Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Gaat Obama een landslide behalen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=112910)

C2C 3 oktober 2008 14:18

Gaat Obama een landslide behalen?

Volgens de laatste "poll of the polls" (CNN), liggen Obama/Biden nu stevig voor op McBush/Palin, op nationaal niveau.

Belangrijker: in swing states en in de 5 cruciale "battle ground states" liggen ze voor.

-Florida, cruciaal, gaat nu stevig voor Obama.

-Minnesota, zeer dik Obama (meer dan 10% voorsprong).

-Missouri, waar de republikeinen tot voor kort sterk stonden en vlotjes gewonnen door Bush, tendeert nu naar Obama.

-Nevada: voordien stevig Bush-land, nu Obama.

-Meest spectaculair: Virginia -- een staat die al niet meer democratisch heeft gestemd sinds 1964 -- geeft nu een 10% voorsprong aan Obama. Zeer significant, zegt die dude van CNN, Bill Schneider.

http://edition.cnn.com/video/#/video...ef=videosearch

Vandaag werd ook bekend dat McCain al Michigan opgeeft en dus aan Obama laat: http://edition.cnn.com/video/#/video...ef=videosearch Dit is de eerste keer in 20 jaar dat Democraten die staat gaan winnen...

-Volgens vele analisten wordt de trend duidelijk en het gewicht dat nu naar Obama helt, zal moeilijk nog over te hevelen zijn naar de andere kant. Dat de trend zich aan 't "uitkristalliseren" is, wordt duidelijk nadat bekend werd dat al 84% van de independents nu op een moment aangekomen zijn dat ze "zeker weten op wie ze zullen stemmen"; ook bij de partijgebonden kiezers heeft 84% nu een besliste mening. De rek is hier dus uit en de trend ligt "vaster".

-Bovendien is er ook geen Palin effect waarneembaar, zeker niet nu zij in het debat met Biden dan misschien niet gefaald, maar vooral toch niet gescoord heeft.

Als het meezit zou Obama dus wel eens een landslide kunnen halen over die kartonnen doos, die McCain toch is, en dus een einde maken aan de trend bij de vorige verkiezingen, waar het zéér close was.

Een landslide zou in de huidige context bestaan uit 300 of meer van de 538 stemmen van het kiescollege. Gaat hij dat volgens u halen?

vlijmscherp 3 oktober 2008 14:20

ik vrees dat het racisme te diep zit ingebakken in de hersenen van teveel Amerikanen, neen dus.

maar met 1 kiesman meer winnen, is voor mij ook goed hoor....

toccata 3 oktober 2008 14:40

Ik vrees nog steeds een Mccain overwinning

Wautd 3 oktober 2008 14:43

Onvoorspelbaar in mijn mening. Ik verschiet nergens meer van. Met de attentiespan van de gemiddelde kiezer zal vooral de laatste week het meeste invloed hebben vrees ik.

ZERO 3 oktober 2008 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3723400)
ik vrees dat het racisme te diep zit ingebakken in de hersenen van teveel Amerikanen, neen dus.

Amerika is veel minder racistisch dan pretentieuze Europeanen denken.
Obama heeft zelf gezegd dat hij in geen enkel ander land zoiets zou hebben kunnen bereiken.

In hoeveel landen kan een 2-de generatie immigrant zo opklimmen?

vlijmscherp 3 oktober 2008 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZERO (Bericht 3723475)
Obama heeft zelf gezegd dat hij in geen enkel ander land zoiets zou hebben kunnen bereiken.

6% van de kiezers zou niet op Obama kiezen omdat hij zwart is. vind je niet racistisch genoeg?

nog nooit van Di Rupo gehoord?

ZERO 3 oktober 2008 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3723486)
6% van de kiezers zou niet op Obama kiezen omdat hij zwart is. vind je niet racistisch genoeg?

nog nooit van Di Rupo gehoord?

Vraag eens in een doosnee Vlaamse stad, hoeveel mensen voor een niet-blanke persoon zouden willen stemmen. Ik denk dat met gemak boven 6% uitkomt.

-Kenia is voor de doorsnee Amerikaan een stuk exotischer dan Italië voor een Waal.

D'ARTOIS 3 oktober 2008 15:07

I gun Obama de overwinning, maar ik denk dat er her en der nog wel ratelslangen op de loer liggen.
De zuidelijke staten zitten er vol mee.

Wautd 3 oktober 2008 15:12

Citaat:

Hallo? Hoe lang hebben de zwarten wel niet moeten vechten om gelijke rechten te krijgen in sommige zuiderse staten? In de jaren 60, begin jaren 70 was er nog een echte apartheid cultuur daar, en er leven nog veel mensen van die generatie.

