Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Brandend Actueel: Politieke crisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=184)
-   -   De BBC bekijkt het Belgisch probleem (https://forum.politics.be/showthread.php?t=112799)

Mr. Orange 30 september 2008 18:28

De BBC bekijkt het Belgisch probleem

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7640176.stm

De Britse openbare omroep BBC is op zijn website begonnen met een reeks over de mogelijke splitsing van België. Onder de titel "Coming untied?" (vrij vertaald: Op naar de scheiding?) wordt de toekomst van ons land geanalyseerd.

Ik vind hun analyse nog redelijk goed, doch wacht met een bang hart af hoe ze in godsnaam BHV correct gaan uitleggen.

eric v68 30 september 2008 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange (Bericht 3718770)

De Britse openbare omroep BBC is op zijn website begonnen met een reeks over de mogelijke splitsing van België. Onder de titel "Coming untied?" (vrij vertaald: Op naar de scheiding?) wordt de toekomst van ons land geanalyseerd.

Ik vind hun analyse nog redelijk goed, doch wacht met een bang hart af hoe ze in godsnaam BHV correct gaan uitleggen.

uitstekend stuk.
maar al lezende over 'dutch speaking this' en 'dutch speaking that' bekroop mij langzamerhand de vraag 'where the hell are the dutch'.
met het schaamrood op de kaken stel ik vast dat 'the dutch' ff de ander kant op keken.

djimi 30 september 2008 22:05

Ik wilde er ook een draad over beginnen, maar Mr. Orange was me te vlug af. Het eerste deel van de reportage is alvast erg interessant, en ik kijk al uit naar de rest van de reeks.

De_Laatste_Belg 30 september 2008 22:21

Dit is het eerste in het buitenland gepubliceerd artikel dat niet bol staat met vooroordelen t.o.v. Vlaanderen en Vlamingen als was het recht uit Le Soir geplukt en erbarmelijk vertaald.

Toch van de zeer vele die ik gelezen heb.

En eigenlijk zou ik daar heel blij mee moeten zijn. Maar 't is zo'n groot verschil met wat zo'n beetje meestal te lezen is in de buitenlandse pers. 'k Wordt er achterdochtig van.

Is dit Britisch Anti-French misschien ? Dan herhaalt de geschiedenis zich ?

solidarnosc 30 september 2008 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg (Bericht 3719309)
Dit is het eerste in het buitenland gepubliceerd artikel dat niet bol staat met vooroordelen t.o.v. Vlaanderen en Vlamingen als was het recht uit Le Soir geplukt en erbarmelijk vertaald.

Toch van de zeer vele die ik gelezen heb.

En eigenlijk zou ik daar heel blij mee moeten zijn. Maar 't is zo'n groot verschil met wat zo'n beetje meestal te lezen is in de buitenlandse pers. 'k Wordt er achterdochtig van.

Is dit Britisch Anti-French misschien ? Dan herhaalt de geschiedenis zich ?

Veel Britten zien België als een soort mini-Europa en zien het falen van België als symbool voor het falen van Europa en verdere Europese integratie. Het enigste dillemma is dat die Britten meestal ook de felste verdedigers zijn van het behoud van het VK daar waar alle tegenstanders van die unie met name in Schotland het uiteenvallen als België zullen aangrijpen om ook in VK er aan te beginnen.

De_Laatste_Belg 30 september 2008 22:29

Citaat:

Veel Britten zien België als een soort mini-Europa en zien het falen van België als symbool voor het falen van Europa en verdere Europese integratie. Het enigste dillemma is dat die Britten meestal ook de felste verdedigers zijn van het behoud van het VK daar waar alle tegenstanders van die unie met name in Schotland het uiteenvallen als België zullen aangrijpen om ook in VK er aan te beginnen.
Ahhh !! 'k Zal dat maar vergeten zekers. En de BBC een pluimpje geven.

Mr. Orange 30 september 2008 22:29

Volgende week zal hoogstwaarschijnlijk Wallonië aan de beurt zijn. Laat ons wachten met anti-French beschuldigen vooraleer dat dossier verschenen is.

De_Laatste_Belg 30 september 2008 22:31

beschuldigen ?

*Slikt. Herleest vlug. Haalt opgelucht adem. Beslist om niet op eigen 3hoekje te klikken.*

solidarnosc 30 september 2008 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg (Bericht 3719327)
Ahhh !! 'k Zal dat maar vergeten zekers. En de BBC een pluimpje geven.

