Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Democratie.NU (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=191)
-   -   Democratie volgens Jean Luc (https://forum.politics.be/showthread.php?t=112879)

Paul Nollen 2 oktober 2008 14:44

Democratie volgens Jean Luc

http://standaard.typepad.com/rondom_...ile-crisi.html

Citaat:

.... Dehaene waarschuwt voor de stelling van Juncker. Hij vindt dat de Ierse regering het desnoods zonder referendum moet proberen om het verdrag te ratificeren. Een volksraadpleging is immers geen wettelijke verplichting in Ierland. Ze is gebaseerd op een arrest dat goed gelijkt op de juridische grond waarop ook Denemarken zich baseerde om referendums te houden over EU-verdragen. Maar de regering in Kopenhagen is voor het Verdrag van Lissabon afgestapt van een volksraadpleging. 'En', aldus Dehaene, 'wie een stemming in het Parlement minder democratisch vindt dan een referendum heeft een levensgroot probleem met de democratie'....
www.democratie.nu

Paul

Valentine Julien 2 oktober 2008 15:12

Jean Luc Dehaene is iemand die bij INBEV een bestuursfunctie heeft.
Ik meen me te herinneren dat hij daarvoor jaarlijks 3 miljoen krijgt..
Was het euro of BF help me please.
Wat deed hij daarvoor?
Niets is voor niets in zo een bedrijven.

FDM 2 oktober 2008 23:24

( 9000 euro om 8 vergaderingen bij te wonen )( in het wit)

Distel 3 oktober 2008 09:44

Zaan-Luc weet duidelijk niet wat het woordje democratie wilt zeggen. Blijkbaar is hij van mening dat de democratie het best in de praktijk gebracht wordt door een hoop volksvertegenwoordigers die de wil van de bevolking naast zich neerleggen en dus de bevolking helemaal niet vertegenwoordigen. Het feit dat hij de kritikasters op voorhand probeert te stigmatiseren als mensen die een probleem hebben met de democratie doet overigens vermoeden dat hij zelf goed genoeg doorheeft dat zijn verhaaltje geen steek houdt.

Johan Bollen 3 oktober 2008 18:18

Citaat:

'wie een stemming in het Parlement minder democratisch vindt dan een referendum heeft een levensgroot probleem met de democratie'....
Wat een antidemocraat zeg. Het enigste wat ik verwacht is dat hij consequent is in die houding en toepast op andere landen waar een parlement iets anders beslist dan een volk of een deel van een volk bij referendum.

Geert C 3 oktober 2008 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 3723746)
Wat een antidemocraat zeg. Het enigste wat ik verwacht is dat hij consequent is in die houding en toepast op andere landen waar een parlement iets anders beslist dan een volk of een deel van een volk bij referendum.

Antidemocraat? Omdat hij voor representatieve democratie is? 8O

Babylonia 3 oktober 2008 18:38

Nee nee naast de zittingspremie die je hier noemt is er een jaarlijks bedrag.

Nog een uitspraak van Dehaene
van zijn eigen website.

“Nee, ik vind het sowieso fout om over complexe
verdragen referenda te organiseren. In Nederland riep
de ‘grondwet’ het begrip ‘superstaat’ op en vreesde
men dat de koningin haar macht zou verliezen.
Daarom stemde Nederland massaal ‘nee’. Europa
kan volgens mij nooit bij referendum vooruitgaan.
Politieke leiders moeten waarmaken wat de burgers
wensen en uit Europese polls blijkt dat ze net wel méér
Europa wensen."

Als je de mensen niet zegt dat meer Europa betekend
- meer budgettering
- meer privatisering
- meer uitgaven voor defensie
- meer politieafspraken en controle
- minder sociale voorzieningen
- langer werken minder verdienen

Zouden ze het dan nog willen?

Nee als je de mensen belet dit verdrag te lezen gaat dat ja .....
Maar als ze het zouden lezen Jean Luc....
Shame on you!

We gaan er een stokje voor steken
Mind my words
We hebben er nog niet mee gedaan.

Distel 3 oktober 2008 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3723758)

Representatieve democratie is geen representatieve democratie wanneer er gestemd wordt tegen de wil in van het volk, en dat is precies wat JL hier beoogt. JL is dus helemaal niet voor representatieve democratie, hij is voor een dictatuur van de politieke kaste.

Johan Bollen 4 oktober 2008 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3723758)

Omdat hij niet 'inziet' dat een referendum een directere vorm van democratie is. Wat is de reeële invloed van de burger op de verkiezing van een premier bijvoorbeeld. Zeer gering. Als we ervan blijven uitgaan dat een keer om de zoveel jaar met een kleurpodloodje spelen gelijk staat aan democratie, dan hebben we ze reeds verloren, die democratie. Echte democratie vraagt een continue participatie van de burger en daartoe is het referendum één instrument. Een 'representatieve democratie' is een primitieve vorm van democratie. Wie daarmee tevreden is brengt de democratie schade toe. De democratie hebben we niet. We moeten ervoor werken.

Citaat:

"Politieke leiders moeten waarmaken wat de burgers
wensen en uit Europese polls blijkt dat ze net wel méér
Europa wensen."
Opiniepolls in plaats van referenda, hoe democratisch is dat? De redenering die Dehaene hier presenteert houdt geen steek, want waarom zou de burger niet in staat zijn zich een mening te vormen in het geval van referenda, maar wel als het op opiniepolls aankomt?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Babylonia
Nee als je de mensen belet dit verdrag te lezen gaat dat ja .....

Men had de mensen integendeel jaren voor een stemming reeds moeten INFORMEREN en BETREKKEN bij het opstellen van een grondwet. Dat zou democratisch zijn. Kijk naar voorbeelden in Latijns Amerika. Daar kunnen de Europese pseudodemocraten nog iets van leren...als ze zouden willen. In Europa moest je moeite doen om te weten waarover je ging stemmen als je al mocht gaan stemmen, laat staan dat er sprake zou zijn van enige mate van betrokkenheid bij de opstelling van de tekst. Rare democraten zijn dat die deze gang van zaken verdedigen.

liberalist_NL 4 oktober 2008 13:53

Picard?

Johan Bollen 4 oktober 2008 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3724950)
Picard?

Wie is dat?

liberalist_NL 4 oktober 2008 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 3724971)
Wie is dat?

Nooit StarTrek gekeken? :-)

Volksstormer 4 oktober 2008 14:32

Alles wat tegenwoordig, zoals door Dehaene, "complex" wordt genoemd is frauduleus: van de Hochfinanz tot de Europese Unie.
De euro-/technocraten regeren en in onze 6 parlementen zitten naar verluidt "nog geen 10 financiële deskundigen".
Wat is democratie nog allemaal naast een terugval van de beschaving en een leugen?

Johan Bollen 5 oktober 2008 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3724974)
Nooit StarTrek gekeken? :-)

sorry ik zie het verband niet.

HAMC 5 oktober 2008 17:04

Dehaene ja, ik herinner me hem nog de dag voor de witte betoging, "ik hoop dat er morgen veel volk is op de betoging om de regering een hart onder de riem te steken." Zei hij.

Die Paul Marshal sond er naast en glimlachte breed.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be