Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ik ben zot en ziek! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=112332)

Derk de Tweede 23 september 2008 12:45

Ik ben zot en ziek!

Want ik rook!

Duitse artsen willen dat roken voortaan als een ziekte wordt gezien. Ze spreken deels ook uit eigenbelang.

Een lifestyleprobleem? Dat gaat er bij de Duitse Bundesärztekammer niet in.'Rokers zijn ziek en dienen daarom ook als zieken behandeld te worden', stelde het College van Artsen onlangs tijdens een hoorzitting over verslaving. ‘De inschatting dat roken als lifestyleprobleem door een sterke wil of via groepsgesprekken op te lossen is, doet tekort aan het probleem’, aldus woordvoerder Hans-Jörg Freese.

De eis om rokers als zieken te kwalificeren klinkt misschien nobel, maar er speelt ook eigenbelang mee. Voor de behandeling van ‘zieke rokers’ dienen er namelijk ook ‘vergoedingstechnische omstandigheden voor behandeling’ gecreëerd te worden. In normaal Nederlands: de artsen willen voor een uitgebreidere behandeling van rokers ook meer geld.
http://www.depers.nl/buitenland/2466...ulp-nodig.html

roger verhiest 23 september 2008 12:54

Ik denk eerder dart ze terugbetaling van de "Krankenkasse" willen van dure behandelingen,in feite is dat ezen zuiver wiskundige zaak : reken uit wat rookverslavingen aan de gemeenschap kost, trek daar de accijnzen van af - indien het saldo nog altijd ongunstig is voor de gemeenschap zou het misschien financieël gunstig zijn om een ziektekosten gedekte behandeling te overwegen.

Anderzijds hebben die dokters wel degelijk een punt : nog steeds zorgen de sigaretttenfabrikanten ervoor dat ze de tabak zodanig bewerken dat de kansen op een fysieke verslaving zo groot mogelijk zijn. Dergelijke fabricage beletten schijnt zo goed als onmogelijk. Ook de simpele waarheid dat als je op je 15de met roken begint er een zeer grote kans is dat je het op je 45ste moet afleren indien je een lang gelukkig gezond leven wenst en dat het afleren van het roken je veel moeite en geld zal kosten heeft weinig invloed op de "harde rokerskern" - dus waarom die mensen die problemen hebben met "afkicken" niet helpen ?

bentje 23 september 2008 14:21

Ik ben dus ook compleet knetter :roll:
Nu goed, van mij waren er het al velen eens ;-)

Derk de Tweede 23 september 2008 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bentje (Bericht 3706646)
Ik ben dus ook compleet knetter :roll:
Nu goed, van mij waren er het al velen eens ;-)

Vast aan de cigaret!

eno2 25 september 2008 09:08

Citaat:

Ik ben zot en ziek!
Iedereen wel eens.
Zolang het maar niet chronisch wordt...

HAMC 25 september 2008 09:28

Is roken een ziekte om mee thuis te blijven in ziekenkas? In dat geval begin ik terug te roken.

Zie je de controle dokter al langs komen?

"Rook je nog meneer?"

"Ja, nog zeker tien per dag."

"Allez, ik zal u nog vier weken schrijven."

eno2 25 september 2008 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3709692)
Is roken een ziekte om mee thuis te blijven in ziekenkas? In dat geval begin ik terug te roken.

Zie je de controle dokter al langs komen?

"Rook je nog meneer?"

"Ja, nog zeker tien per dag."

"Allez, ik zal u nog vier weken schrijven."

Misschien is bedoeld, dat je moet zot zijn om te roken?

HAMC 25 september 2008 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3706452)
Ik denk eerder dart ze terugbetaling van de "Krankenkasse" willen van dure behandelingen,in feite is dat ezen zuiver wiskundige zaak : reken uit wat rookverslavingen aan de gemeenschap kost, trek daar de accijnzen van af - indien het saldo nog altijd ongunstig is voor de gemeenschap zou het misschien financieël gunstig zijn om een ziektekosten gedekte behandeling te overwegen.

Anderzijds hebben die dokters wel degelijk een punt : nog steeds zorgen de sigaretttenfabrikanten ervoor dat ze de tabak zodanig bewerken dat de kansen op een fysieke verslaving zo groot mogelijk zijn. Dergelijke fabricage beletten schijnt zo goed als onmogelijk. Ook de simpele waarheid dat als je op je 15de met roken begint er een zeer grote kans is dat je het op je 45ste moet afleren indien je een lang gelukkig gezond leven wenst en dat het afleren van het roken je veel moeite en geld zal kosten heeft weinig invloed op de "harde rokerskern" - dus waarom die mensen die problemen hebben met "afkicken" niet helpen ?

De cijfers die je aanhaalt zijn niet helemaal juist maar toch wel ongeveer, ik begon op mijn twaalf met roken en ik ben gestopt op mij 47.

Geld heeft het niet gekost, moeite destemeer.

HAMC 25 september 2008 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3709723)
Misschien is bedoeld, dat je moet zot zijn om te roken?

Het is te zeggen, toen ik begon, in die tijd was je een janet als je niet rookte.

eno2 25 september 2008 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3709766)
Het is te zeggen, toen ik begon, in die tijd was je een janet als je niet rookte.

Nou dat was nietnet.

captain jack 25 september 2008 10:59

Moesten ze zich werkelijk bekommeren om de mensen zouden ze gewoon sigaretten trachten te verbieden. Maarja, tis natuurlijk gemakkelijker om eerst zijn eigen zakken te vullen op het leed van de anderen.

De ene zijn dood is de andere zijn brood?

HAMC 25 september 2008 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3709855)
Nou dat was nietnet.

Huh? Wat?

eno2 25 september 2008 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3709883)
Huh? Wat?

Janet versus Nietnet, allemaal even zot.

HAMC 25 september 2008 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3709913)
Janet versus Nietnet, allemaal even zot.

Wat is dat misschien? Nietnet.

eno2 25 september 2008 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3709914)
Wat is dat misschien? Nietnet.

En wat is Janet?

HAMC 25 september 2008 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3709919)
En wat is Janet?

Ok ok, ik geef het op.

Pierette 25 september 2008 11:43

rokers zijn eigenlijk zelfmoordenaars ( hart, longen ,bloedvaten, ogen, huid,... alles gaat er door kapot )

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be