Over vooroordelen gesproken. Het grootste vooroordeel dat nationalisten altijd willen tegenspreken is dat het om geld gaat daar waar het stuk opent met Rich Flanders.....;-)

vlijmscherp 1 oktober 2008 07:22

wat mij wel al direct stoort is het beeld dat de Vlaming vooral om het geld van Wallonië afwilt. het beeld van de egoïstische Vlaming tov de arme Waal. trouwens, de "hardwerkende Vlaming" en de "luie Waal" zijn clichés en per definitie niet juist..

het gaat over zelfbeschikkingsrecht, over degelijk bestuur, niet over geld.

Anna List 1 oktober 2008 07:38

zeker de moeite om te volgen die reeks.

Chipie 1 oktober 2008 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 3719337)
Over vooroordelen gesproken. Het grootste vooroordeel dat nationalisten altijd willen tegenspreken is dat het om geld gaat daar waar het stuk opent met Rich Flanders.....;-)

Precies of dat dit een schande is... :lol:

(voor luilinks waarschijnlijk wel)

vlijmscherp 1 oktober 2008 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3719672)
Precies of dat dit een schande is... :lol:

(voor luilinks waarschijnlijk wel)

het gevaar schuilt erin dat Vlaanderen zelfgenoegzaam wordt. precies ofdat iedereen het hier goed heeft, precies ofdat die 7% armen er niet zijn, precies ofdat we nog altijd maar aan een 67% tewerkstellingsgraad zitten, precies ofdat er geen grote drama's zijn in de zorgsector, precies ofdat ons onderwijs niet beter moet.

Doedelzak 1 oktober 2008 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange (Bericht 3718770)

Ik denk dat de BBC alleen geluisterd heeft naar de kleine minderheid Vlaams-nationalisten hier. Tijd misschien om de andere 90% van de Belgen eens aan het woord te laten.

Doedelzak 1 oktober 2008 09:16

Aan Mr.: wat is uw punt wanneer u zegt:

"BHV is ongrondwettelijk. Als ik morgen met de auto rij in Wallonië en ik mag harder rijden dan de Walen omdat in Vlaanderen de maximumsnelheid hoger zou liggen, dan zou dat ook niet kunnen. Dat zou mij immers meer rechten geven ten opzichte van mijn Waalse buur."

Maar door het federalisme heb je als Noord-Belg meer en andere rechten dan je Zuid-Belgische buur. De vraag is echter waarom. Omdat je een bepaalde taal spreekt en toevallig ergens geboren bent? Omdat je meer waard bent?

HAMC 1 oktober 2008 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak (Bericht 3719694)

"BHV is ongrondwettelijk. Als ik morgen met de auto rij in Wallonië en ik mag harder rijden dan de Walen omdat in Vlaanderen de maximumsnelheid hoger zou liggen, dan zou dat ook niet kunnen. Dat zou mij immers meer rechten geven ten opzichte van mijn Waalse buur."

Maar door het federalisme heb je als Noord-Belg meer en andere rechten dan je Zuid-Belgische buur. De vraag is echter waarom. Omdat je een bepaalde taal spreekt en toevallig ergens geboren bent? Omdat je meer waard bent?

Wat een gezever zeg.

vlijmscherp 1 oktober 2008 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak (Bericht 3719694)

jij hebt andere rechten dan je Duitse buur, de vraag is waarom? ben jij meer waard?

Maes_P 1 oktober 2008 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak (Bericht 3719684)
Ik denk dat de BBC alleen geluisterd heeft naar de kleine minderheid Vlaams-nationalisten hier. Tijd misschien om de andere 90% van de Belgen eens aan het woord te laten.

Heb je het artikel eigenlijk wel gelezen?

En het is een reeks; dus "the others" zullen ook wel nog aan bod komen.

Gelukkig hebben ze geen contact opgenomen met u. Wellicht zou er dan al een leugentje in de berichtgeving geslopen zijn.

Doedelzak 1 oktober 2008 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3719721)
jij hebt andere rechten dan je Duitse buur, de vraag is waarom? ben jij meer waard?

Neen, maar we hebben net een Europese Unie opgebouwd om die verschillen stap voor stap WEG TE WERKEN. Niet om er nieuwe bij te maken.

vlijmscherp 1 oktober 2008 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak (Bericht 3719730)
Neen, maar we hebben net een Europese Unie opgebouwd om die verschillen stap voor stap WEG TE WERKEN. Niet om er nieuwe bij te maken.

en toch zullen er altijd verschillen zijn, of pleit jij voor een unitaire EU met 1 regering?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be