ElFlamencoLoco |
14 oktober 2008 16:46 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
(Bericht 3741627)
Ik vraag me toch af wat de toegevoegde waarde kan zijn van een religieus etiket op een GSM provider:|:? Is het gewoon om gelovigen toegang te vergemakkelijken tot telefonische religieuze bandjes of diensten, volstaat het toch die op een 0800-nummer te zetten en daar publiciteit voor te maken in 't parochieblad?
Wat is 't volgende? Een moslim GSM-provider, een calvinististische, een hervormde, een scientology, een Grieks-orthodoxe, een joodse, een boedhistische en een vrijzinnige?:-o
Heeft een gelovige hier soms enig idee wat dat voor zijn geloof zou verbeteren?
|
Ik heb geen enkel idee, maar gsm-netwerken zijn dan ook niet echt mijn specialiteit. Bovendien maak ik er maar minimaal gebruik van: met mijn (vrij eenvoudige) toestel kan ik telefoneren en af en toe een sms'je versturen. Al die andere toeters en bellen zijn niet aan mij besteed.
Toevallig ben ik eindredacteur van onze lokale pagina's van het parochieblad Kerk+Leven. Ik zie wel degelijk de zin van de aanwezigheid van de Kerk en de gelovige gemeenschap in de media, ook op tv en in de pers. Als Christus elke gelovige vraagt om van Zijn boodschap te getuigen - en dit is iets gans anders dan die boodschap opdringen - dan verplicht elke gelovige zich hiertoe, op alle mogelijke (en geoorloofde) wijzen. Als die priester dus denkt middels een gsm-netwerk beter van Gods Blijde Boodschap te kunnen getuigen - ook hier geldt: niet opdringen - dan mij zeker niet gelaten.
Maar achter elk getuigenis, hetzij van mens tot mens, hetzij per telefoon, via de pers of op tv, schuilt een addertje onder het gras. Degene wiens getuigenis niet geheel oprecht klinkt, zal door al deze media niet alleen zijn boodschap versterkt zien, doch ook het tikkeltje ongeloofwaardigheid dat het gevolg is van zijn gebrek aan oprechtheid. Een "tikkeltje" dat dan een hele "tikkel" wordt.
Een priester die al eerder door het Vaticaan op de vingers werd getikt zou daarom wel eens juist een contraproductief effect kunnen ressorteren... Ofwel maak je "goede" reclame, ofwel maak je er géén. Maar slechte reclame kan iedereen wel missen, ook deze gelovige...
|