freespirit |
30 september 2008 09:16 |
Alcoholmisbruik is inderdaad een groot maatschappelijk probleem, maar we lossen dit niet op door hier repressief tegen op te treden. Met alcohol moet men leren omgaan en het is nu eenmaal deel van onze - jaja - Bourgondische culinaire cultuur. Bier- en wijnproductie bestaat al duizenden jaren, van in prehistorische tijden, het verbieden of teveel aan banden leggen zou een aanslag zijn op onze identiteit. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat zuippartijen en 'bingedrinking' wenselijk zijn voor onze samenleving, excessen mogen gerust aangepakt worden. Maar is het de bedoeling om (groot)ouders, peters en meters voortaan te gaan criminaliseren die kinderen op hun plechtige communie hun eerste glas wijn laten drinken (in mijn regio was/is dit een traditie)? Men moet ook nog iets hebben als een leefbare en aangename samenleving, zonder achterdocht en constante penalisering. En net daar is het waar het schoentje wringt, steeds meer worden mensen die verantwoord genieten van (lichte) roesmiddelen geculpabiliseerd en geïllegaliseerd. Als zondaars zullen ze moeten 'boeten' voor hun verzetjes (de burgemeester van Maastricht is misschien niet toevallig een CDA'er !).
Ik wil geenszins de impact van overmatig drank- en drugsgebruik minimaliseren, maar het komt erop aan de excessen aan te pakken en niet het 'verantwoord' gebruik. Alcohol is nu eenmaal een onderdeel van onze cultuur, hem volledig wegnemen zou een zware aanslag op ons (immaterieel) erfgoed zijn. En moet de ganse bevolking boeten omdat 5 �* 10 procent van de volwassenen zich verliezen in de drank en geen maat meer kunnen houden? Laten we schappelijk blijven. En geen op achterdocht en op hypocrisie gebaseerde omgangsvormen creeëren als in de USA. Daar werd ik bijna verketterd en in de ban geslagen omdat ik in een pretpark een biertje wilde bestellen (er zijn minderjarigen aanwezig dus 'not done'). Ga anderzijds in de States eens naar een 'homeparty' van een jongere (in het reguliere uitgaansmilieu, waar ook stevig gezopen en zelfs gesnoven wordt, moet men 21 jaar zijn, nog zo'n absurde maatregel) en ik kan u vertellen dat er nergens zulke drank-, drugs- en seksexcessen bestaan als op die bewuste thuisfeestjes. Amerikaanse hypocrisie ten top ! Willen wij zulke omgangsvormen ook in ons 'openlijkere' West-Europa introduceren ? Gaan we na het bier misschien ook onze biefstuk-friet met mayonnaise uit de keukens bannen, omdat het niet goed is voor de lijn en vetzucht in de hand werkt? Gaan we alle frituren sluiten, omdat het toch alleen maar de kans op hart- en vaatziekten doet toenemen? En waarom niet ineens alle volkscafés sluiten, daar wordt toch enkel teveel gezopen.
Hebben we dit er allemaal voor over om misschien onze genetische maximumleeftijd van 120 jaar te bereiken? Misschien halen we hem makkelijker met al deze verbiedingen en draconische maatregelen, hoewel ik het betwijfel met al die milieuvervuiling (misschien kan de burgemeester van Maastricht beter daar zijn Latijn in steken). Maar hebben we dan geleefd of overleefd? Ik kies resoluut voor het eerste, ik word misschien maar zeventig, maar ik ga mij dat pintje of dat lekker pakje friet niet ontzeggen. Liever een gezellig Bourgondisch (hoeft niet onverantwoord te zijn) leven dan een langer leven vol frustraties en verbodsbepalingen. Ik laat mij niet dirigeren door de tirannie van de 'modieuse' medische correctheid.
|