Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Bijna zo erg als een moord... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=113085)

Chipie 7 oktober 2008 09:45

Bijna zo erg als een moord...

Toevallig las ik daarnet dat een werkgever die vergeet aangifte te doen van een bedrijfswagen volgende straf(fen) staat te wachten:
De CO2-taks dient vermeld te worden op de DMFA aangifte van het betrokken kwartaal. Elke verkeerde of niet-aangifte geeft automatisch volgende sancties :

1. Verdubbeling van de CO2-bijdrage. U betaalt deze bijdrage dus 3 keer nl. 1 keer zoals het hoort en de bijdrage x 2 als boete.

2. Andere sancties zoals bijdrageopslagen, verwijlintresten, geldboetes en ev.
gevangenisstraffen blijven mogelijk.
En als men dan leest welke straffen boefjes enz. krijgen... :-D

Feremans zal vermoedelijk zeggen dat die straffen nog niet erg genoeg zijn...

Mambo 7 oktober 2008 09:55

De laatste bedrijven moeten er uit waarschijnlijk.

Duvelke 7 oktober 2008 12:56

Tja toch logisch dat men rekening moet houden met het milieu?
Anders luisteren de bedrijven toch niet, tenzij je aan hun portomonee zit

manuel 7 oktober 2008 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3731025)

Dat is toch ook weer heel overdreven. Een bedrijf dat zich correct opstelt, houdt ook rekening met zijn omgeving. Immers, een bedrijf dat daar geen rekening mee houdt, blinkt uit in korte termijnvisie, en heeft geen oog voor de continuiteit van het bedrijf.

Volgens mij is het een gemakkelijkheidsoplossing om vlug geld te krijgen. Het vraagt bvb heel veel meer moed om echt zwartwerk aan te pakken... Maw, de hoogte van de 'straffen' heeft helemaal niets te maken met zogenaamd milieubewustzijn !

Ambiorix 7 oktober 2008 13:11

wat is daar fout aan Chipie? of kunt ge niet in het gevang belanden met een maatpak aan volgens u?

Chipie 7 oktober 2008 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3731025)

En plots is de verdraagzame niet verdraagzaam meer... :lol:

Ambiorix 7 oktober 2008 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3731157)

hij heeft een punt. Waarom antwoordt ge niet ontopic?

monza 7 oktober 2008 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 3731174)
hij heeft een punt. Waarom antwoordt ge niet ontopic?

Aan het geld zitten van een persoon is niet hetzelfde als een punt hebben.
Al die zaken zijn zo gemaakt opdat men het zou vergeten of er in fout zou in staan.
En maar voor 1 reden, meer ambtenarij om de burgers en bedrijven te controleren en het zo ingewikkeld maken dat het alleen maar in het voordeel is van vadertje staat.
Waar zitten we met de administratieve vereenvoudiging?

Duvelke 7 oktober 2008 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3731157)

Dat heeft daar niets mee te zien. Bedrijven denken enkel aan hun portomonee en niet aan de planeet.
Vindt u een propere planeet niet belanrijk?
Wat zijt ge met al u geld als de planeet vergaat van de vervuiling? :roll:

Duvelke 7 oktober 2008 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door monza (Bericht 3731184)
Aan het geld zitten van een persoon is niet hetzelfde als een punt hebben.
Al die zaken zijn zo gemaakt opdat men het zou vergeten of er in fout zou in staan.
En maar voor 1 reden, meer ambtenarij om de burgers en bedrijven te controleren en het zo ingewikkeld maken dat het alleen maar in het voordeel is van vadertje staat.
Waar zitten we met de administratieve vereenvoudiging?

Geloof mij, een andere straf verstaan die mannen niet ;)
Gewoon aan de centen zitten.
en ja, vadertje staat wordt er beter van. Dat geld kan gebruikt worden voor allerlei zaken milieuvriendelijker te maken.

duveltje382 7 oktober 2008 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3730693)
Toevallig las ik daarnet dat een werkgever die vergeet aangifte te doen van een bedrijfswagen volgende straf(fen) staat te wachten:
De CO2-taks dient vermeld te worden op de DMFA aangifte van het betrokken kwartaal. Elke verkeerde of niet-aangifte geeft automatisch volgende sancties :

1. Verdubbeling van de CO2-bijdrage. U betaalt deze bijdrage dus 3 keer nl. 1 keer zoals het hoort en de bijdrage x 2 als boete.

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Chipie 7 oktober 2008 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3731272)
:rofl::rofl::rofl::rofl:

Het doet me plezier dat U het belachelijke van die boetes inziet... ;-)

Sommigen zouden zo'n werkgever nog zwaardere straffen geven als de overvallers van Joe...

duveltje382 7 oktober 2008 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3731394)
Het doet me plezier dat U het belachelijke van die boetes inziet... ;-)

Sommigen zouden zo'n werkgever nog zwaardere straffen geven als de overvallers van Joe...

