Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Elk jaar worden 170.000 christenen vermoord (https://forum.politics.be/showthread.php?t=112272)

Erwinvds 22 september 2008 08:10

Elk jaar worden 170.000 christenen vermoord

8O

Volgens Het Nieuwsblad.

Op 3 januari 2007 schoten gewapende mannen in Mosul (Irak) pater Ragheed Ganni dood. Pater Ganni (34) is een van de naar schatting 170.000 christenen die jaarlijks omwille van hun geloof van het leven worden beroofd.

Bron:

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=UG20NKIH

Persoonlijk hang ik geen enkele religie aan maar zelfs al is het maar een tiende van dit nummer dan nog is het iets om over na te denken.

Tavek 22 september 2008 10:55

Tja.

Gelovigen zonder relativeringsvermogen zijn toch zo iets moois he....

(En zo ziet ge maar dat de acherlijke mens nog steeds de wereld regeert)

liberalist_NL 22 september 2008 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds (Bericht 3703880)
8O

Volgens Het Nieuwsblad.

Op 3 januari 2007 schoten gewapende mannen in Mosul (Irak) pater Ragheed Ganni dood. Pater Ganni (34) is een van de naar schatting 170.000 christenen die jaarlijks omwille van hun geloof van het leven worden beroofd.

Bron:

Persoonlijk hang ik geen enkele religie aan maar zelfs al is het maar een tiende van dit nummer dan nog is het iets om over na te denken.

De religie van de vrede doet weer eens flink zijn best om vrede te bewerkstelligen. Moeten eerst je kinderen worden vermoord voordat het kwartje valt ofzo?

Félicien Bwanatongo 22 september 2008 18:09

En uiteraard is dat allemaal de schuld van die "vuile moslims". :roll:

Bertie 22 september 2008 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3704259)
De religie van de vrede doet weer eens flink zijn best om vrede te bewerkstelligen.

Islamieten hebben een concurrentie bij.

Tegenwoordig zijn Hindoes koploper in het afslachten van Christenen (de afgelopen weken heeft India zelfs Iraq voorbijgestreefd).

Citaat:

India’s religious violence, spontaneous or instigated?
Monday, 22nd September 2008. 11:45am

By: Vishal Arora.

At least 50 people have been killed or burned alive and hundreds of churches and houses set ablaze by “mobs” in various parts of the eastern state of Orissa. Even as tensions continue in Orissa, the violence has now spread to other states as well, including the southern states of Karnataka and Kerala and Madhya Pradesh in the north. What can the unprecedented, mindless mayhem be attributed to?

A spontaneous reaction of the local Hindu community to the killing of Vishwa Hindu Parishad (World Hindu Council or VHP) leader Swami Laxmanananda Saraswati and four of his disciples in Orissa’s Kandhamal district? Or instigation by the Hindu nationalist organisation?

According to media reports, around 30 armed men carrying sophisticated weapons attacked Saraswati’s ashram in Jalespata in Kandhamal on the night of August 23, killing five people. Maoists (radical Marxists) claimed responsibility for the assassination. But the VHP and the Hindu nationalist Bharatiya Janata Party (BJP), which is part of the ruling coalition with the Biju Janata Dal in Orissa, alleged that local Christians were behind the killing.

On August 24, bloodshed started...>>

jevaly 22 september 2008 20:07

ach de Kerk heeft dat graag, Tertullianus schreef reeds dat het bloed der marterlaren het zaad van de Kerk is. Een uitspraak waar ook vandaag nog enige waarheid in schuilt.

liberalist_NL 22 september 2008 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertie (Bericht 3705257)
Islamieten hebben een concurrentie bij.

Tegenwoordig zijn Hindoes koploper in het afslachten van Christenen (de afgelopen weken heeft India zelfs Iraq voorbijgestreefd).

Ik heb de boeddhistische geschiedenis bestudeerd in Thailand; Hindoes hebben daar vroeger flink huisgehouden en de goden van het Hindoeïsme staan er bekend als symbolen van oorlog.

Visjnu 22 september 2008 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3705367)
en de goden van het Hindoeïsme staan er bekend als symbolen van oorlog.

Dat is helemaal niet waar. Je kan in Thailand verschillende plekken vinden waar Hindoestische goden aanbeden worden (meestal door Thaise Boedhisten zelf). In Bangkok vind je daar verschillende plekken voor, maar vooral in het zuiden is dat heel populair. Dit komt in de eerste plaats door de historische handel van Zuid-Thailand met Indie, niet door oorlog. Vaak kan je er een altaar vinden met niet enkel een Boeddha beeld, maar ook bijvoorbeeld een Ganesh. Ze worden tevens volop onzichtbaar gedragen onder de kledij als medaillons.

In het Noorden heeft men nota bene eerder goden uit de Chinese volksreligie.

Bertie 22 september 2008 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 3705390)
Dat is helemaal niet waar.

Is wel waar.

