Mitgard |
18 september 2008 12:39 |
bijna honderden doden door WOII bom in hasselt
Runkst ontsnapt aan ramp
Tijdens graafwerken aan de Veldstraat in Runkst (Hasselt) is Fernand Vanderlinden uit Tessenderlo woensdag op een bom uit de Tweede Wereldoorlog gestoten. De ontmijningsdienst Dovo kon de nog actieve bom van ruim 250 kg onschadelijk maken.
Dovo en de lokale politie Hazodi stelden een veiligheidszone in van 400 meter rond de vindplaats van de bom. Vijf bedrijven in de buurt werden meteen ontruimd. Ook enkele buurtbewoners moesten hun huis verlaten. Omdat er ontploffingsgevaar was, werd de E313, die evenwijdig met de vindplaats loopt, tussen de afritten Hasselt-Zuid en Hasselt-West volledig afgesloten vanaf 15.30 uur. Rond 16 uur kon de ontmijningsdienst het ontstekingsmechanisme veilig uit de bom halen. Het verkeer - dat 40 minuten werd omgeleid via de Hasseltse Grote Ring, kon worden hervat. Er was weinig verkeershinder.
Schepbak
Fernand Vanderlinden beseft niet goed wat hem overkomen is. “Ik kwam hier grondwerken doen voor mijn klinkerbedrijf in Tessenderlo”, vertelt hij. “Ik kende de geschiedenis van dit gebied wel dat bekend staat als ‘de bommenkraters van Tommelen’. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn hier blijkbaar tientallen bommen gedropt waarvan er een aantal nooit ontploft is. Plots zag iets abnormaals in de schepbak van mijn graafmachine liggen. Maar zonder er bij na te denken, gooide ik het stuk ijzer op de berg grond. Van daar is ze zelfs helemaal naar beneden gerold. Pas toen het ‘pak’ daar beneden lag, ben ik uit de graafmachine gesprongen en heb ik meteen de politie gebeld.”
“Ik mag er niet aan denken wat hier allemaal had kunnen gebeuren”, zegt Fernand, in het Looise bekend van ‘Nand klinkers’. “De mannen van Dovo vertelden me dat, als ik per ongeluk de slagpin van de bom had geraakt, ik dit niet had kunnen navertellen, en mijn buren wellicht ook niet. Ik zal dus maar wat beter oppassen zeker, als ik hier verder werk.”
--------------------------------------------
amai zenne. 8O
|