Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Brandend Actueel: Politieke crisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=184)
-   -   Vervroegde Vlaamse verkiezingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=112364)

Max van Dietschland 23 september 2008 19:13

Vervroegde Vlaamse verkiezingen

Ik vind het nog altijd niet kunnen dat Vlaanderen gegijzeld wordt door een onnozele wet dat regionale verkiezingen moeten samenvallen met Europese verkiezingen. Wie dat heeft uitgevonden ? :roll:

Vervroegde Vlaamse verkiezingen had ons heel dat debacle en de overwinning van de Walen ons kunnen besparen.

Ik vind dat die cinema lang genoeg geduurd heeft. Er moeten Vlaamse en federale verkiezingen komen in november. Die federale zijn toch ook al niet grondwettelijk omwille van BHV, dus waarom ons daar nog aan storen ?

Amon_Re 23 september 2008 19:22

Dit land moet dringend een reboot krijgen, dees is belachelijk :(

Mr. Orange 23 september 2008 19:52

Is niet mogelijk dacht ik, de Vlaamse regering blijft aan voor 5 jaar.

Boduo 23 september 2008 20:13

November ?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3707226)
Ik vind het nog altijd niet kunnen dat Vlaanderen gegijzeld wordt door een onnozele wet dat regionale verkiezingen moeten samenvallen met Europese verkiezingen. Wie dat heeft uitgevonden ? :roll:

Vervroegde Vlaamse verkiezingen had ons heel dat debacle en de overwinning van de Walen ons kunnen besparen.

Ik vind dat die cinema lang genoeg geduurd heeft. Er moeten Vlaamse en federale verkiezingen komen in november. Die federale zijn toch ook al niet grondwettelijk omwille van BHV, dus waarom ons daar nog aan storen ?

Vervroegde Vlaamse verkiezingen zijn NU onmogelijk...
Federale verkiezingen in november ? Zó rap zijn ze niet in Brussel !
Niet grondwettelijk ? De vorige verkiezingen werden ook afgeschilderd als ongrond..."Men" zegt er niet bij dat de REGERING hierin het laatste woord heeft en alles grondwettelijk kan maken !!!

:twisted::evil::twisted:

Zwartengeel 23 september 2008 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange (Bericht 3707280)
Is niet mogelijk dacht ik, de Vlaamse regering blijft aan voor 5 jaar.

Ik dacht het ook. Het Vlaams Parlement is een legislatuurparlement en dient steeds zijn volledige ambtstermijn uit te zitten, als ik het goed heb.

FDM 23 september 2008 20:29

dit is het beste voorstel dat ik dit jaar gelezen heb

FDM 23 september 2008 20:45

verkiezingen in juni , dan gaan ze een ganse zomer herkauwen om te beginnen in september , wat n leven

wel nu : verkiezingen op 1 april , wat pallaveren ( als er nog te pallaveren valt ) en JMd kan als vlaams minister president beginnen op maandag 30/6/2009

en ik kan met een gerust gevoel den eerste op vakantie

FDM 23 september 2008 20:45

verkiezingen in juni , dan gaan ze een ganse zomer herkauwen om te beginnen in september , wat n leven

wel nu : verkiezingen op 1 april , wat pallaveren ( als er nog te pallaveren valt ) en JMd kan als vlaams minister president beginnen op maandag 30/6/2009

en ik kan met een gerust gevoel den eerste op vakantie

FDM 23 september 2008 20:47

maandag 29/6

Henri1 23 september 2008 20:50

Zomaar de regels aanpassen als het je beter uitkomt is niet echt democratisch vind ik.

stropdrager 23 september 2008 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3707371)
Ik dacht het ook. Het Vlaams Parlement is een legislatuurparlement en dient steeds zijn volledige ambtstermijn uit te zitten, als ik het goed heb.

Dat klopt; alleen Kamer en Senaat kunnen vroegtijdig ontbonden worden. De deelstaatparlementen en het Europees parlement niet.

