Jukes |
11 oktober 2008 08:12 |
Het is natuurlijk oerdom en uiterst onhandig van Fortis verzekeringen om die incentivereis nú te laten doorgaan, maar uitzonderlijk is dit soort reisjes niet. Zowel in de bank- en verzekeringssector als in de medische wereld is het bon ton om goede klanten te belonen met dure cadeau's, al dan niet reizen.
Meestal wordt daar - om fiscale redenen - een zgn. "opleiding" aan gekoppeld. Daarom kwam de Fortis verantwoordelijke gisteren op tv ook rapjes verklaren dat "al de makelaars in Monaco met de nieuwe producten zouden leren werken". Ook bij de farma-industrie worden de snoepreizen steevast vermomd als "congressen" of "symposia". Er wordt dan een paar uur vergaderd en de rest van -bijvoorbeeld - het weekend is snoep.
Is die praktijk verwerpelijk? Hij is op zijn minst verderfelijk, want het zorgt voor een opbod van "wie verwent het meest". In een sector waar ik vroeger nog heb gewerkt, gaven we journalisten een kleuren-tv mee na een persconferentie, kwestie van ze wat gunstig te stemmen om goede artikels te krijgen. Nu zie ik dat perskoelies in die sector tegenwoordig met een goede lunch tevreden moeten zijn. Het heeft dus alles te maken met de welvarendheid van de sector.
Dit reisje bewijst dus vooral dat het Fortis-management, op het ogenblik dat de snoepreis voor de best verkopende verzekeringsmakelaars werd gepland, van oordeel was dat het bedrijf er nog prima voor stond. Zonder enige toekomstvisie dus blijkbaar. Professioneel geknoei van de bovenste plank, met andere woorden. En een gedroomde kans voor de advokaten van Deminor om Fortis aan te pakken: ze kunnen nu bewijzen dat Fortis zijn afspraken met de verzekeringsmakelaars te allen prijze is willen nakomen, alle crashes ten spijt. Ze moeten dan tegenover ook maar de aandeelhouders, die ze amper een maand geleden nog dividend hebben beloofd, ook maar woord houden. Of zijn die minder belangrijk dan de grote makelaars? Het antwoord laat zich raden.
Geheel los van het feit of snoepreizen en andere incentives goede manieren om de verkoop te stimuleren: helemaal géén promotie meer voeren in moeilijke tijden, is ook onverstandig. Veel bedrijven in moeilijkheden besparen in paniek eerst op marketingkosten. Ze snijden daarmee de zuurstof van de zieke onderneming af, meestal met de dood van de patiënt tot gevolg.
|