Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Amerika, een staatsgeleide economie: kapitalisme overgenomen voor $700 miljard (https://forum.politics.be/showthread.php?t=112185)

C2C 20 september 2008 16:43

Amerika, een staatsgeleide economie: kapitalisme overgenomen voor $700 miljard

Nu het kapitalisme dood is, moet iemand de zaak overnemen. Voorlopig is dat de Staat en wordt Amerika dus een staatsgeleide economie.

http://news.yahoo.com/s/ap/20080920/...ncial_meltdown

De Amerikaanse staat zal $700 miljard ophoesten om het kapitalisme over te nemen. (Dit is maar een eerste stap daartoe).

Pelgrim 20 september 2008 18:31

De kapitalistische markt kan niet overleven zonder dat er een overheid is om die markt te redden van haar eigen ondergang.

Yves38 20 september 2008 21:14

Geen enkel systeem ter wereld op dit moment is gevrijwaard van dit soort van problemen, het kapitalistische niet, het communistische niet, het Afrikaanse, het Chinese niet, geen enkel. Dat is net de bedoeling van het huidige financiële systeem, totale controle en overheersing.

Eurasko 20 september 2008 22:14

wat een zever alweer.
De staatsinmening heeft niks te maken met liberalisme vs staatseconomie, het is gewoon een ingreep om de efficientie van de markt te vrijwaren.

Dope 20 september 2008 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eurasko (Bericht 3701850)
wat een zever alweer.
De staatsinmening heeft niks te maken met liberalisme vs staatseconomie, het is gewoon een ingreep om de efficientie van de markt te vrijwaren.

:rofl:

de markt is dus maar efficiënt als de staat ingrijpt?

nun 20 september 2008 23:18

Das nu al de derde topic da ge maakt over het einde van het kapitalisme. Dit is geen inhoudelijke kritiek, maar het gaat toch ongeveer over hetzelfde... Zet da dus in dezelfde topic.

reinaert68 20 september 2008 23:58

$700 miljard is een koopje voor zulk iets prachtigs;-)

Gentenaar 21 september 2008 11:26

waar haalt de staat die 700 miljard dollar?
De Amerikaanse staatsschuld was al gigantisch, en wordt nu nog gigantischer.
Hoe lang gaat het nog duren voor het tot de geesten doordringt dat het kapitalisme niet alleen onrechtvaardig is, maar ook gedoemd om van de ene crisis naar de andere te gaan?
En eerlijk gezegd, de economische lapmiddeltjes die telkens weer bovengehaald worden om het vehikel drijvende te houden volstaan al lang niet meer.

lollysticky 21 september 2008 13:45

de communistjes zijn daar ook ze...

uw systeem werkt verdorie nie ze :/
Lang leve het kapitalisme !

Savatage 21 september 2008 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar (Bericht 3702282)
De Amerikaanse staatsschuld was al gigantisch, en wordt nu nog gigantischer.
Hoe lang gaat het nog duren voor het tot de geesten doordringt dat het kapitalisme niet alleen onrechtvaardig is, maar ook gedoemd om van de ene crisis naar de andere te gaan?
En eerlijk gezegd, de economische lapmiddeltjes die telkens weer bovengehaald worden om het vehikel drijvende te houden volstaan al lang niet meer.

Och, er zijn tenminste nog geen vernietigingskampen met miljoenen onschuldige doden, zoals bij de communistische systemen van de voorbije decennia ;-)

lombas 21 september 2008 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3702627)
Och, er zijn tenminste nog geen vernietigingskampen met miljoenen onschuldige doden, zoals bij de communistische systemen van de voorbije decennia ;-)

Noem zo eens een aantal van de vernietigingskampen in de Sovjet-Unie?

lollysticky 21 september 2008 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3702632)
Noem zo eens een aantal van de vernietigingskampen in de Sovjet-Unie?

--> Gulag Archipel

Sickboy 21 september 2008 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 3702714)
--> Gulag Archipel

Guantanamo...

Auschwitz...

Andersonville...

Geen van alle iets te maken met Commies.Of tellen die nie omdat dat niet in uw kraam past?

Blijf on topic zonder in oeverloos gezeik te hervallen.

lollysticky 21 september 2008 15:37

O_o
wtf zit u nu te zeveren... ik discussieer niet eens mee... de vorige poster vroeg om kampen op te noemen van de Sovjet-Unie. Ik antwoord hier gewoon op, zonder meer. Bent u ronduit dom of kan u niet beter? Ik weet zelf heus wel dat die andere kampen ook bestaan, ik ben zelfs al in Aushwitz geweest >_>
stop dus zelf met uw "gezeik" en lees eens wat geschiedenisboeken.