FDM 23 september 2008 21:39

ik zeg ni vroegtijdig ontbinden , gewoon vroeger herkiezen en de nieuwe laten starten op de vervaldag vd ouwe

Pelgrim 23 september 2008 21:42

hoog tijd dat men mij tot keizer voor het leven kroont.

Everytime 23 september 2008 21:43

Neen omdat het niets zou veranderen. Denkt u dat de modale Vlaming een grote TV-kijker van "De Zevende Dag" is? Denkt u dat de modale Franstalig een grote TV-kijker van "Mise au Point" of "Controverse" is? Nee, liever de spelletjes van Nagui en Jean-Luc Reichmann op zondagmiddag voor de Franstaligen en iets anders voor de Vlamingen. Waren de verkiezingen in België niet verplicht, ben ik er 100% zeker van dat de grote meerderheid in dit land niet zou gaan stemmen.

lomeanor 24 september 2008 12:56

Indien er nu ongrondwettelijke verkiezingen plaats vinden, en indien dat illegale parlment "zichzelf dan goedkeurt" kunnen we eigenlijk met recht en rede van een staatsgreep spreken.

Wiley E Coyote 24 september 2008 13:52

Ik benvoor het koppelen van alle verkiezingen op het niveau van de Vlaamse en Europese verkiezingen. Maak dus ook van het federaal parlement een legislatuur parlement met een termijn van 5 jaar. Een van de redenen waarom de politieke toestand zo instabiel is zijn de steeds om de 1,5 �* 2 jaar wederkerende verkiezingscampagnes waardoor men zowel langs Vlaamse als Waalse kant schrik heeft om z'n nek uit te steken uit schrik om door de oppositie afgestraft te worden bij de volgende kiezing. Hierdoor blijft alles gewoon vaststeken. Op deze manier vermijdt je ook assymetrische regeringen.

djimi 24 september 2008 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 3708479)
Indien er nu ongrondwettelijke verkiezingen plaats vinden, en indien dat illegale parlment "zichzelf dan goedkeurt" kunnen we eigenlijk met recht en rede van een staatsgreep spreken.

Dat kan volgens mij nu al. Heeft u voor Kris Peeters kunnen stemmen?

Ik alvast niet.

sjarel 24 september 2008 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 3708601)
Ik benvoor het koppelen van alle verkiezingen op het niveau van de Vlaamse en Europese verkiezingen. Maak dus ook van het federaal parlement een legislatuur parlement met een termijn van 5 jaar. Een van de redenen waarom de politieke toestand zo instabiel is zijn de steeds om de 1,5 �* 2 jaar wederkerende verkiezingscampagnes waardoor men zowel langs Vlaamse als Waalse kant schrik heeft om z'n nek uit te steken uit schrik om door de oppositie afgestraft te worden bij de volgende kiezing. Hierdoor blijft alles gewoon vaststeken. Op deze manier vermijdt je ook assymetrische regeringen.

1. Door asymmetrische regeringen te willen vermijden geef je gewoon toe dat het federale systeem in belgie niet werkt en kun je beter die verkiezingen ineens helemaal afschaffen.
2. Als je effectief goed bestuurt moet je toch geen schrik hebben van de volgende verkiezingen. Het is net omdat het volk telkens geschoffeerd en bedrogen wordt dat men schrik heeft van verkiezingen.

Max van Dietschland 24 september 2008 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3707371)

Dat is wel zo, maar de vraag is wilt u dat veranderen, dus de mogelijkheid creeren dat de Vlaamse regering wel zou kunnen vallen.

Ik vind zo'n legislatuurparlement dikke onzin.

Max van Dietschland 24 september 2008 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 3708601)

Dat zullen de regimepolitici zeker doen, wees maar gerust. Dat zal wellicht al uit de communautaire dialoog komen. Ik ben radicaal tegen, als een bepaalde politieke situatie geblokkeerd zit en men niet meer voort kan, dan vind ik dat ook een regionaal parlement verantwoording moet afleggen aan de kiezer. Een legislatuurparlement werkt in bepaalde omstandigheden anders zakkenvullerij en slecht bestuur in de hand.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be