt. Als het niet regent natuurlijk!
Enkel voor wie woont in Antwerpen en 16 jaar is (voor de handtekening dan).

Paul

freespirit 8 september 2008 01:32

Mijn steun hebben jullie alvast ! Geen lelijke brug die voor vele generaties het stadsaanzicht verknoeit, die bovendien te duur is, onveilig en nog eens milieubelastend daarboven op.

Paul Nollen 12 september 2008 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 3676473)
Mijn steun hebben jullie alvast ! Geen lelijke brug die voor vele generaties het stadsaanzicht verknoeit, die bovendien te duur is, onveilig en nog eens milieubelastend daarboven op.

Bedankt,

ondertussen zijn we de 2.500 handtekeningen voorbij. Het gaat veel sneller dan de petitie, mogelijk dat al veel mensen beginnen te beseffen waar het over gaat.
Ondertussen zijn er nog twee handtekeningwervingen opgestart om een referendum af te dwingen
- Evergem (aankoop kasteel van Wippelgem)
- Oostende (demping Visserijdok)
zou het dan toch kunnen dat de Vlamingen de partijdictatuur beu zijn en uit hun sloffen schieten ;-), en dit ondanks een der meest ondemocratische wetgevingen? De handtekeningdrempel om een referendum af te dwingen behoort tot de hoogste ter wereld en dan gaat het nog over een "informatief referendum". Een bindend referendum is zelfs niet voorzien.
De strijd voor democratie gaat dus nog lang en hard zijn.

help de actie op http://ademloos.be

op maandag 15 sept vanaf 19 u is er kick off in de zaal Elcker-ik Breugelstraat 31 en op hetzelfde adres is elke donderdag tussen 19 en 21 u een info vergadering.

www.democratie.nu

Paul

Leo Nelson 13 september 2008 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen (Bericht 3685165)
Bedankt,

ondertussen zijn we de 2.500 handtekeningen voorbij. Het gaat veel sneller dan de petitie, mogelijk dat al veel mensen beginnen te beseffen waar het over gaat.
Ondertussen zijn er nog twee handtekeningwervingen opgestart om een referendum af te dwingen
- Evergem (aankoop kasteel van Wippelgem)
- Oostende (demping Visserijdok)
zou het dan toch kunnen dat de Vlamingen de partijdictatuur beu zijn en uit hun sloffen schieten ;-), en dit ondanks een der meest ondemocratische wetgevingen? De handtekeningdrempel om een referendum af te dwingen behoort tot de hoogste ter wereld en dan gaat het nog over een "informatief referendum". Een bindend referendum is zelfs niet voorzien.
De strijd voor democratie gaat dus nog lang en hard zijn.

help de actie op http://ademloos.be

op maandag 15 sept vanaf 19 u is er kick off in de zaal Elcker-ik Breugelstraat 31 en op hetzelfde adres is elke donderdag tussen 19 en 21 u een info vergadering.

www.democratie.nu

Paul


Dag Paul

kunt ge in het kort de problematiek van de Oosterweelverbinding en de alternatieven voorstellen?

mvg

Leo

Paul Nollen 13 september 2008 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leo Nelson (Bericht 3687058)
Dag Paul

kunt ge in het kort de problematiek van de Oosterweelverbinding en de alternatieven voorstellen?

mvg

Leo

dag Leo,

een kort overzicht van de problematiek is gegeven in het interview met ademloos op

http://antwerpen.indymedia.org/news/2008/03/15018.php

kort stukje er uit:

Citaat:

Wat is de Oosterweelverbinding? Het is het afwerken, het sluiten van de Antwerpse Ring. Anders dreigt die snelweg en vooral de Kennedytunnel dicht te slibben door het alsmaar groeiend verkeer. De Kennedytunnel werd in de jaren zestig gebouwd voor 65.000auto’s en nu slikt die er op piekdagen 140.000. Bij elke calamiteit zit alles strop. Met de Oosterweel wordt de Ring dan ook een echte ronde cirkel, een snelweg door en rond Antwerpen.