Nr.10 3 oktober 2008 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 3723452)
Onvoorspelbaar in mijn mening. Ik verschiet nergens meer van. Met de attentiespan van de gemiddelde kiezer zal vooral de laatste week het meeste invloed hebben vrees ik.

Inderdaad, reken maar op "tax cuts".
Vooral de laatste 24 uur ;-)

ZERO 3 oktober 2008 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 3723528)
Hallo? Hoe lang hebben de zwarten wel niet moeten vechten om gelijke rechten te krijgen in sommige zuiderse staten? In de jaren 60, begin jaren 70 was er nog een echte apartheid cultuur daar, en er leven nog veel mensen van die generatie.

-Amerika is het enigste land dat bereid was om een burgeroorlog te beginnen teneinde de slavernij af te schaffen.

-Onmiddellijk na de burgeroorlog hadden de zwarten gelijkheid(vergelijk dat maar eens met de zwarte slavernij in de moslimlanden).

Pas nadien kwamen(onder invloed van de linkse democraten) de Jim Crow wetten. Die "seperate but equal"-predikten. In de praktijk betekende dit inderdaad discriminatie van de zwarten.

Maar reeds vanaf de jaren 20(toen de Europese landen de zwarten in Afrika uitbuiten), kwam er daar tegen protest.

Reeds in de jaren 50 stuurde de rechtse Republikeinse Eisenhower soldaten naar het zuiden teneinde de rassengelijkheid af te dwingen(Little Rock Nine). Europa ging ondertussen vrolijk door met het koloniaal bewind.

Men heeft inderdaad moeten vechten tegen het racsime in de VS, maar wanneer men vergelijkt met andere landen dan kan men alleen maar zeggen dat zij een pionier tegen racisme waren/zijn.

Vette Pois(s)on 3 oktober 2008 15:23

Alsof Obama de reddende engel zal zijn...

D'ARTOIS 3 oktober 2008 15:55

Nee, dat zal hij zeker niet zijn. Wie wel? U misschien?

Johan Bollen 3 oktober 2008 18:08

Citaat:

Mij beïndrukt meer een democratie waar een arbeider president kan worden, zoals Lula in Brazilië.

Als je rijk bent kan je het in sommige landen zelfs halen als je amper de lokale taal spreekt. Kijk naar Sanchez de Lozana in Bolivia. Die sprak Spaans met een amerikaans accent, en had meer voeling met de VS dan met Bolivia. De eigenaar zijn van goudmijnen opende de weg naar het presidentschap. Dus 'tweede generatie migrant' op zich zegt niets.

Wiley E Coyote 3 oktober 2008 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3723398)

Vandaag werd ook bekend dat McCain al Michigan opgeeft en dus aan Obama laat: http://edition.cnn.com/video/#/video...ef=videosearch Dit is de eerste keer in 20 jaar dat Democraten die staat gaan winnen...

INCORRECT.

Michigan werd door Clinton in 1992 en 1996, Gore in 2000 en Kerry in 2004 gewonnen.

Wiley E Coyote 3 oktober 2008 18:13

Citaat:

België. Bijv. Di Rupo, Temsamani, Mandaila,...

Jedd 3 oktober 2008 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 3723740)

wie is Mandaila ?

van temsamani wil de geruchtenmolen dat ze via de lakens omhoog geklommen is.

Vette Pois(s)on 3 oktober 2008 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3723608)
Nee, dat zal hij zeker niet zijn. Wie wel? U misschien?

Neen, ik niet.

C2C 3 oktober 2008 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 3723739)
INCORRECT.

Michigan werd door Clinton in 1992 en 1996, Gore in 2000 en Kerry in 2004 gewonnen.

Inderdaad, ge hebt gelijk. De presentator zei nochtans "no democrat has ever carried the state of Michigan since 1988, for twenty years now".

Hij vergiste zich blijkbaar (twee keer dan nog in hetzelfde zinnetje).

Maar goed, Obama heeft dus alleszins al Michigan binnen. Gewoon goed om weten. En belangrijker nog: de journalisten gebruiken nu expliciet de woorden "McCain cedes", "McCain gives up" [on Michigan]. Louter dat woordgebruik telt. In deze strijd telt elke jota.

ZERO 4 oktober 2008 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 3723740)

Op di Rupo heb ik al geantwoord.(Het verscil Keniaan-Amerikaan is veel groter dan Waal-Italiaan).

Noch Temsamani, noch Mandaila, noch Lanjri(toch een stuk bekwamer dan diegenen die jij opnoemt) komen niet eens in de buurt van het premierschap.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be