Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   bijna honderden doden door WOII bom in hasselt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=112074)

Mitgard 18 september 2008 12:39

bijna honderden doden door WOII bom in hasselt

Runkst ontsnapt aan ramp

Tijdens graafwerken aan de Veldstraat in Runkst (Hasselt) is Fernand Vanderlinden uit Tessenderlo woensdag op een bom uit de Tweede Wereldoorlog gestoten. De ontmijningsdienst Dovo kon de nog actieve bom van ruim 250 kg onschadelijk maken.

Dovo en de lokale politie Hazodi stelden een veiligheidszone in van 400 meter rond de vindplaats van de bom. Vijf bedrijven in de buurt werden meteen ontruimd. Ook enkele buurtbewoners moesten hun huis verlaten. Omdat er ontploffingsgevaar was, werd de E313, die evenwijdig met de vindplaats loopt, tussen de afritten Hasselt-Zuid en Hasselt-West volledig afgesloten vanaf 15.30 uur. Rond 16 uur kon de ontmijningsdienst het ontstekingsmechanisme veilig uit de bom halen. Het verkeer - dat 40 minuten werd omgeleid via de Hasseltse Grote Ring, kon worden hervat. Er was weinig verkeershinder.

Schepbak
Fernand Vanderlinden beseft niet goed wat hem overkomen is. “Ik kwam hier grondwerken doen voor mijn klinkerbedrijf in Tessenderlo”, vertelt hij. “Ik kende de geschiedenis van dit gebied wel dat bekend staat als ‘de bommenkraters van Tommelen’. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn hier blijkbaar tientallen bommen gedropt waarvan er een aantal nooit ontploft is. Plots zag iets abnormaals in de schepbak van mijn graafmachine liggen. Maar zonder er bij na te denken, gooide ik het stuk ijzer op de berg grond. Van daar is ze zelfs helemaal naar beneden gerold. Pas toen het ‘pak’ daar beneden lag, ben ik uit de graafmachine gesprongen en heb ik meteen de politie gebeld.”

“Ik mag er niet aan denken wat hier allemaal had kunnen gebeuren”, zegt Fernand, in het Looise bekend van ‘Nand klinkers’. “De mannen van Dovo vertelden me dat, als ik per ongeluk de slagpin van de bom had geraakt, ik dit niet had kunnen navertellen, en mijn buren wellicht ook niet. Ik zal dus maar wat beter oppassen zeker, als ik hier verder werk.”

--------------------------------------------

amai zenne. 8O

Anna List 18 september 2008 12:41

denkt altij maar twee keer na voor ge een schup in de grond steekt !

Txiki 18 september 2008 12:46

Doeme dat is spijtig! Had die maar ontploft...

:cheer:bommen:cheer:

Hoe ging dat gedicht van Baldrick ook weer? 8-)

BigF 18 september 2008 12:51

Citaat:

Bijna duizenden doden bij vliegtuigcrash te zaventem!!

In Zaventem kwam gisteren plots een vliegtuig aangevlogen. Gelukkig kon de piloot het toestel veilig aan de grond zetten.

Er werd een landingsbaan vrijgemaakt, de controletoren nam contact op met het vliegtuig en het voorspelde landingsuur werd in de inkomhal op grote panelen aangekondigd.

Jef Van Schepdael beseft niet goed wat hem overkomen is. Ik zat hier rustig in mijn controletoren voor mijn baas uit Zaventem. Ik ken de geschiedenis van dit gebied vrij goed dat bekend staat als "De luchthaven van Zaventem" wegens de vele vliegtuigen die hier waargenomen worden. Plots zag ik iets abnormaals op mijn radarscherm. Maar zonder er bij na te denken heb ik dat lichtpuntje en die nummer gedeleted. Pas toen de piloot contact op nam ben ik van mijn stoel gesprongen en heb ik mijn baas gebeld.

“Ik mag er niet aan denken wat hier allemaal had kunnen gebeuren”, zegt Jef, in het Looise bekend van ‘Jef kontrol’. De piloot vertelde me dat wanneer ik hem ook maar iets te vroeg naar beneden zou hebben geleid hij het niet zou kunnen hebben navertellen. En ik ook niet. Mijn buren wel echter want ik woon een eind verderop, maar dat doet niet terzake.
Ik zal dus maar wat beter oppassen zeker, als ik hier verder werk.
Eigenlijk is dat net hetzelfde bericht.
Ergens is er een risico en getraind personeel lost dat op...

Txiki 18 september 2008 12:53

Runkst lijkt me anders wel een mooi voorstel als naam voor nieuwgeborenen in 2009!

Anna List 18 september 2008 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 3697489)

het kan mij ni bommen

BigF 18 september 2008 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3697505)
het kan mij ni bommen

Das wel een heel kort gedicht, maar ja, het kwam van Baldrick zeker?

Anna List 18 september 2008 12:57

pffft als den ene het ni plagieert doet den anderen het ... ben dat al gewoon ondertssn

Txiki 18 september 2008 12:58

pffft als den ene het ni plagieert doet den anderen het ... ben dat al gewoon ondertssn

Mitgard 18 september 2008 13:02

wat gebeurt er nu verder met die bom?
daar zit een springlading van 125 kg in hé.

Anna List 18 september 2008 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3697525)

:cheer: congresskolom :cheer:

Txiki 18 september 2008 13:08

Citaat:

Alé, Geert, met uw flauwe moppen altijd! Komt daar uit! Eruit zeg ik u, dikzak! Of nee, blijft maar steken. Kom geef mij die schop hier... (wordt vervolgd)

manta 18 september 2008 13:11

Citaat:

Technisch gezien kunnen ze de lading zelf gewoon opfikken want zonder dat er een "startontploffingkske" is doet da ni veel zenne ...
Daarom zijn bommen zonder detonator best goe te gebruiken als volleybal of zo ...

DOVO zoekt in de buurt wel een terrein waar ze da laten ontploffen ... Hou het lokale nieuws in de gaten, mss kan je zelfs gaan meekijken ... ;-)

Mitgard 18 september 2008 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 3697548)
Technisch gezien kunnen ze de lading zelf gewoon opfikken want zonder dat er een "startontploffingkske" is doet da ni veel zenne ...
Daarom zijn bommen zonder detonator best goe te gebruiken als volleybal of zo ...

DOVO zoekt in de buurt wel een terrein waar ze da laten ontploffen ... Hou het lokale nieuws in de gaten, mss kan je zelfs gaan meekijken ... ;-)

thx.

Derk de Tweede 18 september 2008 13:14

Brekend nieuws

Parijs is vannacht getroffen door een Nederlandse kernbom met een kracht van 100 megaton.
Het is de zwaarste bom ooit die tot ontploffing werd gebracht. Helaas zijn buiten de arrogante Parijzenaars ook nog 10 miljoen Belgen en zes miljoen Nederlanders om het leven gekomen.
Er zijn inmiddels filmbeelden:
http://nl.youtube.com/watch?v=WwlNPh...eature=related

-=EXCALIBUR=- 18 september 2008 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3697477)
denkt altij maar twee keer na voor ge een schup in de grond steekt !

Werken kan de gezondheid schaden! :-D

PollyCorrect 18 september 2008 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3697471)
Runkst

:shock:

PollyCorrect 18 september 2008 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3697471)
Runkst

:shock:

De rechtvaardige rechter 18 september 2008 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 3697489)

bedoel je dit

Txiki 18 september 2008 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter (Bericht 3697686)
bedoel je dit

:rofl: :cheer:Baldrick:cheer:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be