Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Verplicht vaderschapsverlof (https://forum.politics.be/showthread.php?t=112989)

Rudy 5 oktober 2008 16:44

Verplicht vaderschapsverlof

Te weinig vaders nemen vaderschapsverlof omdat ze het niet durven te vragen. Daarom wil CD&V het verplicht maken.

(...)

'Een kersverse vader heeft recht op tien dagen vaderschapsverlof. Maar voor sommige beroepscategorieën geldt dat niet. Bovendien zijn er heel wat vaders die die tien dagen niet eens opnemen omdat de werksfeer het niet toelaat en ze het niet durven te vragen. Dat bleek uit de hoorzittingen in de commissie Sociale Zaken van de senaat, voorgezeten door Nahima Lanjri (CD&V).

De CD&V-senatoren Sabine de Bethune en Els van Hoof dienden daarom een wetsvoorstel in om het vaderschapsverlof verplicht te maken, uit te breiden tot alle beroepen en te verlengen tot vijftien dagen.

(...)

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=H921BGB5

Ik vind dat de overheid zich niet moet bemoeien met afpraken hieromtrent tussen partners.

Patsy Stone 5 oktober 2008 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3727161)
Te weinig vaders nemen vaderschapsverlof omdat ze het niet durven te vragen. Daarom wil CD&V het verplicht maken.

(...)

'Een kersverse vader heeft recht op tien dagen vaderschapsverlof. Maar voor sommige beroepscategorieën geldt dat niet. Bovendien zijn er heel wat vaders die die tien dagen niet eens opnemen omdat de werksfeer het niet toelaat en ze het niet durven te vragen. Dat bleek uit de hoorzittingen in de commissie Sociale Zaken van de senaat, voorgezeten door Nahima Lanjri (CD&V).

De CD&V-senatoren Sabine de Bethune en Els van Hoof dienden daarom een wetsvoorstel in om het vaderschapsverlof verplicht te maken, uit te breiden tot alle beroepen en te verlengen tot vijftien dagen.

(...)

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=H921BGB5

Ik vind dat de overheid zich niet moet bemoeien met afpraken hieromtrent tussen partners.

Ik vind van wel. Bovendien gaat het hier niet om afspraken tussen partners. Als er inderdaad een aantal vaders zijn die hun recht op vaderschapsverlof niet durven verzilveren omwille van peer pressure, dan is het een verstandige keuze van de overheid om dat vaderschapsverlof verplicht op te leggen aan kersverse vaders.

Graziëlla 5 oktober 2008 17:03

Ik vind het helemaal fout om die vaderschapsverlof te verplichten. Men moet de vaders vrij laten om zelf te kiezen.

Indien een kersverse vader ervoor kiest om te werken ipv thuis te blijven, mag hij dat, vind ik.

Het argument om het te verplichten weegt eningzinds wel door, doch ik vind gewoon dat een man, mans genoeg moet zijn om voor zichzelf op te komen.

Chipie 5 oktober 2008 17:10

Vele mensen, die op bvb een OCMW werken, kunnen gemakkelijk een half jaar gemist worden zonder dat dit iemand merkt... :-D

Maar ik kan me best voorstellen dat dit in een normaal (vooral) bedrijf enorme problemen zou kunnen geven...

Patsy Stone 5 oktober 2008 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla (Bericht 3727197)
Men moet de vaders vrij laten om zelf te kiezen

Daar wringt nu net het schoentje. In theorie heb je gelijk, maar jammer genoeg volgt de theorie slechts zelden de praktijk. Als een man bang is om zijn job of zijn kansen op promotie te verliezen als hij zijn vaderschapsverlof opneemt, kan je bezwaarlijk spreken van een 'vrije keuze'.

Graziëlla 5 oktober 2008 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3727229)
Daar wringt nu net het schoentje. In theorie heb je gelijk, maar jammer genoeg volgt de theorie slechts zelden de praktijk. Als een man bang is om zijn job of zijn kansen op promotie te verliezen als hij zijn vaderschapsverlof opneemt, kan je bezwaarlijk spreken van een 'vrije keuze'.

Gaat het dan tegenwoordig zo aan toe dat de oversten op de werkvloer hun personeel op deze wijze gaan chanteren? Dit is echt rot. In dat geval ben ik dan ook voor een verplichting, gewoon om de misbruiken vanuit de groep werkgevers, tegen te gaan.

circe 5 oktober 2008 17:17

Waarom moet een vader vaderschapsverlof hebben?

Moet hij herstellen van de bevalling? bijsterken na de zwangerschap? borstvoeding geven?
Vaderschapsverlof zal voor een aantal mannen gewoon betekenen dat ze niet moeten gaan werken en/of dat ze het café een paar keer extra kunnen bezoeken om te gaan vertellen dat hunne kleine is geboren.

