Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Een politiek incorrecte poll!(nu goed) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111897)

LiberaalNL 14 september 2008 23:20

Een politiek incorrecte poll!(nu goed)

Tot de tragiek van de Tweede Wereldoorlog beschouwden veel Oostenrijkers zichzelf als Duitsers. Doordat het idee van een Groot-Duitsland volledig verpest is door Adolf Hitler, beschouwt vandaag de dag slechts 10% van de Oostenrijkers zich als Duitser, waarvan het overgrote deel neonazi is. Wat vind jij? Beschouw jij Oostenrijkers en Duitsers als 1 volk? Waarom (niet)? Ik ben bijzonder benieuwd naar jullie mening (met name van Vlaams-nationalisten)

BenIsaac 15 september 2008 00:30

Waar is de optie het zal me wat?

Maar ik vind de Duitsers ook niet bepaald één volk, ik bedoel hier over de grens is echt een andere wereld dan Beieren. Ik zou zeggen het Duitse taalgebied is een soort van eenheid, maar daar binnenin zijn merkbaar verschillende culturen. Ik zie Zuid-Tirolers nog niet een land vormen met Saksen bijvoorbeeld.

jamás será vencido 15 september 2008 01:11

neen, omdat volkeren een grappig verzinsel zijn.

Garry 15 september 2008 07:31

Neen. Al die volkeren hebben ieders hun eigenheid. Noren zijn ook geen Denen of Zweden en dat moet gewoon zo blijven. Daarom ook dat ik geen voordeel zier in een erenigd Europa.

Anna List 15 september 2008 07:43

Tirolers (ook SudTirolers) zijn geen Oostenrijkers, en nog minder Duitsers.

Garry 15 september 2008 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 3690190)
Neen. Al die volkeren hebben ieders hun eigenheid. Noren zijn ook geen Denen of Zweden en dat moet gewoon zo blijven. Daarom ook dat ik geen voordeel zie in een erenigd Europa. Wel in een bepaalde samenwerking en het sluiten van akkoorden tussen de verschillende Europese landen maar zonder een veel te dure en veel te problematische eenmaking waarbij ieder land zijn zelfbeschikkingsrecht voor een groot deel kwijt speelt.

Metternich 15 september 2008 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3690083)

Dus jij zou ja moeten stemmen. Hoe minder staatsgrenzen, hoe beter toch?

Wiley E Coyote 15 september 2008 12:19

Neen, omdat cultuurhistorisch gezien Oostenrijk en Duitsland een totaal verschillende geschiedenis hebben, mede ten gevolge van de interne verdeeldheid in het HRR. Je kan een Pruis en een Wiener niet met elkaar vergelijken. Taal is de enige bindende factor.

Wiley E Coyote 15 september 2008 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac (Bericht 3690027)
Maar ik vind de Duitsers ook niet bepaald één volk, ik bedoel hier over de grens is echt een andere wereld dan Beieren. Ik zou zeggen het Duitse taalgebied is een soort van eenheid, maar daar binnenin zijn merkbaar verschillende culturen. Ik zie Zuid-Tirolers nog niet een land vormen met Saksen bijvoorbeeld.

Inderdaad. Dit is een erfenis uit de middeleeuwen en het intern verdeelde Heilige Roomse Rijk. Taal is het enige bindende karakter doch er zijn cultuurhistorisch veel verschillen. Ook religieus t.g.v. de Godsdienstoorlogen. Men was dan ook eerder op de eigen regio gericht dan op het geheel.

Een Sakser, een Pruis en een Beier hebben allemaal een andere culturele achtergrond. ook ethnisch is er een verschil. Bepaalde Duisters stammen af van de Germaanse stammen, andere zijn dan weer eerder van Slavische afkomst (Noord-oosten). Duits nationalisme of pangermanisme is dan ook iets dat pas na de Napoleontische oorlogen opkomt. Duitsland zelf als natie is trouwens een recent begrip (1870).

Scarabaeida 15 september 2008 15:22

Ja, omdat ze qua taal genoeg overeenkomen. En als Beieren bij Duitsland kan passen, waarom Oostenrijk niet? Beieren is meer verwant met Oostenrijk dan met Duitsland. Als Duitsers met hun landgenoten spotten, dan spotten ze met dat bondesland. Ik geloof dat minder staatsgrenzen bijdragen aan een beter Europa (toch als ze taalkundig bepaald zijn).

