Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Eikel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=113125)

manta 8 oktober 2008 09:07

Eikel

Citaat:

Eikels zijn eetbaar, maar met de eikels van hier in ’t bos zou je spijsverteringsstelsel heel veel moeite hebben door het hoge gehalte aan looizuur. Er zijn een kleine 500 soorten eik, maar er is er maar één die als Truffel Eik door ’t leven gaat: de Quercus robar of Engelse eik.
Jammer , ze zeggen niets over eikels in't stad ...:-(

Enfin , van't weekend nog eens 't bos in en gaan rapen se , hebben we weer knutselmateriaal ... :-D

Iemand op't forum al eens eikelkoffie gemaakt ???

Nelle 8 oktober 2008 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 3732489)

Jammer , ze zeggen niets over eikels in't stad ...:-(

Enfin , van't weekend nog eens 't bos in en gaan rapen se , hebben we weer knutselmateriaal ... :-D

Nee maar wel een eikelslinger :lol:

manta 8 oktober 2008 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nelle (Bericht 3732497)
Nee maar wel een eikelslinger :lol:

8O

'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,8-)

bentje 8 oktober 2008 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 3732489)

Thee is voor eikels, dus euhmmm... Ja? :|

Nee, serieus, wist zelfs niet dat da mogelijk was :?

manta 8 oktober 2008 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bentje (Bericht 3732506)
Thee is voor eikels, dus euhmmm... Ja? :|

Nee, serieus, wist zelfs niet dat da mogelijk was :?

Mja , 'k heb lang geleden al wat aan't neuzen geweest, en die "erzatskoffie" schijnt veel gebruikt te zijn in den oorlog en zo ook ...
't Enige da'k ni weet is of je dat zomaar kan maken zonder een deftige dosis vergif binnen te krijgen ...

't Lijkt me wel iets om dat eens te maken , de kinderen rapen graag kastanjes en eikels, de kastanjes kan je poffen, maar eikels ...:-(

Nelle 8 oktober 2008 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 3732502)
8O

'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,'k Ga ni vragen wat het is en wat dat met eikels doet,8-)

Oké dan ga ik niet zeggen wat dat is en wat dat met eikels doet he! Ik wil niet in herhaling vallen ;-)

bentje 8 oktober 2008 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 3732511)
Mja , 'k heb lang geleden al wat aan't neuzen geweest, en die "erzatskoffie" schijnt veel gebruikt te zijn in den oorlog en zo ook ...
't Enige da'k ni weet is of je dat zomaar kan maken zonder een deftige dosis vergif binnen te krijgen ...

't Lijkt me wel iets om dat eens te maken , de kinderen rapen graag kastanjes en eikels, de kastanjes kan je poffen, maar eikels ...:-(

Ik zit me hier onozel te zoeken, maar lijk niets te vinden.
'k weet wel al dat je dat kan krijgen van A.Vogel (of hoe noemt da weer).
Maar dat is poeder die je bij gewone koffie moet doen.
Ik zoek eens wat verder

manta 8 oktober 2008 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nelle (Bericht 3732515)
Oké dan ga ik niet zeggen wat dat is en wat dat met eikels doet he! Ik wil niet in herhaling vallen ;-)

:-(

Jamaar zeg , mss willen andere forummers dat wel weten hé ...(ikke ni hé;-))

manta 8 oktober 2008 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bentje (Bericht 3732531)
Ik zit me hier onozel te zoeken, maar lijk niets te vinden.
'k weet wel al dat je dat kan krijgen van A.Vogel (of hoe noemt da weer).
Maar dat is poeder die je bij gewone koffie moet doen.
Ik zoek eens wat verder

Voor zover ik het weet gaven ze dat in breendonk en zo ook ...
't Zijn ammel dingen die eens uit te proberen zijn hé , je zou ze kunnen roosteren (na ze een paar keer te spoelen en te laten weken om de giftige stoffen er uit te halen)...

schaduw 8 oktober 2008 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 3732511)

Witloofwortel of chicorei.

Nelle 8 oktober 2008 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 3732539)
:-(

Jamaar zeg , mss willen andere forummers dat wel weten hé ...(ikke ni hé;-))

vragen staat vrij

Johan217 8 oktober 2008 10:19

manta 8 oktober 2008 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bentje (Bericht 3732531)
Ik zoek eens wat verder

Aha ... Een weekendbezigheid gevonden se ...:-D
Citaat:

De nepkoffie smaakt niet naar koffie, dus als je dat wel verwacht wordt het een teleurstelling. Je moet er lol in hebben.

Je hebt nodig:
een willekeurige hoeveelheid eikels

Kook de eikels ongeveer een kwartier in water.
Schil en splijt de eikels en laat ze een paar dagen drogen. Maal het vruchtvlees in een koffiemolen en rooster het maalsel onder een gril totdat het een donkerbruine kleur heeft. Niet laten verbranden!
Een eetlepel van de ‘koffie’ in een grote beker doen, kokend water erop en roeren. Eventueel warme opgeklopte melk erbij, voor superverantwoorde koffie van eigen bodem.
http://smulmaarmee.annabee.net/archives/45

Lijkt me toch leuk om er mee bezig te zijn ...

lantjes 8 oktober 2008 10:57

1 Bijlage(n)
Toch opletten dat, met uw eikels, den deze niet in huis, laat staan in uw bed, geraakt 8O :

Bijlage 39544

Nelle 8 oktober 2008 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 (Bericht 3732635)

Prachtig moment in die film...:lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be