Men gaat me nu niet vertellen dat vrouwen die THUIS zijn niet voldoende hun plan kunnen trekken om alvast gedurende acht uur voor het babytje te zorgen?

Wat me stoort is dat op deze manier de positie van de vrouwen als moeder wéér eens wordt ondermijnt, net zoals dat recent gebeurde bij de standaard co-ouderschapsformule.

Als mannen dan toch ook alles willen, dat ze dan ineens ook maar bevallen !

Patsy Stone 5 oktober 2008 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla (Bericht 3727237)
Gaat het dan tegenwoordig zo aan toe dat de oversten op de werkvloer hun personeel op deze wijze gaan chanteren? Dit is echt rot. In dat geval ben ik dan ook voor een verplichting, gewoon om de misbruiken vanuit de groep werkgevers, tegen te gaan.

Ik denk niet dat dat een recent fenomeen is, eerlijk gezegd. Het is trouwens ook de reden waarom mannen meer kans maken op promotie dan vrouwen. Dat is inderdaad rot.

LastMohican 5 oktober 2008 17:20

Verplichten != goed.

Patsy Stone 5 oktober 2008 17:28

Hey circe, welkom terug! :-D Leuke vakantie gehad?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3727240)
Waarom moet een vader vaderschapsverlof hebben?

Om bij te springen met de was en de plas. Om 's nachts ook eens op te staan als de kleine weent. Om overdag de kleine in 't oog te houden zodat mama haar slaaptekort een beetje kan inhalen. Om boodschappen te doen...

Ik zou hem wel aan de waggel houden. :-D

Rudy 5 oktober 2008 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3727179)
Ik vind van wel. Bovendien gaat het hier niet om afspraken tussen partners. Als er inderdaad een aantal vaders zijn die hun recht op vaderschapsverlof niet durven verzilveren omwille van peer pressure, dan is het een verstandige keuze van de overheid om dat vaderschapsverlof verplicht op te leggen aan kersverse vaders.

Patsy. In werkomgevingen waar er zo goed als geen werkdruk is om geen vaderschapsverlof te nemen zijn er bitter weinig, op hier en daar een enkeling, vragende partij naar vaderschapsverlof.

Zou je het vaderschapsverlof ook verplichten waar moeder niet buitenshuis werkt ?

Patsy Stone 5 oktober 2008 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3727286)
Patsy. In werkomgevingen waar er zo goed als geen werkdruk is om geen vaderschapsverlof te nemen zijn er bitter weinig, op hier en daar een enkeling, vragende partij naar vaderschapsverlof.

Zou je het vaderschapsverlof ook verplichten waar moeder niet buitenshuis werkt ?

Ja. Iedereen gelijk voor de wet.

Mambo 5 oktober 2008 17:59

Ik heb niks tegen vaderschapsverlof, maar ik vind wel dat de werkgever recht heeft op compensatie.

HAMC 5 oktober 2008 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3727348)
Ik heb niks tegen vaderschapsverlof, maar ik vind wel dat de werkgever recht heeft op compensatie.

Dan moet die ook maar jong maken.

Mambo 5 oktober 2008 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3727356)
Dan moet die ook maar jong maken.

Ja maar uiteindelijk heeft die dus wel verlies aan die frivoliteiten hé?

HAMC 5 oktober 2008 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3727367)
Ja maar uiteindelijk heeft die dus wel verlies aan die frivoliteiten hé?

Boeken neerleggen en ergens een strontjob zoeken.

Jedd 5 oktober 2008 18:10

Het klopt dat veel mensen geen gebruik durven maken van hun verworven rechten omdat ze teveel druk voelen, hetzij rechtstreeks door hun baas, hetzij door omgevingsdruk omdat arrivisten er geen gebruik van maken.

Verplichten lijkt me, net als bij gewoon verlof, bijzonder nuttig. Een kersverse vader kan die tijd goed gebruiken.

We hoeven ons niet te laten uitpersen door het kapitalisme.

Mambo 5 oktober 2008 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3727371)
Boeken neerleggen en ergens een strontjob zoeken.

mja, bij het ocmw en groepsaankopen gaan organiseren.
Uiteraard, tegen een klein percentje. ;-)

HAMC 5 oktober 2008 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3727375)
mja, bij het ocmw en groepsaankopen gaan organiseren.
Uiteraard, tegen een klein percentje. ;-)

Je hebt het begrepen zie ik. :)

Chipie 5 oktober 2008 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3727248)
Ik denk niet dat dat een recent fenomeen is, eerlijk gezegd. Het is trouwens ook de reden waarom mannen meer kans maken op promotie dan vrouwen. Dat is inderdaad rot.

:roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be