De gemarkeerde tekst door mij uitgevoerd leiden tot die lachbui,een werkgever die iets vergeet aan te geven,wat doet dan dan in zijne luie zetel gans de dag als wij aan het werken zijn :roll:

Chipie 7 oktober 2008 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3731456)
De gemarkeerde tekst door mij uitgevoerd leiden tot die lachbui,een werkgever die iets vergeet aan te geven,wat doet dan dan in zijne luie zetel gans de dag als wij aan het werken zijn :roll:

Had ik wel gezien, Duveljte.. :-D

U vindt dus dat die erger moeten gestraft worden dan iemand die Demoor ineen rammelt Of als een gauwdief? Of iemand die bij U inbreekt... :roll:

Goe bezig... :lol:

Duvelke 7 oktober 2008 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3731466)
Had ik wel gezien, Duveljte.. :-D

U vindt dus dat die erger moeten gestraft worden dan iemand die Demoor ineen rammelt Of als een gauwdief? Of iemand die bij U inbreekt... :roll:

Goe bezig... :lol:

een gauwdief brengt een persoon nadeel
Een bedrijf dat voor ongzonde gassen zorgt, brengt een ganse bevolking ten nadele ! Dus ja, dat is erger !

kelt 7 oktober 2008 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3730693)

Dit is jammer genoeg nog eens zo een voorbeeld van "overdreven administratie"..

Het bedrijf heeft die wagen gekocht,dat wil zeggen dat de gegevens over die wagens reeds ergens "in de administratie" AL GEREGISTREERD ZIJN...Het is pure gekkigheid dat die wagen voor verschillende administraties blijkbaar verschillend aangegeven zou moeten worden...

Het zal wel los lopen met die "vergetelheid" ,maar het zou wel degelijk aantonen hoe ver nog te gaan is .....

Sfax 7 oktober 2008 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3731265)
Geloof mij, een andere straf verstaan die mannen niet ;)
Gewoon aan de centen zitten.
en ja, vadertje staat wordt er beter van. Dat geld kan gebruikt worden voor allerlei zaken milieuvriendelijker te maken.

Dan durf ik me de vraag te stellen: waarom jezelf beperken tot bedrijfswagens? Er is geen reden om elke individuele wagen niet op eenzelfde manier te behandelen, en er valt nog veel meer geld te halen bij die oude, al dan niet tweedehandse, karretjes die je overal ziet rondtoeren. Tuurlijk, niet iedereen kan zich een nieuwe wagen veroorloven, maar wanneer het over het milieu gaat, is dat irrelevant, niet?

Tavek 7 oktober 2008 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 3731645)
Dan durf ik me de vraag te stellen: waarom jezelf beperken tot bedrijfswagens? Er is geen reden om elke individuele wagen niet op eenzelfde manier te behandelen, en er valt nog veel meer geld te halen bij die oude, al dan niet tweedehandse, karretjes die je overal ziet rondtoeren. Tuurlijk, niet iedereen kan zich een nieuwe wagen veroorloven, maar wanneer het over het milieu gaat, is dat irrelevant, niet?

Akkoord.

(Ik heb gelukkig een erg zuinige schone wagen)

Goldband 7 oktober 2008 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manuel (Bericht 3731051)
Dat is toch ook weer heel overdreven. Een bedrijf dat zich correct opstelt, houdt ook rekening met zijn omgeving.

Waarom zou dat bedrijf zoiets doen als dat meer kost? Omdat het minder geld wil dan zijn concurrenten?

Citaat:

Immers, een bedrijf dat daar geen rekening mee houdt, blinkt uit in korte termijnvisie, en heeft geen oog voor de continuiteit van het bedrijf.
Zonder boetes wordt de 'continuïteit van het bedrijf' helemaal niet bedreigd. Tenzij je het hebt over een wereldwijde milieucatastrofe dat ook het bedrijf in kwestie zou wegvagen. Denk je dat ondernemers daar mee bezig zijn? Dan is dat toch een vrij recent fenomeen want anders was er geen milieucrisis in the first place'.

Citaat:

Volgens mij is het een gemakkelijkheidsoplossing om vlug geld te krijgen. Het vraagt bvb heel veel meer moed om echt zwartwerk aan te pakken...
Ik vrees dat de grondige aanpak van zwartwerk de 'continuïteit van het bedrijf' nogal stevig zouden kunnen bedreigen. Als de overheid de 'moed' niet heeft om dat aan te pakken, dan mogen (o.a.) ondernemers daar heel blij mee zijn.

Citaat:

Maw, de hoogte van de 'straffen' heeft helemaal niets te maken met zogenaamd milieubewustzijn !
Klopt, maar dat maakt ze nog niet minder te verantwoorden. Ze zijn nuttig en fair: het gaat om wie een wagen NIET aangeeft.

kiko 7 oktober 2008 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manuel (Bericht 3731051)
Dat is toch ook weer heel overdreven. Een bedrijf dat zich correct opstelt, houdt ook rekening met zijn omgeving. Immers, een bedrijf dat daar geen rekening mee houdt, blinkt uit in korte termijnvisie, en heeft geen oog voor de continuiteit van het bedrijf.

Volgens mij is het een gemakkelijkheidsoplossing om vlug geld te krijgen. Het vraagt bvb heel veel meer moed om echt zwartwerk aan te pakken... Maw, de hoogte van de 'straffen' heeft helemaal niets te maken met zogenaamd milieubewustzijn !

Je hebt een naïeve visie op de bedrijfswereld. Bedrijven moeten winst maken, hoe meer hoe beter, koste wat kost. Al de rest is bijzaak.

Ik wou ook dat het anders was, maar het is nu éénmaal zo.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be