LiberaalNL 15 september 2008 16:51

Ik zelf beschouw Duitsers en Oostenrijkers als 1 volk door in de eerste plaats de taal en met name Beieren vormt een soort overgangsgebied. Ook waren voorlopers van Duitsland en Oostenrijk al een eenheid (Duitse bond 1815-1866).

willem1940NLD 18 september 2008 17:45

Het belangrijkste lijkt mij wat de volkeren zelf ervan vinden en hoe zit dat verder nog met een groot deel van de Zwitsers dat ook duitstalig is?

Jozef Ostyn 18 september 2008 17:47

Ik bemoei mij daar eigenlijk niet mee. Laat de oostenrijkers en de Duitsers dat maar uitmaken.

Nierika 18 september 2008 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 3690858)
Neen, omdat cultuurhistorisch gezien Oostenrijk en Duitsland een totaal verschillende geschiedenis hebben, mede ten gevolge van de interne verdeeldheid in het HRR. Je kan een Pruis en een Wiener niet met elkaar vergelijken. Taal is de enige bindende factor.

Er bestaan geen Pruisen meer. Die zijn al honderden jaren geleden uitgeroeid door de Duitsers. Die Duitsers hebben, na hen te hebben uitgeroeid, hun naam overgenomen, maar zijn dus simpelweg... Duitsers.

D'ARTOIS 18 september 2008 19:37

De Duitsers zijn een mengelmoesje van Cherusken, Bructeren, Usipeten, Marcomanni, Chatten, Teneteren en zo zijn er nog wel een paar.

Oostenrijkers zijn weer sterk beïnvloed door de Westgothen die in "Noricum" een toevlucht dachten te hebben gevonden (zie "Alaric").

Ze hebben ongetwijfeld overeenkomsten maar zijn sterker door de Romeinen beïnvloed.

willem1940NLD 18 september 2008 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3698076)
De Duitsers zijn een mengelmoesje van Cherusken, Bructeren, Usipeten, Marcomanni, Chatten, Teneteren en zo zijn er nog wel een paar.

Oostenrijkers zijn weer sterk beïnvloed door de Westgothen die in "Noricum" een toevlucht dachten te hebben gevonden (zie "Alaric").

Ze hebben ongetwijfeld overeenkomsten maar zijn sterker door de Romeinen beïnvloed.

Oostenrijk en Duitsland-beneden-de-Rijn waren/zijn vooral Keltisch.

Ostar Richi = Land der Stromen; Hallein = Salzburg; München = Mansching. Zie ook: La Tène-cultuur.

lollysticky 18 september 2008 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 3689921)
beschouwt vandaag de dag slechts 10% van de Oostenrijkers zich als Duitser, waarvan het overgrote deel neonazi is. Wat vind jij?

wat voor een fucking gezever is dat nu weer O_o. Leest gij wat ge zelf schrijft?
Volgens u is dus het overgrote gedeelte van de mensen die in Oostenrijk wonen en zich als Duitser beschouwen, een nazi?
Kortzichtig, soms? Is het abnormaal dat er bepaalde mensen zich zo voelen? Is het een automatisme om ze het nazi-etiquette te geven? U moet trots zijn op uzelf...

Sjaax 18 september 2008 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3690083)

Niet grappig volgens mij.

Hoe dan ook, volkeren vervagen. Kijk maar naar de voetbalelftallen van België en Nederland. De spelers vormen een willekeurige afspiegeling van de bevolking. Hun origine is steeds verscheidener.

liberalist_NL 18 september 2008 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 3689921)
Tot de tragiek van de Tweede Wereldoorlog beschouwden veel Oostenrijkers zichzelf als Duitsers. Doordat het idee van een Groot-Duitsland volledig verpest is door Adolf Hitler, beschouwt vandaag de dag slechts 10% van de Oostenrijkers zich als Duitser, waarvan het overgrote deel neonazi is. Wat vind jij? Beschouw jij Oostenrijkers en Duitsers als 1 volk? Waarom (niet)? Ik ben bijzonder benieuwd naar jullie mening (met name van Vlaams-nationalisten)

Oostenrijk is toch gewoon een overgangsgebied van Beiers naar Tirools, enz...? Ik vraag me af of na de bezetting van de geallieerden de Oostenrijkers misschien liever bij Duitsland gebleven waren of toch gescheiden wilden blijven. In ieder geval vind ik het jammer dat Oostenrijk qua kritiek reden buiten schot is gebleven, waardoor veel Oostenrijkers nog zo'n hautaine houding t.o.v. buitenlanders hebben in plaats van een Duits door schuldgevoel gedreven aardigheid. :-)

Scherven A. Mok 19 september 2008 05:24

Net zoals we nu de Vlamingen een beetje (een) volk kunnen noemen, kunnen we zeggen dat Oostenrijkers en Duitsers (een)verschillend volk zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be