Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse
(Bericht 3722848)
Hoe u een sprongetje maakt naar een onafhankelijk Brabant als "leefbaarder" dan een Vlaamse staat met Brussel erin (ah ja, dat hinterland zit er dan ook in) weet ik niet. Misschien kan u eens wat argumenten geven om een politiek plan in die aard toe te lichten, aangezien daar eigenlijk niemand om vraagt?
|
Zoals aangegeven: onafhankelijkheid is een theoretische optie, maar niets belet de 4 Vlaamse provincies om met Brabant-Brussel samen te gaan in een confederaal model. Ik laat wat dat betreft de opties vrij.
Mijns inziens is de inclusie van Waals-Brabant zinvol vanwege haar hinterlandfunctie. Over dat hinterland bestaan blijkbaar een paar misverstanden. Het gaat in de eerste plaats om
geografische ruimte. Natuurlijk zijn er economische samenwerkingsverbanden en 'close ties' tussen Brussel en Antwerpen, Kortrijk en Rijsel, etc, dankzij o.m. een verbindend spoor-, water- en wegennet, maar een hinterland moet je eigenlijk zien als een +/- cirkelvormig gebied rond een grote stad, waarin zich een aantal kleinere steden bevinden, alsook een landelijkere zone. Een hinterland veronderstelt immers een (groot)stedelijke kern, dat het als het ware 'bolstert'.
Het spreekt voor zich dat de grenzen van dat hinterland en het beslissen over wat nu een kern is of niet, voer kan zijn voor discussie. Mijn voorstel vertrekt vanuit een aantal principes (idealiter eentaligheid, ademruimte voor grote steden, etc.), maar mijn daaraan gekoppelde voorstel is slechts een illustratie van wat de gevolgen zouden kunnen zijn van het doordenken van deze principes. Om die reden maakt het mij ook weinig uit of gans de provincie Waals-Brabant, dan slechts een noordelijke gedeelte daarvan, deel zou uitmaken van Brabant/Brussel. Ik wil vooral weten of over de basisprincipes discussie bestaat.
Citaat:
Als je mij zou vragen om te streven naar eentalige ruimtes en als dat niet haalbaar is, toch wat tweetaligheid te accepteren, dan denk ik meteen aan een onafhankelijke Vlaamse staat met Brussel erbij: het voldoet aan uw definitie aangezien het Nederlands de politieke taal is met het Frans als belangrijke minderheidstaal: democratischer dan België of de minivariant Duisterenduikboot-Brabant, waar je uiteindelijk twee concurrerende politieke ruimtes zult krijgen als de twee taalgroepen quasi even groot zijn. Er bestaat dan ook een maatschappelijk draagvlak voor Vlaanderen + Brussel, er bestaat er geen voor DD-Brabant.
|
Ik lig niet wakker van een 'maatschappelijk draagvlak'. Soms moet je een pionier in het denken durven te zijn.
Nogmaals: Brussel/Brabant en Vlaanderen kunnen perfect in een confederaal model stappen. Jouw voorstel lost nog steeds niet de vraag naar de grenzen van het tweetalige gebied op. Als je Brussel in haar huidige omvang wil opslokken is mijn antwoord: nee, wegens afgesneden van haar hinterland door een onrealistische taalgrens.
Ik zie niet in waarom een gebied waarin Frans- en Nederlandstaligen quasi even groot in aantal worden ondemocratischer zijn. In zo'n situatie zou je zelfs kunnen afstappen van een meerderheid/minderheidsdenken en alle ingewikkelde beschermmaatregelen voor één minderheid kunnen afschaffen. Het zou ook een stuk makkelijker worden omdat de officiële (papieren) tweetaligheid van Brussel dan tenminste de reële verhoudingen tussen Frans- en Nederlandstaligen weerspiegelt, wat vandaag niet het geval is, met alle problemen vandien.
Citaat:
Dus nogmaals, want ik vrees dat erover gelezen zal worden, kunt u een paar argumenten geven waarom we DD-Brabant moeten verkiezen boven Vlaanderen met Brussel?
|
Als Vlaanderen een uitbreiding van het tweetalige Brussel toestaat, heb ik daar niets op tegen. Dat moeten Vlaanderen en Brussel zelf beslissen, maar men kan uiteraard pas een vrije keuze maken als men zelf onafhankelijk is. Als ik morgen tussen a en b mag kiezen, maar ik ben afhankelijk van iemand die a kiest, is mijn keuze duidelijk niet vrij.