![]() |
Vlaanderen wordt zelfverzekerder
AA Gent gaat zijn buitenlanders op Nederlandse les sturen.
klik Vroeger was het zo dat men dan maar Frans sprak of in het beste geval Engels, dit is toch duidelijk aan het veranderen. Het voorbeeld van Nederland wordt aangehaald, terecht. ooit Ronaldo in perfect Nederlands een interview horen afleggen? waarom zou dat hier niet kunnen? Het helpt de communicatie op het veld (in elke ploegsport belangrijk), de integratie in de maatschappij en voor de fans is het altijd leuker om in je eigen taal te kunnen spreken. |
Taal is naar mijn mening een detail. Het belang dat daar soms wordt aangehecht , snap ik niet. In eender welk land dan ook.
Ik heb deze morgen met verschillende mensen gesproken en ik kan me amper herinneren in welke taal ik dat gedaan heb en dat heeft ook hoegenaamd geen belang. Het belangrijkste is namelijk dat het contact dat ik met die mensen heb gehad goed was. Dat dat nu in het plat West-vlaams , het Nederlands , het Frans , of in wat kapot Duits is gebeurd komt slechts ver op de tweede plaats. Dat die mensen vriendelijk , eerlijk , open en correct zijn staat daar ver boven. Persoonlijk vind ik dat men meer tijd moet spenderen aan de contacten of beter de kwaliteit van de contacten tussen mensen dan aan het middel waarop die contacten plaats vinden , namelijk de taal. Om enkel op dit specifiek voorbeeldje verder in te gaan : voetballers zijn niet zomaar werknemers. Het zijn rondtrekkers. Een Kroaat die nu in België speelt , speelt binnen drie maanden misschien in de Duitse tweede klasse , wat later misschien in de Franse Ligue 1 enzov. Dat die speler zijn plaats vindt in de groep waarin ie terechtkomt heeft niks maar dan ook niks met taal te maken. Die Kroaat moet echt geen Nederlands kennen opdat men hem een toffe pee zou kunnen vinden. Wie dat wel een vereiste vindt om goed met iemand overéén te kunnen komen valt op zijn minst oppervlakkigheid te verwijten. Is het een plus als die mens wel Nederlands leert en ook spreekt? Zeer zeker , maar het is echt niet cruciaal opdat die Kroaat een goed voetbalseizoen afwerkt bij zijn club. Een detail , meer niet. De spits van mijn lievelingsploeg moet geen jota Nederlands kennen , als ie maar ballen tegen de netten knalt. En of ie dan de speler die de assist gaf bedankt in het Frans , het Engels of voor mijn part het Swahili zal mij worst wezen. |
Het gaat je niet goed he Moserke.
|
Citaat:
en als het in Nederland kan, waarom hier niet? |
Citaat:
Spreek een gemeenschappelijke taal , gebruik kernwoorden die internationaal bekend zijn , problem solved. |
Citaat:
|
Citaat:
Je conversaties in het kapot duits zullen nooit dezelfde diepgang hebben als je conversaties in het frans, het nederlands of het plat westvlaams. |
Citaat:
|
Citaat:
En zelfs als we nog verder kijken en bvb het zouden hebben over contacten tussen mensen die vaker en wat dichter bij mekaar staan , dan nog zou je kunnen zien dat taal niet altijd cruciaal is. Denk maar aan huwelijken tussen mensen uit 2 totaal verschillende landen die beiden een gemeenschappelijke taal spreken (vaak het Engels of het frans). Dat betekent echt niet automatisch dat die relatie niet even diep of betekenisvol kan zijn , als een relatie tussen 2 mensen die hun eigen moedertaal spreken. Taal speelt wel degelijk een rol , dat ontken ik niet. Ik heb het enkel over de belanrijkheid ervan. |
Citaat:
nog eens: heb jij ooit Ronaldo in het Nederlands een interview horen afleggen? de meeste Franstalige ministers halen nooit van hun leven dat niveau... |
Citaat:
soms moest ik dergelijke instructies roepen: Marc, pas op die nummer 7 probeert onze zoneverdediging te omzeilen door te switchen met de nummer 11. Pak je die dan over van Dimitri als ze de rechtse flank nemen. Kernwoorden? :lol: |
Citaat:
Toen ik linksachter was en ik wou dat de linksmidden eventjes mijn man overnam , dan schreeuwde ik ff de naam van onze linksmidden en zei het nummer van de man die ie moest in de gaten houden(ff wijzen kan ook helpen). Die knikte ff en het probleem was geregeld. Wij hadden geen hele epistels nodig om mekaar te verstaan. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat Ronaldo betreft : ja die kon wat Nederlands , akkoord. Maar denk je dat dat het niveau van zijn prestaties beinvloedde? Ahmed Hassan kon niet eens deftig Engels en die speelde in zijn eerste seizoen gans de Belgische competitie overhoop. |
Citaat:
Daar heb je bij corners wel epistels nodig om te zorgen dat je tactiek blijft werken... |
Citaat:
basketbal: ook daar kan het hoor. |
Citaat:
|
Amai Moser, de mensen kloppen je hier verbaal in het rond.
|
Citaat:
Natuurlijk kun jij de spelers van Vlaamse clubs verplichten met mekaar in het Nederlands om te gaan. Natuurlijk kan dat. Maar ik zie alleen de hoogdringende reden niet? Als ge met het Frans en het Engels al een hoop nationaliteiten bij mekaar kan brengen en die een hecht blok vormen zoals dat bij heel wat clubs het geval is. Het is alsof sommigen bijna fysiek onwel worden als ze vreemde talen horen gebruikt worden in Vlaanderen. |
Citaat:
Ik heb met Nederlandssprekenden al veel stroever lopende gesprekken gehad dan met die Serviër deze morgen. Taal is dus helemaal niet het belanrijkste element voor het leggen van goede menselijke contacten , de ingesteldheid en de openheid van geest van beide personen des te meer. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be