![]() |
De rammedan,of de vaste periode bij de Christenen?
Wat is er gebeurd met de vaste periode van de Christenen?
Wel iedere gelovige zou dat offer moeten kunnen brengen,vroeger als ik klein was was er nog een vaste periode waar ik als kind 40dagen voor pasen niet mocht snoepen,wat is daar van gekomen:roll: Ik heb nu echt waar nog respect voor de Moslims dat zij deze inspanningen voor hun geloof nog wilen verder zetten Wat denken jullie hiervan? |
Ja, er zijn nog maar weinig Christenen die zich aan de vasten houden. Een periode van 40 dagen soberheid past niet meer in ons leven. Samen met de zondagsplicht, het verbod om vlees te eten op vrijdag en zo is ook de vasten iets dat tot het verleden hoort.
Mensen zijn verwend, ze willen uitstapjes maken, op restaurant gaan enzovoort. Ik pleit mezelf niet vrij wat betreft die verwendheid, ik kan de discipline die vroeger normaal was voor een christen ook niet meer opbrengen. Ligt het enkel aan mij of aan onze maatschappij die ons zoveel verleidingen voor ogen houdt? |
Citaat:
|
Waarom moeten er inspanningen geleverd worden om waardeloze gebruiken van een geloof in stand te houden ?
Denkt ge echt dat het geloof staat of valt met het volgen van de vasten ? |
Citaat:
Toch denk ik dat het voor de mensen niet slecht is als ze volgens een bepaald regime leven. Ik denk dat soms als ik de jonge vrouwen op het werk bezig hoor. Zo'n 90 % van hen is bezig met één of ander dieet, meestal Weight Watchers, ze tellen voortdurend punten en maken opmerkingen als : ik was zoveel afgevallen, ik heb 10 punten minder gegeten vandaag, dus vanavond krijg ik als beloning een koekje. Als die vrouwen zouden leven zoals wij vroeger, dan waren diëten overbodig. Een sobere periode voor Kerstmis (de Advent) en een wat strengere periode voor Pasen (de Vasten). En als beloning na die magere perioden een mooi feest. Die jonge vrouwen praten de leiders van Weight Watchers en dergelijke initiatieven na, zoals wij vroeger de pastoor op de preekstoel. Dus vraag ik me wel eens af : wat verandert er nu fundamenteel in de mens? Iedereen zoekt toch altijd naar een echte leefregel, denk ik. |
Citaat:
Eerlijk gezegd vind ik de ramadan eerder een aanfluiting voor een bezinnings- en vastenperiode dan wat anders. Ongetwijfeld zijn er diep gelovige moslims die de ramadan diepreligieus beleven en zich niet overgeven aan wat tegenwoordig vrijwel algemeen is geworden in de islamitische wereld: na het toegestane uur wordt er massaal veel gegeten met, niet zelden, bijhorende feestgedruis. In de ramadan komen heel veel moslims juist bij, omdat ze zich overvloedig tegoed doen aan een dubbele maaltijd en een reeks zoete, en caloriehoudende desserts. Geef mij dus maar de christelijke vasten die model staat voor redelijkheid en evenwichtigheid. |
Citaat:
Altijd sober eten zal meer resultaat hebben dan één periode van vasten gevolgd door een jaar vol overdaad. Ik heb dus meer vertrouwen in de Weight Watchers dan in meneer pastoor. Ik vraag mij trouwens af waarom de vasten ingevoerd werd. De meeste mensen vasten in die tijd noodgedwongen heel hun leven, gewoon omdat er onvoldoende te eten was. |
En dan zijn ze te zwak om voor de rechter te verschijnen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat doe je juist als Christenen met de vaste periode? |
Citaat:
Zoals je misschien weet, begint de Veertigdagentijd op Aswoensdag: precies... 46 dagen vóór Pasen. Traditioneel wordt er gevast op elke dag, maar 's zondags ben je ervan vrijgesteld. Die 6 zondagen verklaren waarom men over 40 dagen spreekt, en niet over 46. Zelf eet ik tijdens de 40 dagen enigszins soberder, maar daarom niet minder dan anders. Ik heb mijn energie nodig, en nergens vereist de Traditie dat je er als een zombie moet bijlopen. Vasten dient niet om roofbouw te plegen op je lichaam. Zo blijft bvb. het broodbeleg al eens achterwege: een simpele boterham met (gezouten) boter proef je niet elke dag. Ook mijd ik de vleessauzen die mijn middagmaal anders meestal vergezellen. Het dessert, als ik het al neem, blijft beperkt tot een stukje fruit: een appel of zo. Geen pudding, geen chocomousse (waarop ik eigenlijk verzot ben), geen ijsjes. Wanneer ik met vrienden mijn stamkroeg bezoek, blijft het bij 1 of maximaal 2 doodgewone pintjes, geen ander bier, hoe graag ik me regelmatig ook een Duvel of een Trappist mag laten welgevallen. De meeste van mijn vrienden pratikeren niet meer, maar nog nooit hebben ze zich negatief uitgelaten over mijn keuze voor een "democratisch pintje". En bij mijn eten drink ik dan doodgewoon water: de wijn- of bierfles blijft dan gesloten. 