Ademloos: Niks daarvan. De OWV is het creeren van een vrije autoweg voor vrachtwagenverkeer. De wat zij noemen Antwerpse Ring kan perfect als tangentiële route blijven functioneren. Er hoeft echt niets te sluiten. Laat U niet door creatief taalgebruik een monster van een weg opdringen. Met die getallen kan je ook alle kanten op. Het voorziene Rekening Rijden zal alle verkeer beïnvloeden, ook dat door de Kennedytunnel. Vrachtverkeer dat op spitsuren duur moet betalen zal zich aanpassen. Maar het sluiten van de Ring zal extra verkeer aanmoedigen van binnen en rond de stad. Alle verkeersdeskundigen weten dat ringwegen bij uitstek oncontroleerbaar veel vervoer aantrekken. De files richting Kennedytunnel worden met de neus richting Oosterweelverbinding gezet, die met haar tolplein, haar gevaarlijke linkse opritten, haar combinatie van een lange tunnel en brug en korte verkeerswisselaar een nog ernstiger hindernis dan de Kennedytunnel vormt. De ruimte die tijdelijk vrijkomt in de Kennedytunnel en de zuidelijke ringzone zal snel opnieuw meer autoverkeer aantrekken en binnen de kortste keren terug vol zitten. Resultaat: kort en peperduur uitstel van executie tot een nieuw en nog reusachtiger stedelijk verkeersprobleem.
waar ook nog verteld wordt dat de pijlers van deze dubbeldekbrug voor vrachtvervoer hoger is dan de kathedraal. Niet voor niets dat dit project de ogen uitsteekt van politici. De burger mag deze grootheidswaan dan wel betalen, liefst zonder kritische vragen te stellen. Bovendien is het aspect van de geluid en stofhinder in verband met de nieuwe Europese richtlijn nooit ten gronde besproken

www.democratie.nu

Paul

Pelgrim 13 september 2008 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen (Bericht 3674814)
Enkel voor wie woont in Antwerpen en 16 jaar is

Kut, ik ben geen zestien meer :(

duveltje382 13 september 2008 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen (Bericht 3674550)
de vereniging Ademloos Ademloos heeft een handtekening aktie opgestart om een referendum af te dwingen over de geplande Oosterweel verbinding.
Wie belangstelling heeft voor dit volksinitiatief kan terecht op de website van ademloos of een van de steunende verenigingen.
Er zijn 50.000 handtekeningen nodig om het referendum te laten doorgaan. Er is dus werk aan de winkel ;-)
Zelf steun ik deze actie vanuit de vereniging democratie nu

Paul

Is dat samen met die meer dan 100.000 armen in het Antwerpse dat ze dat organiseren?:roll:
Zijn er dan geen andere problemen in deze grootstad?:roll:
Jongens toch wat wordt er voor de kleine man eigenlijk gedaan?:roll:

manta 13 september 2008 19:17

Dat men al eens begint met het tolvrij maken van de Liefkeshoektunnel , dan gaat er meer verkeer langs die weg gaan .
Nu wil men persé dat verkeer(en vooral vrachtvervoer) veel geld uitgeeft aan een veel te dure tunnel ...
Dat zou al meer goed doen aan de Antwerpse ring dan een idiote brug (die net als het MAS enkel een duur prestigeprojektje is...)8-)

Pelgrim 13 september 2008 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3687775)
Is dat samen met die meer dan 100.000 armen in het Antwerpse dat ze dat organiseren?:roll:
Zijn er dan geen andere problemen in deze grootstad?:roll:
Jongens toch wat wordt er voor de kleine man eigenlijk gedaan?:roll:

over wie denkt ge dat het hier in essentie gaat?

duveltje382 13 september 2008 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3687818)
over wie denkt ge dat het hier in essentie gaat?

Zeker niet over die arme,dat weet jij toch ook hé beste Pelgrim ;-)

Pelgrim 13 september 2008 22:24

Het gaat wel degelijk over die arme hoor, al zullen de organisators dat zelf nog niet beseffen.
Wie denkt ge dat de Oosterweelverbinding (de naam alleen al hoe cynisch kan men zijn :( ) het hardst gaat treffen?
Die bewoners die geld genoeg hebben om te verhuizen
of die bewoners die géén geld genoeg hebben om te verhuizen?

Denk daar maar eens over na.

Paul Nollen 14 september 2008 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3687818)
over wie denkt ge dat het hier in essentie gaat?

dit project valt onder de uitspraak van aartsbisschop Desmond Tutu,
Citaat:

één enkele handtekening maakt sommige mensen zeer rijk.
en dat gaat niet over arme mensen.

Een idee over de bedragen die gespendeerd worden en de manier waarop die besteed worden:

http://antwerpen.pvda.be/nieuws/arti...ug-te-ver.html

Citaat:

Groep C ontwikkelde voor de BAM een 'teneurthermometer' om het maatschappelijke draagvlak voor het Masterplan Mobiliteit Antwerpen te meten. Kostprijs: 600.000 euro.

De belangrijkste verantwoordelijke voor de communicatiecrisis is het communicatiebedrijf Groep C, dat onder meer tekende voor de strategische advisering. De afgevaardigd bestuurder, Noël Slangen, cumuleert die functie al ruim een jaar met een job als algemeen directeur van de Open VLD. Vanuit die gedroomde positie, schipperend tussen politiek, overheid en privé, specialiseert Groep C zich in communicatieprojecten voor overheden.

