| De schoofzak |
16 september 2008 10:30 |
Den Bleiter krijgt ineens terug een Vlaamse refleks (en niet van de minste !!
Kijk, daar verschiet ik nu van zie.
NIet in het minst dat hij zoiets mag zeggen, als minister in het kartel van de sossen en de VlPro of zoiets.
De dagen van de federale regering Leterme I zijn geteld.
Wedden dat de geitenhoeder zeer binnekort terug in Laeken staat met zijn ontslagbrief?
link: http://www.demorgen.be/dm/nl/1341/Be...oycotten.dhtml
Citaat:
Anciaux dreigt dialoog te boycotten
[Bert Anciaux eist dat CD&V een klare keuze maakt tussen het meer 'Vlaamse' strijdplan van minister-president Kris Peeters en de 'federale' opinie van premier Leterme.]
Bert Anciaux eist dat CD&V een klare keuze maakt tussen het meer 'Vlaamse' strijdplan van minister-president Kris Peeters en de 'federale' opinie van premier Leterme.
Vlaams minister Bert Anciaux (Vl. Pro) dreigt uit de communautaire onderhandelingen te stappen als CD&V Yves Leterme niet terugfluit. Anciaux pikt het niet dat de premier aanstuurt op een onderhandelde oplossing voor B-H-V en de federale overheid wil versterken. 'Niet met mij.'
Anciaux heeft ook een machtspositie: de Vlaamse regering kwam immers overeen dat ze unaniem moet beslissen of ze deelneemt aan de institutionele dialoog. Het is dus met Anciaux of helemaal niet. 'Ik doe het alleen maar als CD&V deze week kiest tussen Peeters en Leterme.'
Bij het begin van de onderhandelingen over het plan-Peeters keek iedereen in de richting van N-VA. Als er iemand zou dwarsliggen, zou het N-VA-minister Geert Bourgeois zijn. Een enkeling wees toen ook al op de 'dreiging-Anciaux'. De Vlaamse minister van Cultuur, Jeugd en Sport maakt die vrees nu ook waar. Volgens het boegbeeld van Vl.Pro is premier Leterme afgelopen weekend in tal van rentree-interviews zijn boekje te buiten gegaan. "Zijn uitspraken waren er ver over", zegt Anciaux.
Het steekt dat Leterme blijft herhalen dat over het probleem Brussel-Halle-Vilvoorde nog altijd onderhandeld zal worden. Dat ziet Anciaux absoluut niet zitten. Maar had Vlaams minister Frank Vandenbroucke (sp.a) vorige week niet precies hetzelfde beweerd? "Nee", denkt Anciaux. "Hij heeft alleen maar gezegd dat onderhandelingen na de verkiezingen opnieuw een probleem gaan worden van een volgende regering. Maar deze federale regering mag het dus niet doen. Ik ga niet communautair onderhandelen met de Vlaamse regering als ik weet dat de federale overheid in een andere kamer over B-H-V onderhandelt."
Anciaux toonde zich eerder al erg strikt in de Vlaamse leer. Zijn einddoel, zo zei hij vorige week, is een confederale staat met een eigen grondwet. Daarom stoort Anciaux zich eraan dat Leterme in zijn weekendinterviews pleitte voor "een versterking van de federale overheid". Anciaux: "Leterme wil meer bevoegheden voor de gemeenschappen, maar door dat zinnetje over de federale overheid eraan toe te voegen gaat hij in tegen het standpunt van de vijf Vlaamse meerderheidspartijen. CD&V moet dus maar eens duidelijk maken wat het wil. Ofwel kiest de partij voor het plan-Peeters ofwel kiest ze voor Leterme. Ik wil daar deze week nog een antwoord op. Anders doe ik niet meer mee."
Anciaux heeft in de discussie zoveel als een vetorecht. Opdat het federale gebrek aan cohesie zich niet op de Vlaamse regering zou overzetten, wil hij enkel in de communautaire onderhandelingen stappen als er unanimiteit is tussen de vijf partijen. "Ik denk dat het beter is dat Yves Leterme zwijgt. Zo niet zal hij een clash uitlokken."
Anciaux' ergernis wordt ook gedeeld binnen de sp.a, waar de communicatie van de premier "vreemd" genoemd wordt. Anciaux zelf praat openlijk over de "arrogantie" van Leterme.
"Hij doet nu alsof de communautaire dialoog de uitvoering is van het federale regeerakkoord, terwijl wij nu de shit van de federale overheid opkuisen. In dat spelletje speel ik niet mee. Erger nog wordt het als Leterme de Vlaamse regering spilzucht verwijt, omdat wij de bijdrage van 361 miljoen aan de federale overheid willen uitgeven. Maar wij willen dat geld niet in een bodemloze put storten, en zelf maatregelen nemen voor de koopkracht van de bevolking."
Het is opmerkelijk dat de toorn van Anciaux enkel Leterme geldt, en zeker niet Kris Peeters. "De manier waarop hij Peeters arrogant noemde, is er ver over. Ik aanvaard niet dat hij zijn partijgenoot de zwarte piet doorspeelt.
"Leterme doet alsof hij de enige waarborg is voor een stabiele toekomst. Terwijl net hij ervoor verantwoordelijk is dat de antipolitiek nu al anderhalf jaar zegeviert." (Fabian Lefevere)
16/09/08 06u35
|
|