Wie was dat ook al weer die zei Nu ben ik de Dood, de Vernietiger van Werelden. in Bhagavad Gita, hoofdstuk 11, vers 32? :-D

De god Visjnu lijdt aan geheugenverlies (misschien vanwege een overdosis aan ontvangen offers de laatste weken (bloed van Indiase Christenen)

Visjnu 22 september 2008 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertie (Bericht 3705455)
Is wel waar.

Nee.

Citaat:

Wie was dat ook al weer die zei Nu ben ik de Dood, de Vernietiger van Werelden. in Bhagavad Gita, hoofdstuk 11, vers 32? :-D
Oppenheimer :)

rikbe 22 september 2008 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds (Bericht 3703880)
8O

Volgens Het Nieuwsblad.

Bron:

170.000? 8O Ik wist niet dat er nog zoveel waren.

floppy 22 september 2008 22:25

nietes
welles

:roll:

Visjnu 22 september 2008 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door floppy (Bericht 3705565)
nietes
welles

:roll:

En toch is het nietes ;)

Svennies 22 september 2008 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 3705563)
170.000? 8O Ik wist niet dat er nog zoveel waren.

Ach ,de vraag blijft hoedanook,hoeveel andersgelovigen zijn er in diezelfde periode vermoord.....;-)

lombas 22 september 2008 23:05

Mijn gemoed is dit jaar al 17 keer vermoord, maar hoor je mij klagen?

Svennies 23 september 2008 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3705626)
Mijn gemoed is dit jaar al 17 keer vermoord, maar hoor je mij klagen?

Hehehe, das een goeie,misschien wel als het voor de 18 de keer vermoord wordt....;-)

Johan Bollen 23 september 2008 04:53

Citaat:

Kerk in Nood publiceert nu een lijst van dertig landen waar christenen aan het kruis worden genageld of waar hen op zijn minst het leven zuur wordt gemaakt: Algerije, Bangladesh, Belarus, Bosnië-Herzegovina, Birma, China, Cuba, Egypte, Eritrea, India, Indonesië, Iran, Irak, Israel, Palestina, Kazachstan, Libanon, Malediven, Nigeria, Noord-Korea, Pakistan, Rusland, Saudi-Arabië, Sri Lanka, Sudan, Turkije, Oezbekistan, Venezuela, Vietnam en Zimbabwe.
Sta me toe effe de eerlijkheid van die organizatie in twijfel te trekken. Dit komt me over als een politiek lijstje.

Johan Bollen 23 september 2008 05:33

'Aid to the church in need' is een organizatie gesticht door pater Werenfried van Straeten.

Je moet niet ver zoeken om te beseffen dat dat getal van 170000 vermoorde kristenen niet ondersteund wordt door dit verslag waarnaar het nieuwsblad verwijst, 'persecuted and forgotten?' Dit is een jaarlijks verslag. In de versie van 2005-2006 staat ook reeds:

Citaat:

Reports suggest that every year 170,000 Christians are killed for religious reasons.
Het is deze uitspraak die blijkbaar overgenomen wordt door de media, maar het valt op dat in het verslag geen enkele referentie voorkomt naar die rapporten waarover men het heeft. Nog opvallender is dat het jaarlijks verslag het heeft over een aantal voorvallen in een aantal landen, maar de aard en de aantallen doen bijlange niet veronderstellen dat het over 170000 vermoorde Christenen zou gaan, maar eerder een fractie van dat aantal. Misschien had het nieuwsblad zich beter bij die feiten kunnen houden.

Hier het rapport van 2005-2006. Latere versies ken ik niet. http://www.aidtochurch.org/images/fo...-Forgotten.pdf

Geen bewijs dus in dit verslag voor de bewering dat er elk jaar 170000 christenen voor hun geloof vermoord worden. Misschien heeft iemand anders een studie waar deze bewering wel in wordt bewezen. Tot dan hou ik het op 'serieus overdreven' (en gelukkig maar eigenlijk, want wie wil er nu een wereld vol religieuze achtervolgingen).

Wat nodig is is een onafhankelijke instantie, wetenschappelijke methodes (geen lijst van geïsoleerde voorvallen zoals in dit verslag), en vergelijkingen met andere religies.

Schaamteloze berichtgeving van het Nieuwblad lijkt me dit. Sensatiezoekerij.

Erwinvds 23 september 2008 07:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo (Bericht 3705090)
En uiteraard is dat allemaal de schuld van die "vuile moslims". :roll:

Niet volgens het rapport. Dit spreekt ook over hindoes, joden en russen.

En Johan, zelfs al is het sterk overdreven en zijn het er "slechts" 17000 dan nog stemt het nog tot nadenken. Zouden er in de andere religies ook [u]jaarlijks[u] dergelijke getallen voorkomen. Dat er doden zijn in alle kampen dat kan ik begrijpen, maar zoveel?

rikbe 23 september 2008 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 3705746)
Sta me toe effe de eerlijkheid van die organizatie in twijfel te trekken. Dit komt me over als een politiek lijstje.

Inderdaad, in Venezuela is 98% Christelijk. Maar misschien worden de 2% protestanten gepest door de 96% Katholieken.
En ik heb gehoord van Russen dat in Rusland de orthodoxe kerk in volle opkomst is sinds de val van het communisme.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be