Dirk Van Mechelen (Open VLD) ziet als minister van Begroting voor dat project bij wijze van spreken de facturen van de algemeen directeur van zijn eigen partij toekomen. In Congo zou Karel De Gucht zoiets ongetwijfeld hekelen als onbehoorlijk bestuur.
Paul

driewerf 14 september 2008 10:22

Prestigeproject Oosterweel vijf keer zo duur als geschat

Het prestigeproject van de Oosterweelverbinding blijft stof doen opwaaien. Letterlijk en figuurlijk. Er is discussie over de toename van het fijn stof in onder meer Deurne. Maar is er ook discussie over het project op zich. Verschillende topfiguren van de stad Antwerpen lieten hun twijfels horen over het project, maar zij werden teruggefloten door burgemeester Janssens die van bovenaf oplegde dat iedere twijfel niet door de beugel kon.

De Oosterweelverbinding is er nog niet en dus kan de prijs verder blijven doorgroeien. Dat zagen we eerder al bij andere prestigeprojecten zoals het station van Luik-Guillemins bijvoorbeeld of dichter bij de Lange Wapper: het Antwerpse justitiepaleis. Nu wordt de prijs van de Oosterweelverbinding al op 2,5 miljard euro geschat, vijf keer zoveel als de schatting in 2001. Toen werd de kostprijs op 500 miljoen geschat en was dat al veel geld. De bouw begint normaal pas in 2009, dus de prijs kan nog oplopen. De “sky is the limit” als het op de kosten van dit prestigeproject aankomt.

Maar een dergelijk prestigeproject mocht van de stad Antwerpen wel wat kosten. Een mooie brug – naast de Schelde overigens – zou het imago van Antwerpen verbeteren en dat is uiteindelijk wat van tel is voor dit stadsbestuur dat op dat vlak geen haar verschilt van de vorige. Het is allemaal wat handiger verpakt, dat krijg je nu eenmaal als je een reclameman burgemeester maakt, maar de boodschap blijft dezelfde.

Burgemeester Janssens bepaalt ook de communicatie over de Oosterweelverbinding en stelt dat er geen twijfel mag zijn: “Walk and don’t look back” was zijn advies toen de liberale schepen Van Campenhout enige twijfel had laten blijken. Een kleine groep in de stad Antwerpen en enkele ministers uit het Antwerpse (waaronder Dirk Van Mechelen) blijven pleiten voor de dure Oosterweelverbinding die een antwoord moet bieden op het reële probleem van de Antwerpse files. Het alternatief van de Straten-Generaal, een bont gezelschap, werd niet eens overwogen. Nochtans was dat alternatief sterk uitgewerkt met professioneel advies.

Er is heel wat protest tegen de Lange Wapper brug. Deze zou geen fundamentele oplossing bieden voor de verkeersknoop rond onder meer Deurne. Door de capaciteit op te drijven, zou er bovendien een groter probleem zijn met de uitstoot van fijn stof. Dat is nu reeds een ernstig probleem in de buurt rond het Sportpaleis. Met het voorstel van Janssens en co zal het er enkel erger op worden. Het feit dat er heel wat scholen in de buurt liggen, doet voor de voorstanders van de Lange Wapper niet ter zake.

Opvallend in heel dit debat is dat er nooit echt gepoogd is om alternatieven in overweging te nemen. Zelfs een discussie over een stadsbrug versus een tunnel was niet aan de orde. Nochtans is het vandaag toch duidelijk dat een lange open brug over een stadsdeel heel wat nadelen met zich meebrengt. Bovendien gaat het voornamelijk om doorgaand vrachtverkeer waarvoor ook andere oplossingen mogelijk zouden kunnen zijn (onder meer door betere aansluitingen op bestaande tunnels zoals de Liefkenshoektunnel die nu betalend is). Nu zou ook de Oosterweelverbinding met de Lange Wapper brug betalend zijn.

In heel deze discussie wordt nooit enige rekening gehouden met de mening van de gewone Antwerpenaar. Nochtans zou je denken dat een project van nu reeds 2,5 miljard euro toch wel enige steun mag genieten in de samenleving. Nu beslissen de politici als Lange Wappers ver boven onze hoofden heen. Dat is onaanvaardbaar! LSP steunt het verzet tegen de Oosterweelverbinding en roept op om de online petitie ertegen te ondertekenen.

Meer info vind je op het overzicht van de Straten-Generaal: www.oosterweelverbinding.info. De petitie tegen de Oosterweelverbinding vind je op www.ademloos.be.

http://www.socialisme.be/lsp/archief...osterweel.html

Babylonia 16 september 2008 11:45

Paul ideetje zet t ook op binnenland
ik zit elke dag op politics be maar nooit hier....
had t nog niet gezien
Ik zou graag een draad starten over de voor en tegen van referendums
of is dat er al ? Het is meer aan u om dat te starten.