Sickboy 21 september 2008 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 3702736)
O_o
wtf zit u nu te zeveren... ik discussieer niet eens mee... de vorige poster vroeg om kampen op te noemen van de Sovjet-Unie. Ik antwoord hier gewoon op, zonder meer. Bent u ronduit dom of kan u niet beter? Ik weet zelf heus wel dat die andere kampen ook bestaan, ik ben zelfs al in Aushwitz geweest >_>
stop dus zelf met uw "gezeik" en lees eens wat geschiedenisboeken.

pfffffff...

maar allé,omdat ge direct op de man speelt...

Ge hebt niet juist geantwoord:

De Gulag archipel is een verzamelnaam,zoals "concentratiekampen" ook een verzamelnaam is.De individuele namen van de kampen zijn minder bekend:

Magadan,Katorga,Kolyma,Krasnojarsk,Zelenogorsk,...

En FYI,tegenwoordig maken ze daar tv's voor Samsung,doosjes voor BASF,...Deze kampen bestaan tot op de dag van vandaag,onafgebroken sinds de 17e eeuw.Volgens mij hebben de communisten niet zoooo lang aan de macht geweest...Ik weet in ieder geval zeker dat ze nu niet meer aan de macht zijn!

Dus:fout antwoord!!

Ieder politiek systeem kent excessen.Laat het ons daarbij houden en iedereen het recht op zijn eigen overtuiging geven?

Ik zeik toch ook niet over uw vlaggegezwaai...

lollysticky 21 september 2008 15:58

manman de zever blijft stromen... ik weet heus wel dat de Gulag Archipel een verzamelnaam is, ik heb gewoon geen zin om al die dingen op te gaan noemen. Ik zou ze trouwens moeten opzoeken want hun namen ken ik eerlijk gezegd maar de helft van buiten. Het is trouwens de naam van een interessant boek over Stalin en de Gulag kampen. Deze kampen WAREN gelinkt aan de communisten en Stalin, dus ik was WEL juist. U begint over het heden, BASF, SAMSUNG, de 17de eeuw... daar had ik het niet over. Ten tijde van de "Great Purges" en Stalin, waren de Gulagkampen van communistische aard en werden ze gebruikt om (politieke) tegenstanders te straffen (en te laten doodgaan).

uw commentaar over 'vlaggegezwaai' bewijst dat u niks kan dan op de man spelen (waarmee u trouwens gestart bent). Ik zwaai trouwens niet met vlaggen :P

Citaat:

Ieder politiek systeem kent excessen.Laat het ons daarbij houden en iedereen het recht op zijn eigen overtuiging geven?
hiermee ga ik dan wel weer volledig akkoord. Ik snap niet waarom u mij zo moest afsnauwen terwijl ik enkel objectief "Gulag Archipel" antwoordde >_>
back on-topic plz

lombas 21 september 2008 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 3702714)
--> Gulag Archipel

De Gulags waren geen vernietigingskampen, het waren plaatsen voor dwangarbeid. De overgrote meerderheid van de gevangenen daar waren mensen die voor gewone misdaden veroordeeld waren. Een ander deel besloeg politieke gevangen.

Het percentage gevangen in Gulags was ongeveer gelijk aan het aantal Amerikanen dat in de gevangenis zit. Het grotere dodental in de periode tot '53 had voornamelijk te maken met de ietsjes hoger ontwikkelde paranoia van Stalin en de moeilijke oorlogsjaren.

Maar geen vernietingskampen dus, noch ghetto's of concentratiekampen.

Dus, nogmaals, gelieve mij een voorbeeld te geven van een vernietigingskamp in de Sovjet-Unie.

Daimanta 21 september 2008 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar (Bericht 3702282)

Geld drukken. Tuurlijk, de inflatie loopt op maar dat zal de VS waarschijnlijk niet interesseren, vooral niet als je zo'n bananensysteem hebt als de VS. Ze hebben intussen al meer dan 7 biljoen $ aan staatsschuld, een onaflosbaar bedrag.

Sickboy 21 september 2008 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 3702807)
Ik snap niet waarom u mij zo moest afsnauwen terwijl ik enkel objectief "Gulag Archipel" antwoordde >_>
back on-topic plz

Hierom:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 3702807)

de communistjes zijn daar ook ze...

uw systeem werkt verdorie nie ze :/
Lang leve het kapitalisme !

Akufen 21 september 2008 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta (Bericht 3702817)
Geld drukken. Tuurlijk, de inflatie loopt op maar dat zal de VS waarschijnlijk niet interesseren, vooral niet als je zo'n bananensysteem hebt als de VS. Ze hebben intussen al meer dan 7 biljoen $ aan staatsschuld, een onaflosbaar bedrag.

Was het geen $53?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be