's Zondags eet ik zoals anders: niet overdreven veel of rijkelijk. Er is zeker geen sprake van dat ik "mijn schade moet inhalen". Ik moet immers niets, ik vast uit vrije wil. Aswoensdag en Goede Vrijdag zijn de twee enige dagen dat ik nagenoeg niets eet, en zeker geen warm maal. "Echt vasten" dus. Af en toe een dagje vasten kan overigens helemaal geen kwaad. Wie ziek is eet ook minder of niet, want zijn lichaam moet eerst een flink pak afvalstoffen kwijt. Zelfs dieren slaan af en toe een maaltijd over, en dit niet omdat ze niet aan eten raken, maar louter instinctmatig. Ook op andere terreinen versober ik enigszins: wat minder tv kijken of wat minder op internet toeven. Tijd maken om nu eens eindelijk te beginnen lezen aan dat boek dat al een maand ligt te wachten. Extra aandacht op het gebruik van mijn wagen: waarom niet gewoon met de fiets, of zelfs te voet. Eens wat vroeger naar bed dan gewoonlijk, en eens extra vroeg uit de veren. Kortom: mijn Veertigdagentijd beleef ik op een "ander" ritme. Niet omdat iemand of iets me dit oplegt. Wel omdat ik me daar wel bij voel, niks meer en niks minder. |
Citaat:
duveltje382 |
Citaat:
De vasten heeft een symbolische, maar ook praktische kant. Christelijke vasten wil niet zeggen dat men eetpatroon dermate door elkaar gooit dat men een onevenwicht creëert (dat gebeurt wel bij de ramadan): men hoort geleidelijk soberder te leven. In de middeleeuwen - en nu nog in het oosters christendom - verliep de vasten gradueel: eerst verdween vlees en gevolgte van het menu (alsook de rijkelijke gerechten), daarna de melkproducten. Bedoeling was dan niet de maaltijd te herleiden tot een stuk brood en water, maar wel ervoor te zorgen dat men de soberheid in acht neemt. Daarom kwamen er in de plaats van het vlees en melkproducten plantaardige voeding. Slechts op twee dagen van de vasten werd gelovigen gevraagd daadwerkelijk een maaltijd - op de middag - over te slaan, zonder evenwel nadien in de overvloed te vervallen. 't Christendom heeft dus nooit het type vasten op z'n ramadans gepromoot. Dat strookt geenszins met de achterliggende gedachte. |
Citaat:
Er is vooreerst het geestelijke aspect. Dus komt er meer tijd voor gebed, spirituele lezing. Concreet betekent dat ook dat ik dan maar zelden tv kijk. Ik spring al eens meer een kerk binnen voor een kort gebed. Ook de sterking van de geest is een element van de vasten: post laat ik wat ongeopend liggen bijvoorbeeld. Kleine zaken die vaak van een mens toch de nodige energie vragen. Geen café- of restaurantbezoek. Daarnaast ook het lichamelijke. Tijdens de vasten verdwijnt hier alle snoepgoed in de kast. Ook desserts, alcohol en rijkelijker gerechten verdwijnen even van het menu. Enkel op enkele feestdagen tijdens de vasten komen die even, zij het bescheiden, terug. Ik probeer ook de oude voorschriften te volgen die in het Oosten nog gebruikelijk zijn: zo weinig mogelijk vlees en melkproducten. Er wordt toch wel eens wat vlees gegeten, ook al omdat er dagelijks voor de kinderen vlees op het menu staat (bepaalde voedingsstoffen hebben ze in hun groei nu eenmaal nodig en ik wil hen niet belasten met allerlei, vaak niet al te smakelijke vegetarische alternatieven). Daarnaast besteed ik meer tijd voor mijn gezin en probeer ik ieder jaar wat vrijwilligerswerk te doen. Ook stort ik maandelijks een grotere bijdrage voor het ontwikkelings- en missioneringsproject dat ik steun. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
M.a.w: dat moslims 's avonds binnenskamers zich te barsten zouden vreten - als dit al waar is - kan me net zo weinig deren, dan als zij 's daags zouden vasten en zich van seksuele betrekkingen onthouden. Ieder baas in eigen kot. En of dat "kot" nu in België, dan wel in Saoedi-Arabië staat, of voor mijn part op de zuidpool, ook dat kan me absoluut geen donder schelen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be