Zie mijn artikel op indymedia.be

http://www.indymedia.be/en/node/29379

Paul Nollen 16 september 2008 12:17

Dag Babylonia,

dat is inderdaad een zeer goed artikel op indymedia. Deze week worden enkele media acties opgestart en dan zal het oosterweel referendum ook op het niveau binnenland geplaatst worden. De Oosterweelverbinding is tenslotte een federale materie en er wordt een hoorzitting gepland in de Kamer van volksvertegenwoordigers. De stad antwerpen moet wel haar advies geven na de bouwaanvraag en het over dit advies dat ademloos een referendum wenst af te dwingen.

Ondertussen plannen we handtekeningacties voor dit referendum op zaterdag 20 sept bij de Reuskens festiviteiten aan de Roma vanaf 13u, en op zondag 21 sept wordt gestart aan de voetgangerstunnel vanaf 10u met vertrek om de twee uur tot 16u

www.democratie.nu

Paul

Paul Nollen 17 september 2008 08:50

Uit de Standaard:

17-09-2008,

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=B120HP2O

Citaat:

Antwerpen



Vlaams Parlement aanvaardt stemmen Ademloos niet



Wim Van Hees, gangmaker achter de vzw Ademloos, dient vandaag bij het Vlaams Parlement 17.000handtekeningen in om gehoord te worden over het Oosterweeldossier. Het lijkt er sterk op dat hij bot zal vangen.
www.democratie.nu

Paul

Paul Nollen 20 september 2008 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 3687797)
Dat men al eens begint met het tolvrij maken van de Liefkeshoektunnel , dan gaat er meer verkeer langs die weg gaan .
Nu wil men persé dat verkeer(en vooral vrachtvervoer) veel geld uitgeeft aan een veel te dure tunnel ...
Dat zou al meer goed doen aan de Antwerpse ring dan een idiote brug (die net als het MAS enkel een duur prestigeprojektje is...)8-)

dat is nu opgenomen in het alternatief voorstel van ademloos
www.democratie.nu


Paul

Valentine Julien 24 oktober 2008 11:25

1 Bijlage(n)
Antwerpen - Ademloos Vzw Agenda

www.ademloos.be/?p=510

Maandag 3/11 - 20 uur Bourlaschouwburg Antwerpen Debat Ademloos met StRaten Generaal en Bam
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) debatteert op 3 november om 20u in de Bourlaschouwburg met de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal, die zich verzetten tegen de Oosterweelverbinding. Dat zei Ademloos-voorzitter Wim van Hees gisteren na een eigen debatnamiddag.

Woensdag 26/11 14 u Provinciehuis Tunnelcongres (Experts) Straten Generaal en Bam

U Bent welkom op;
Donderdag 4/12 Hoorzitting Ademloos 9 u Vlaams Parlement.

www.ademloos.be/?page_id=216
Elke maandagavond: info-sessie voor volksraadpleging.
om 19.30 u in het gebouw Elcker-ik, Breughelstraat 31, 2018 Antwerpen.
Info, campagnemateriaal en invulformulieren zijn hier te verkrijgen.

En een Ademloos - krant in bijlage voor wie wil..... ;-)
zal ik een achterkant maken?

Paul Nollen 29 oktober 2008 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Valentine Julien (Bericht 3764223)
Antwerpen - Ademloos Vzw Agenda

www.ademloos.be/?p=510

Maandag 3/11 - 20 uur Bourlaschouwburg Antwerpen Debat Ademloos met StRaten Generaal en Bam
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) debatteert op 3 november om 20u in de Bourlaschouwburg met de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal, die zich verzetten tegen de Oosterweelverbinding. Dat zei Ademloos-voorzitter Wim van Hees gisteren na een eigen debatnamiddag.

Woensdag 26/11 14 u Provinciehuis Tunnelcongres (Experts) Straten Generaal en Bam

U Bent welkom op;
Donderdag 4/12 Hoorzitting Ademloos 9 u Vlaams Parlement.

www.ademloos.be/?page_id=216
Elke maandagavond: info-sessie voor volksraadpleging.
om 19.30 u in het gebouw Elcker-ik, Breughelstraat 31, 2018 Antwerpen.
Info, campagnemateriaal en invulformulieren zijn hier te verkrijgen.

En een Ademloos - krant in bijlage voor wie wil..... ;-)
zal ik een achterkant maken?

Volgende week is de info avond uitzonderlijk niet op maandag 3 nov maar op donderdag 6 november.

www.democratie.nu

Paul


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be